Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Člen Pirátů zveřejnil jména z konkurzu i odměnu šéfa dopravního podniku

  5:55aktualizováno  14:50
Jména lidí z konkurzu na ředitele olomouckého dopravního podniku nebo smlouvy s dodavateli obsahují zápisy představenstva podniku, které zveřejnil jeho člen a zástupce České pirátské strany Jakub Nepejchal. Právníci zjišťují, zda neporušil zákon o obchodních korporacích.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Úplně jasno nemají ani další odborníci, shodují se však, že zveřejňování některých údajů je minimálně na hraně zákona a také etiky.

O sporu ve vedení dopravního podniku (DPMO), zda na internet patří zápisy z představenstva, MF DNES informovala už začátkem října. Co konkrétně však „pirátský“ člen vedení podniku na webu forum.pirati.cz zveřejňoval?

Například v květnu „uniklo“ jeho prostřednictvím jméno firmy, která následně zvítězila v tendru na modernizaci tramvají.

„O tuto zakázku se přihlásil jediný zájemce. Jedná se o firmu Pragoimex. Protože další jednání máme 31. května, byli jsme vyzváni k hlasování per rollam (korespondenčně – pozn. red.). Mně se to nějak nezdá a chtěl bych se tedy zeptat, jestli má někdo nějaké zkušenosti,“ napsal Nepejchal na webu.

Ke svému příspěvku ze 4. května připojil i předem připravené rozhodnutí představenstva s datem 31. května včetně informace, že zmíněná firma získala zakázku za 33,7 milionu bez DPH.

Názvy firem a konkrétní částky obsahují i další zveřejněné dokumenty. Například z dubnového protokolu o jednání představenstva vyplývá, že vedení DPMO uzavřelo smlouvy na opravy výhybek za 120 tisíc korun, odstranění železničního přejezdu v Hodolanské ulici za 49 tisíc či pořízení kamerového systému ke zpětným zrcátkům za půl milionu korun.

Kropáč: Zhotovitelé nám odříkají smlouvy

Členům představenstva se zveřejňování informací z jednání nelíbí. „Z právních posudků, které jsme si nechali udělat, vyplývá, že by to mohlo poškozovat zájmy podniku a jeho know-how. Nakonec se nám teď stávají takové věci, že nám zhotovitelé odříkají podepsání smlouvy,“ řekl před nedávnem předseda představenstva Jiří Kropáč (ČSSD).

Křišťálová Lupa 2016

Záležitost si nechal posoudit i Nepejchal, jenž pochybení odmítá. „Ačkoliv je zveřejňování zápisů ze zasedání představenstva sporné, podle Oldřicha Kužílka, poradce pro otevřenost veřejné správy, v tomto případě převažuje právo občanů na informování,“ řekl pirát.

Kompletní Kužílkova analýza je dostupná na internetových stránkách Otevřené společnosti. „Celá věc je zřetelně na hraně a právní výklady mohou být různé. Zveřejňovat celé zápisy je vskutku neobvyklé, je otázka, zda by nestačilo jen určité stručnější informování,“ napsal ve svém hodnocení poradce pro otevřenost veřejné správy.

Uvádět na webu jména z konkurzu je neetické

Zveřejněné zápisy se netýkají jen DPMO, ale i lidí zvenčí. Návštěvníci pirátského fóra se z něj totiž mohou dozvědět celá jména lidí, kteří se přihlásili do konkurzu na místo výkonného ředitele podniku.

Podle odborníků na personalistiku firmy ani instituce jména účastníků výběrových řízení obvykle nezveřejňují.

„Nějakým veřejným zájmem bych v této věci neargumentovala, protože když se člověk hlásí do konkurzu, je to jeho soukromá věc. Především ale - pokud dotyčným nikdo neoznámí, že se jejich jména objeví v souvislosti s konkurzem na internetu - to považuji za neetické,“ řekla Veronika Gigalová z katedry sociologie a andragogiky olomoucké Univerzity Palackého.

Zarážející je podle ní i fakt, že se jména objevila na stránkách politické strany. „Pokud by je zveřejnil na svém webu dopravní podnik a jeho účastníci by to dopředu věděli nebo by to mohli předpokládat, tak budiž, může jít o transparentnost. Jestliže ale informaci využiju ve prospěch své politické strany, o transparentnost nejde,“ podotkla.

MF DNES se v reakci na její vyjádření obrátila na jednoho z účastníků konkurzu, který si nepřál zveřejnit své jméno, s dotazem, zda ho Nepejchal v dané věci kontaktoval.

„Vůbec jsem nevěděl, že zápisy z představenstva DPMO vyvěšuje na internetu. O souhlas mě tedy nepožádal. Jestli mi vadí, že to udělal? Příjemné to není,“ řekl.

Odměna pro šéfa a schůze v pivovaru

Nepejchal už dříve k celé věci řekl, že zápisy před zveřejněním pečlivě kontroluje, zda neobsahují osobní údaje nebo obchodní tajemství, a nikdy nic takového nenašel.

V souvislosti se změnou šéfa DPMO ovšem pirát poodhalil i informaci, že někdejší šéf podniku Vladimír Menšík dostal při odchodu z funkce odměnu ve výši šesti svých průměrných měsíčních platů. Nebo třeba to, že o jeho nástupci členové představenstva rozhodovali na schůzi, jež se konala v jednom z olomouckých minipivovarů a součástí byla i jeho prohlídka.

„Jednání mělo jen pár bodů, ale i tak bylo dost vyhrocené a náročné, protože jedním z bodů bylo i hlasování o novém výkonném řediteli DPMO. ... tento bod v programu je nazván dost nešťastně jako výběrové řízení na VŘ (výkonného ředitele – pozn. red.), z čehož nebylo moc poznat, o čem přesně se bude jednat. Proto bylo dost členů představenstva překvapených,“ napsal na webu Nepejchal.

Kauzu obchodní tajemství versus informování veřejnosti mají rozseknout na základě právního posouzení radní, které na počínání Nepejchala upozornilo představenstvo. „Zatím rozhodnutí nepadlo,“ řekla mluvčí radnice Radka Štědrá.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Strážníky před infekcí ochrání titanový nanonástřik, původ má v Japonsku

Strážníci z Prostějova brzy získají novou účinnou ochranu před infekcí a nakažlivými chorobami, které je ohrožují například při převážení bezdomovců či...  celý článek

Jeden ze tří nových plánovaných úseků silnice I/35 je zprovozněný mezi...
Čekání na Palačovskou spojku se o rok protáhne kvůli novým posudkům

Nejdříve v roce 2022 bude podle posledních předpokladů dokončena takzvaná Palačovská spojka. Zhruba roční zpoždění souvisí zejména s nutností zpracovat nové...  celý článek

Jeden ze stálých radarů, které používal Prostějov k hlídání rychlé jízdy v
Prostějov dal miliony za radary, ani po roce pro ně nemá využití

Desítka radarů rozmístěných v ulicích Prostějova nemá od roku 2012 využití. Rychlost aut měřila na objednávku radnice soukromá firma, ukázalo se ovšem, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.