Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Evropská komise.

Pomozte s D1, žádal Přerov v Bruselu. Ten si v odpovědi rýpl do Česka

  • 10
Dostavbu dálnice D1 u Přerova ohrožuje zastaralý posudek vlivu na životní prostředí EIA. Primátor ve snaze odvrátit hrozbu zpoždění o další tři roky požádal dopisem Brusel o shovívavost. Jednoznačné odpovědi se nedočkal, Evropská komise si ale rýpla, že Česko je jediný členský stát posílající staré posudky.

Nové řízení EIA o vlivu stavby na životní prostředí, které po České republice vyžaduje Evropská unie, by totiž přineslo několikaleté zpoždění stavby dálnice, což by ohrozilo existenci plánované průmyslové zóny v Bochoři a prodloužilo současnou katastrofální dopravní situaci ve městě.

Primátor Přerova Vladimír Puchalský proto koncem loňského roku napsal představitelům Evropské komise dopis, v němž apeloval, aby kvůli novému posudku nedovolili odsunutí stavby. V dopise zdůraznil, že požadavek nového řízení EIA by pro Přerov znamenalo oddálení očekávané stavby až o tři roky.

Odpověď z Bruselu však jednoznačné stanovisko neobsahovala, zazněl pouze obecný příslib.

„V dopise se píše, že komise souhlasí s tím, že je důležité, aby byly dokončeny zásadní části dopravní infrastruktury tak rychle, jak je to možné. Souhlasí i s tím, že mají být co nejdříve dokončeny projekty, které mají občanům pomoci od břemene dopravního hluku a znečišťování ovzduší,“ podotkl Puchalský.

„Na závěr nám přislíbili alespoň to, že se Evropská komise bude snažit najít způsob, jak pokročit. Doslova nám napsali, že si můžeme být jisti, že udělají v Bruselu všechno pro to, aby výsledky zhodnotili rychle a projekty, včetně našeho, se mohly posunout vpřed,“ shrnul náměstek primátora Petr Měřínský.

Evropské šťouchnutí: Jste jediní, kdo posílá tak staré zprávy

Podle primátora nyní záleží na zástupcích Evropské unie, zda budou shovívaví.

„Byl bych rád, kdyby při rozhodování zohlednili nejen to, že chybějící dálnice brání rozvoji Přerova, ale především to, že je veškerá doprava vedena Přerovem a zhoršuje občanům ovzduší,“ uvedl Puchalský.

V dopise z Bruselu rovněž zazněla výtka, že Česká republika je jediný členský stát, který podává takové staré zprávy o EIA.

„Problém je v tom, že Evropská komise čekala deset let na uvedení české legislativy v oblasti EIA do souladu s evropskou směrnicí. V ČR se tak přes deset let vydávala stanoviska posouzení vlivů na životní prostředí bez toho, aniž by byla česká legislativa v souladu s evropskou,“ přiblížila příčinu komplikací mluvčí ministerstva životního prostředí Petra Roubíčková.

„Teď tak komise odmítá financovat projekty, které mají stanovisko EIA, popřípadě další povolovací rozhodnutí bez souladu se směrnicemi EU,“ dodala.

Další kolo jednání bude bude tento měsíc

Evropská komise proto nyní požaduje, aby všechna stanoviska EIA u projektů, které jsou i po 10 až 15 letech stále ve stádiu povolovacích řízení, byla vypracovaná znovu, což se týká i přerovské D1, na jejíž stavbu čeká město už dvacet let.

„Není to tedy o tom, že by stanoviska najednou byla od loňska neplatná,“ shrnula Roubíčková.

Ministerstvo životního prostředí spolu s resortem dopravy a ministerstvem pro místní rozvoj už několik měsíců s Evropskou komisí hledají pro Česko šetrné řešení.

„Další kolo bude v únoru. Na půdě Evropské komise vyjednáváme vhodný postup pro ověřování těchto stanovisek EIA tak, aby nebylo nutné opakovat celý proces u všech projektů se starým stanoviskem, ale pouze u těch, kde k tomu budou skutečné věcné důvody - to znamená významné změny záměru a území,“ upřesnila Roubíčková.

I starý posudek splní požadavky, míní úředníci

V materiálech, které Česko dodalo Bruselu, se ministerstva snaží Evropskou komisi přesvědčit, že i při využití starších stanovisek jsou schopná naplnit požadavky směrnice EIA.

„Tvrdíme, že zpracovávat nové EIA na stavby s vydanými územními rozhodnutími a vykoupenými pozemky nemá přidanou hodnotu a že požadavky směrnice dokážeme plnohodnotně naplnit i ve stavebním řízení,“ uvedl například Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy.

Pro Přerov by dokončení dálnice znamenalo především úlevu od velkého zatížení tranzitní dopravou a s tím způsobenými negativními dopady.

„Neřešená dopravní situace na státní silniční síti ochromuje život ve městě. Kvůli dopravním zácpám máme problémy se dostat do zaměstnání, škol, k lékařům, komplikují nám náš běžný každodenní život. Dopravní kolony drasticky zvyšují podíl zdravotně závadných škodlivin a emisí,“ popsal situaci ve dopise do Bruselu Puchalský.

Zpoždění stavby dálnice by navíc výrazně ohrozilo také projekt strategické průmyslové zóny v Bochoři.

„Pro ministerstvo průmyslu a obchodu a agenturu Czechinvest je důležité dokončení úseku dálnice v roce 2018, a to ve vazbě na požadavky některých investorů. Jakékoliv zpoždění oproti tomuto termínu bude mít negativní vliv na umisťování investorů do průmyslové zóny,“ popsal na konci roku situaci mluvčí ministerstva průmyslu František Kotrba.