(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Dan Materna, MAFRA

Dostavbu D1 může až o tři roky zpozdit posudek vlivu na životní prostředí

  • 20
Poslednímu chybějícímu kusu dálnice D1, který se dosud nezačal ani stavět, hrozí další až tříletý odklad. Vybudování úseku z Říkovic do Přerova může zpozdit vypracování nového posudku vlivu stavby na životní prostředí kvůli změně zákona. Primátor Přerova už proto napsal zástupcům Unie dopis.

Chybějící úsek dálnice nyní nejenže způsobuje velké dopravní problémy ve městě, ale může zhatit i ambiciózní plán na výstavbu obří průmyslové zóny v blízké Bochoři.

Město čeká na dokončení D1, které má zlepšit dopravní situaci, už téměř dvacet let, další odklad až o tři roky by tak znamenal katastrofu, neboť po dokončení předposledního úseku dálnice od Lipníku nad Bečvou by většina dopravy směřovala přímo přes město, u kterého by D1 končila.

Přerovský primátor Vladimír Puchalský proto v osobním dopise apeluje na zástupce Evropské unie, aby nedovolili odklad stavby D1 v úseku Přerov - Říkovice kvůli novým posudkům EIA, tedy zhodnocení vlivu stavby na životní prostředí.

„Jejich pořízení by zbrzdilo stavbu až o tři roky, což je pro nás nepřijatelné,“ řekl Puchalský.

Svou výzvu napsal přerovský primátor po dohodě s ministrem dopravy Danem Ťokem. S ním se sešel v polovině prosince, aby celý problém kolem posledního dálničního úseku projednali.

„Česká republika v dubnu přijala nový zákon, který změnil pravidla vydávání posudků vlivů staveb na životní prostředí. Podle informací, které jsme získali z tisku, by byla ohrožena příprava našeho dálničního obchvatu. Tomu chceme zabránit,“ konstatoval primátor Puchalský, který do Bruselu napsal, že katastrofální dopravní situace Přerova je jeho noční můrou.

Nové posudky by trvaly minimálně jeden a půl roku

S novým zákonem totiž některé již dříve vydané posudky EIA přestaly vyhovovat současným normám, a hrozí tak, že je bude nutné vypracovat znovu. Že by se to vážně dotklo celé D1, potvrdilo i ministerstvo dopravy.

„Problematika EIA se týká i úseku D1 z Říkovic do Přerova,“ uvedl mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar s tím, že opakování procesu EIA by způsobilo přinejmenším jedenapůlroční odklad stavby.

Ministerstvo dopravy nyní společně s ministerstvem životního prostředí hledá cestu, jak dříve vydaná stanoviska EIA ověřit a potvrdit tak jejich platnost.

„Cílem je Evropskou komisi přesvědčit, že i při využití starších stanovisek jsme schopni naplnit požadavky směrnice EIA,“ vysvětlil Neusar.

Primátor: Při jednáních by měl zvítězit zdravý rozum

V první půlce prosince už Evropská komise obdržela obří podklad obhajující pozici v České republice.

„V něm tvrdíme, že zpracovávat nové EIA na stavby s vydanými územními rozhodnutími a vykoupenými pozemky nebo většinou pozemků nemá přidanou hodnotu a že požadavky směrnice EIA dokážeme plnohodnotně naplnit i ve stavebních řízeních, která nás u projektů čekají,“ informoval Zdeněk Neusar.

„Vím, že kompetentní státní orgány v této věci jednají se zástupci Evropské komise. Chci tímto dopisem podpořit, aby při jednáních zvítězil zdravý rozum a stavba 0136 dálnice D1 nebyla zastavena. Na dokončení dálnice je vázána další spousta projektů, které mají fatální význam na rozvoj našeho města,“ zdůraznil ve svém psaní přerovský primátor.

Jedním z klíčových projektů, které jsou zpožděním dálnice ohroženy, je také průmyslová zóna v Bochoři.

„Pro ministerstvo průmyslu a obchodu a agenturu CzechInvest je důležité dokončení tohoto úseku dálnice v roce 2018, a to ve vazbě na požadavky některých investorů. Jakékoliv zpoždění oproti tomuto termínu bude mít negativní vliv na umísťování investorů do průmyslové zóny,“ popsal mluvčí ministerstva průmyslu František Kotrba.

Varianta v případě komplikací je obejít se bez peněz EU

Naději vnáší také scénář, který nastínil ministr Dan Ťok pro případ, že by zástupci EU neslevili ze svých požadavků a trvali na nových posudcích EIA.

„Z jednání vyplynulo, že pokud by byl problém s posudkem a nastaly by potíže s čerpáním evropských financí, mohla by být stavba dálničního úseku financována z národních zdrojů. V tuto chvíli je to ale pouze hypotéza,“ konstatoval vedoucí odboru koncepce a strategického rozvoje přerovského magistrátu Pavel Gala.

Dálniční úsek 0136 z Říkovic do Přerova má pro město klíčový význam. Má totiž navazovat na již započatou předposlední etapu D1 z Lipníku nad Bečvou do Přerova. Bez jejich vzájemné koordinace by se ještě zhoršilo již tak velké dopravní zatížení města.

„Neřešená dopravní situace na státní silniční síti ochromuje život ve městě. Kvůli dopravním zácpám máme problémy dostat se do zaměstnání, škol, k lékařům, komplikují nám každodenní život. Kolony drasticky zvyšují podíl zdravotně závadných škodlivin a emisí,“ popsal situaci v dopise do Bruselu Puchalský.

Přerov kvůli urychlení stavby začal letos pomáhat státu i s výkupem pozemků otevřením speciální kanceláře zaměřené právě na tuto problematickou část přípravy stavby (více čtěte zde). K dispozici jich tak nyní má už 88 procent.