Doprava v ulicích Přerova je často ucpaná. Průpich však ministr dopravy nepodpoří.

Doprava v ulicích Přerova je často ucpaná. Průpich však ministr dopravy nepodpoří. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Dostavba D1 u Přerova dál vázne. A průpich městem ministr nepodpoří

  • 0
Ministr dopravy Antonín Prachař na pondělním Moravském dopravním fóru v Olomouci přiznal přetrvávající problémy kolem dostavby posledního chybějícího úseku dálnice D1 mezi Říkovicemi a Lipníkem nad Bečvou. Klíčový přerovský průpich pak jeho podporu vůbec nezískal.

"V této chvíli řešíme na úseku Lipník - Přerov popílkoviště. Bude nutné rozhodnout, zda ho vybagrovat, což znamená 18 metrů bagrování do hloubky místo původně plánových 10 metrů. Také nevyšlo měření bobtnavosti, které má být dle norem do tří procent, ale výsledek je 4,8 procenta. Za těchto podmínek je to problém, nechceme riskovat problémy se zvlněním jako na D47," nastínil Prachař.

Čtrnáctikilometrový úsek už se přitom měl nyní stavět, přípravu stavby a výběrové řízení ale loni v červnu zastavil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže předběžným opatřením, neboť začal v zakázce za zhruba 6,6 miliardy zkoumat nastavené lhůty.

V listopadu pak rozhodl, že nebyly dle pravidel, a výběrové řízení zrušil. Příprava druhého úseku je přitom ještě více pozadu.

Dálnice je priorita, průtah ne

"V úseku Říkovice - Přerov stále chybí vykoupit řádově 60 procent pozemků. Také je nutné technicky vyřešit křižovatku v Říkovicích a most přes skládku zelené skalice v areálu Prechezy," uvedl ministr s tím, že most musí mít větší rozpětí, protože umístit pilíře do takového místa a kyselého prostředí je technicky téměř neproveditelné a následná údržba prakticky neřešitelná.

"Jde totiž o slabý roztok kyseliny sírové. Kdo takové řešení navrhl, to asi neměl v hlavě v pořádku," dodal bez servítků Prachař.

Právě výkupy pozemků jsou přitom jednou z věcí, na které se chce nyní zaměřit. Plánuje totiž změnit zákon o výkupech tak, aby umožnil vyplácení vyšších částek.

"Cílem je napravit současný stav, abychom lidem mohli vyplatit adekvátní náhradu, urychlil se tak proces získávání pozemků a vyhnuli jsme se časově náročnému vyvlastňování. Novela zákona je v podstatě připravena," řekl ministr.

Zatímco dostavba D1 patří do Prachařových priorit a programového prohlášení vlády, Přerovem žádaný průpich neboli vnitřní obchvat jeho podporu nemá.

"Nejsem jeho příznivcem. Vést v době budování obchvatů tranzitní dopravu městem není správné řešení. Můžeme se mu věnovat, až bude dostavěna D1, ale pokud bychom ho začali budovat nyní, tak tou stavbou způsobíme absolutní kolaps," řekl ministr.

S tím nesouhlasí primátor Přerova Jiří Lajtoch. "Už studie ministerstva dopravy z roku 2009 jasně říká, že průpich je nutný. Stejně tak odborníci. Po dokončení předposledního úseku D1 totiž bude dálnice končit u města a všechna doprava pojede přes něj. Nechceme ji táhnout do města, ale její co nejplynulejší průjezd, aby se situace ještě více nezhoršila," reagoval Lajtoch.