Pomozte s D1, žádal Přerov v Bruselu. Ten si v odpovědi rýpl do Česka

  5:54
Dostavbu dálnice D1 u Přerova ohrožuje zastaralý posudek vlivu na životní prostředí EIA. Primátor ve snaze odvrátit hrozbu zpoždění o další tři roky požádal dopisem Brusel o shovívavost. Jednoznačné odpovědi se nedočkal, Evropská komise si ale rýpla, že Česko je jediný členský stát posílající staré posudky.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Evropská komise.

Nové řízení EIA o vlivu stavby na životní prostředí, které po České republice vyžaduje Evropská unie, by totiž přineslo několikaleté zpoždění stavby dálnice, což by ohrozilo existenci plánované průmyslové zóny v Bochoři a prodloužilo současnou katastrofální dopravní situaci ve městě.

Primátor Přerova Vladimír Puchalský proto koncem loňského roku napsal představitelům Evropské komise dopis, v němž apeloval, aby kvůli novému posudku nedovolili odsunutí stavby. V dopise zdůraznil, že požadavek nového řízení EIA by pro Přerov znamenalo oddálení očekávané stavby až o tři roky.

Odpověď z Bruselu však jednoznačné stanovisko neobsahovala, zazněl pouze obecný příslib.

„V dopise se píše, že komise souhlasí s tím, že je důležité, aby byly dokončeny zásadní části dopravní infrastruktury tak rychle, jak je to možné. Souhlasí i s tím, že mají být co nejdříve dokončeny projekty, které mají občanům pomoci od břemene dopravního hluku a znečišťování ovzduší,“ podotkl Puchalský.

„Na závěr nám přislíbili alespoň to, že se Evropská komise bude snažit najít způsob, jak pokročit. Doslova nám napsali, že si můžeme být jisti, že udělají v Bruselu všechno pro to, aby výsledky zhodnotili rychle a projekty, včetně našeho, se mohly posunout vpřed,“ shrnul náměstek primátora Petr Měřínský.

Evropské šťouchnutí: Jste jediní, kdo posílá tak staré zprávy

Podle primátora nyní záleží na zástupcích Evropské unie, zda budou shovívaví.

„Byl bych rád, kdyby při rozhodování zohlednili nejen to, že chybějící dálnice brání rozvoji Přerova, ale především to, že je veškerá doprava vedena Přerovem a zhoršuje občanům ovzduší,“ uvedl Puchalský.

V dopise z Bruselu rovněž zazněla výtka, že Česká republika je jediný členský stát, který podává takové staré zprávy o EIA.

„Problém je v tom, že Evropská komise čekala deset let na uvedení české legislativy v oblasti EIA do souladu s evropskou směrnicí. V ČR se tak přes deset let vydávala stanoviska posouzení vlivů na životní prostředí bez toho, aniž by byla česká legislativa v souladu s evropskou,“ přiblížila příčinu komplikací mluvčí ministerstva životního prostředí Petra Roubíčková.

„Teď tak komise odmítá financovat projekty, které mají stanovisko EIA, popřípadě další povolovací rozhodnutí bez souladu se směrnicemi EU,“ dodala.

Další kolo jednání bude bude tento měsíc

Evropská komise proto nyní požaduje, aby všechna stanoviska EIA u projektů, které jsou i po 10 až 15 letech stále ve stádiu povolovacích řízení, byla vypracovaná znovu, což se týká i přerovské D1, na jejíž stavbu čeká město už dvacet let.

„Není to tedy o tom, že by stanoviska najednou byla od loňska neplatná,“ shrnula Roubíčková.

Ministerstvo životního prostředí spolu s resortem dopravy a ministerstvem pro místní rozvoj už několik měsíců s Evropskou komisí hledají pro Česko šetrné řešení.

„Další kolo bude v únoru. Na půdě Evropské komise vyjednáváme vhodný postup pro ověřování těchto stanovisek EIA tak, aby nebylo nutné opakovat celý proces u všech projektů se starým stanoviskem, ale pouze u těch, kde k tomu budou skutečné věcné důvody - to znamená významné změny záměru a území,“ upřesnila Roubíčková.

