Ilustrační snímek | foto: ŘSD

Na předposlední úsek D1 vyjedou řidiči do 4 let, stavba začne v červenci

  • 54
Konečně je to potvrzeno oficiálně. Stavba roky odkládaného úseku dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Přerova může brzy odstartovat. Vítězem výběrového řízení je definitivně firma Skanska, která za stavbu čtrnáctikilometrového úseku žádá nejnižší částku. Výsledek tendru nikdo nenapadl.

Skanska hodlá začít práci na jednom ze dvou posledních chybějících úseků dálnice už v červenci, hotový by měl být do čtyř let.

„Ředitelství silnic a dálnic neobdrželo v zákonem předepsané lhůtě žádnou námitku proti výsledkům výběrového řízení na výstavbu předposledního chybějícího úseku dálnice D1. Zhotovitelem je firma Skanska a. s.,“ oznámil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.

Skanska v konkurenci dalších jedenácti zájemců uspěla hlavně díky nejnižší nabídnuté ceně 2,7 miliardy korun a záruční dobou v maximální výši 120 měsíců. Cena přitom tvořila jedno z klíčových kritérií - při rozhodování měla váhu až 90 procent. Předpokládaná hodnota zakázky přitom byla téměř dvojnásobná. Projektanti ŘSD ji nacenili na 4,97 miliardy.

Výběrové řízení srazilo cenu téměř na polovinu

Výslednou částku podle ŘSD srazil téměř až na polovinu projektové ceny především hlad stavebních firem po ubývajících státních zakázkách.

„Daří se soutěžit ceny v rozmezí 60 až 75 procent očekávané vyhlášené ceny. Není to ale tak, že by tyto ceny byly neracionálně vysoko, ale opravdu jde o to, že konkurence a hlad po zakázkách jsou veliké,“ řekl před časem ČTK mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Předposlední chybějící část D1 vede od Lipníku nad Bečvou k Přerovu (pro zvětšení mapky klikněte).

V nejbližších dnech bude následovat podpis smlouvy s vítězem tendru a předání staveniště. Přípravné práce se rozběhnou počátkem července a faktické zahájení prací bude následovat.

„Doba výstavby celého úseku jsou čtyři roky,“ upřesnil Kroupa. Dokončení dálnice D1 je v současnosti jednou z hlavních priorit ŘSD a ministerstva dopravy.

„Jedná se o velmi důležitou stavbu, která nás přibližuje k úplnému dokončení nejvýznamnější dopravní tepny v České republice. Vyvedením dopravy ze zastavěného území dojde také k zásadnímu zlepšení životního prostředí především ve městech Kroměříž a Hulín a následně i v Přerově,“ konstatoval šéf ŘSD.

Pro poslední úsek do Říkovic stále nejsou vykoupeny pozemky

Dálnici D1, která vede v délce 377 kilometrů z Prahy přes Brno a Ostravu do Polska, chybí už jen poslední dva úseky. Kromě části z Lipníka do Přerova je ještě třeba dobudovat úsek z Říkovic do Přerova.

Pro ten se zatím vykupují pozemky, vláda se ale snaží přípravu stavby urychlit, mimo jiné i kvůli plánům na vznik strategické průmyslové zóny na bývalém vojenském letišti v Bochoři. Pro její existenci je totiž klíčové právě kvalitní dopravní napojení.

Města Přerov a Lipník nad Bečvou zprávu o úspěšně uzavřeném výběrovém řízení uvítala. Stavba má totiž už zhruba tři roky zpoždění, protože poprvé její zahájení slibovalo ŘSD už v roce 2012. Tehdy ale tendr zastavil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže s tím, že ŘSD v něm neposkytlo stavebním firmám dostatek času pro získání potřebných oprávnění.

„Pro nás je to dobrá zpráva. Máme informace o tom, že v červenci nebo srpnu už se může se stavbou začít,“ komentoval zahájení dlouho očekávané stavby přerovský primátor Vladimír Puchalský.

Zároveň připomněl, že město v tuto chvíli naplno spolupracuje s ŘSD a ministerstvem dopravy na přípravě navazujícího, a především úplně posledního chybějícího úseku D1, z Říkovic do Přerova. Radnice například nedávno otevřela zvláštní kancelář pro výkup pozemků ve zmíněném úseku (více čtěte zde).

Skanska si pro stavbu zřídí sídlo v Lipníku

Spokojeni jsou ale i v Lipníku nad Bečvou. „Máme velkou radost, je to prakticky dovršení tříletého procesu výběrových řízení, na jehož konec už dlouho čekáme. Doufáme, že smlouva mezi ŘSD a firmou Skanska bude brzy uzavřena a že do dvou měsíců se bude stavět. Končit by se mělo na podzim roku 2018,“ odhadl starosta Miloslav Přikryl.

Právě v Lipníku si podle něj zřejmě Skanska zřídí své sídlo. „Už o tom s námi nedávno jednali,“ dodal.

Jinak by ovšem obě města samotná stavba neměla příliš ovlivnit. „My jsme si to odnesli v době, kdy se stavěly úseky do Hranic a do Olomouce. Teď se to bude týkat spíše katastrů obcí Dolní Újezd, Veselíčko nebo Prosenice,“ řekl Přikryl.

„Nás by mohla stavba zasáhnout pouze v případě, že by se kamenivo vozilo z lomu Podhůra. Dodavatel ale zatím není vysoutěžený, takže uvidíme,“ dodal starosta Lipníku nad Bečvou.

Veselíčko se nejspíš obnovení těžby kamene bát nemusí

Starostové obcí, přes jejichž území stavba dálnice povede, zatím čekají na konkrétnější informace.

„Před měsícem jsme se zúčastnili schůzky za účasti zástupců ministerstva dopravy, ŘSD a měst Přerova a Lipníku. Tam jsme vznesli požadavek, ať firma, která výběrové řízení vyhraje, udělá veřejnou prezentaci a seznámí starosty obcí a další zájemce s průběhem stavby. Ať víme, co můžeme očekávat. Dokumentace pro stavbu dálnice totiž vznikala už před deseti lety a od té doby se několikrát měnila,“ řekl starosta Veselíčka Tomáš Šulák.

V obci už přitom lidé loni rozjeli iniciativu proti obnovení těžby ve zdejším lomu, jehož provozovatel se ucházel o možnost dodávat kámen právě pro stavbu nového úseku dálnice. Obyvatelé Veselíčka se báli především značného zhoršení životního prostředí v obci.

„Zatím máme příslib, že Skanska nechce brát kámen z Veselíčka, takže to pro nás vypadá pozitivně,“ sdělil Šulák.

Přestože je v místech rekonstrukce D1 znatelně snížená maximální povolená rychlost, někteří řidiči jezdí i přes 130 km/h:

19. dubna 2014