I starý posudek splní požadavky, míní úředníci

V materiálech, které Česko dodalo Bruselu, se ministerstva snaží Evropskou komisi přesvědčit, že i při využití starších stanovisek jsou schopná naplnit požadavky směrnice EIA.

„Tvrdíme, že zpracovávat nové EIA na stavby s vydanými územními rozhodnutími a vykoupenými pozemky nemá přidanou hodnotu a že požadavky směrnice dokážeme plnohodnotně naplnit i ve stavebním řízení,“ uvedl například Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy.

Pro Přerov by dokončení dálnice znamenalo především úlevu od velkého zatížení tranzitní dopravou a s tím způsobenými negativními dopady.

„Neřešená dopravní situace na státní silniční síti ochromuje život ve městě. Kvůli dopravním zácpám máme problémy se dostat do zaměstnání, škol, k lékařům, komplikují nám náš běžný každodenní život. Dopravní kolony drasticky zvyšují podíl zdravotně závadných škodlivin a emisí,“ popsal situaci ve dopise do Bruselu Puchalský.

Zpoždění stavby dálnice by navíc výrazně ohrozilo také projekt strategické průmyslové zóny v Bochoři.

„Pro ministerstvo průmyslu a obchodu a agenturu Czechinvest je důležité dokončení úseku dálnice v roce 2018, a to ve vazbě na požadavky některých investorů. Jakékoliv zpoždění oproti tomuto termínu bude mít negativní vliv na umisťování investorů do průmyslové zóny,“ popsal na konci roku situaci mluvčí ministerstva průmyslu František Kotrba.

  • Nejčtenější

Řidiči osobáků blokovali předjíždějící kamion, u semaforu se pak strhla potyčka

26. března 2024  10:36

Konflikt tří řidičů vyšetřují od konce minulého týdne policisté z Jesenicka. Dvěma šoférům osobních...

Rakovina plic v časném stadiu nebolí, její záchyt bývá náhodný, říká specialista

20. března 2024

Premium Rakovinou plic v Česku každoročně onemocní přibližně 6 700 lidí a téměř 5 300 na ni zemře. Je to...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Malé pivovary na Hané překonaly potíže. Padl jediný, neměl pokračovatele

26. března 2024  5:07

Malé pivovary v Olomouckém kraji se i v náročné době udržely na trhu díky nadšení jejich majitelů a...

Praštěná kráva z Olomouce slavila triumf v Arménii a cílí na jižní Evropu

22. března 2024  5:19

Tihle muzikanti z Olomouce se nechtějí nechat svazovat žánry. Olomoucká kapela Goofy Cow (v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bambula opouští Olomouc. Až budu proti klukům hrát, dám jim nažrat, usmívá se

23. března 2024  9:42

Byl miláčkem olomouckého publika, hokejový talent z něj sršel na míle daleko. A ta bojovnost... Jan...

Hokejisté Olomouce hlásí první posilu, získali vítkovického útočníka Fridricha

28. března 2024  13:31

První posilou hokejistů Olomouce pro příští extraligovou sezonu se stal útočník Petr Fridrich....

Klidně vyjdu před fanoušky. Olomoucký předseda o prodeji majetku i Gajdovi

28. března 2024

Premium Fotbalová Olomouc už sedm let hledá silného majitele. Aktuálně jsou sice rozběhnutá jednání s...

Zloděj v Olomouci ukradl mobily za 140 tisíc, utekl s nimi na Vysočinu

28. března 2024  11:59

Olomouckým kriminalistům se podařilo do dvanácti hodin od oznámení krádeže zadržet zloděje, který v...

Kraj má po deštivé zimě doplněné zásoby vody. Jak dlouho vydrží, není jisté

28. března 2024  4:54

Tak bohatou zimu na srážky jako letos experti za poslední desítky let nepamatují. Výsledkem jsou...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...