Jedna z nových souprav Regionova určená pro tratě Olomouckého kraje.

Jedna z nových souprav Regionova určená pro tratě Olomouckého kraje. | foto: Petr Janeček, MAFRA

Dráhy slibují pro krajské regionální tratě nové vlaky i hezčí nádraží

  • 15
Modernější a pohodlnější. Tak lze shrnout budoucnost, jakou vybraným regionálním tratím i nádražím v Olomouckém kraji slibují České dráhy. Jako důkaz už koupily od poloviny září do včerejška pro užívání v regionu postupně čtyři nové soupravy Regionova Trio za sto padesát milionů korun.

Nákup je jedním z výsledků soukromými přepravci kritizované desetileté smlouvy o zajišťování osobní přepravy, kterou loni v prosinci podepsal Olomoucký kraj s Českými dráhami.

Nováčci mezi soupravami budou od nového jízdního řádu pendlovat po několika frekventovaných tratích. "Konkrétně třeba mezi Olomoucí a Moravským Berounem, Olomoucí, Uničovem a Šumperkem nebo mezi Zábřehem a Šumperkem," shrnula mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Po včerejším předání čtvrté soupravy tak region brázdí celkem čtyři dvouvozové a šest třívozových Regionov ze šumperského podniku Pars nova. "Třívozová souprava stojí přibližně 37 milionů, dvouvozová pak 25,5 milionů korun," nastínil předseda představenstva podniku Tomáš Ignačák.

Šumperští přitom pro České dráhy připravují výrobu dalších dvaašedesáti souprav. "Regionovy se na regionálních tratích staly velmi populární," vysvětlil generální ředitel ČD Petr Žaluda.

Na koleje mají vyjet postupně i nové nízkopodlažní elektrické a motorové soupravy. Tyto vlaky dráhy přijdou na 432 milionů, z čehož asi 173 milionů pokryjí evropské dotace. Soupravami, které budou moci jet až stošedesátikilometrovou rychlostí, se lidé poprvé svezou přibližně na konci roku 2013.

Novou tvář dostanou staré vlaky i nádražní budovy

NA KTERÝCH TRATÍCH BUDOU REGIONOVY JEZDIT

Olomouc – Drahanovice (100 % spojů)

Olomouc – Hrubá Voda – Moravský Beroun (80 %)

Olomouc – Uničov (70 %)

Šumperk – Uničov (90 %)

Zábřeh na Moravě – Šumperk (40 %)

Šumperk – Hanušovice – Jeseník (30 %).

Během následujících let by navíc měly projít omlazovací kůrou všechny vhodné již sloužící soupravy.

"Cestující vybraných regionálních spojů čekají do tří let radikální změny v komfortu," poznamenal náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Antonín Blažek.

K cestování vlakem hodlají dráhy lidi nalákat i proměnami nádražních budov. "V republice je jich celkem 991. Rádi bychom opravili alespoň ta nejdůležitější," poznamenal náměstek generálního ředitele Českých drah Milan Macenauer.

Pokračovat má například oprava hlavního nádraží v Olomouci. Tam by se měl proměnit vestibul s prostorem pokladen. "Olomoucké nádraží by mělo být druhým v republice, kde se budou prodávat jízdenky v takzvaném open space, tedy otevřeném prostoru," podotkl Blažek. První stanicí, kde se lidé mohou s podobnou novinkou setkat je pražské hlavní nádraží.

Letos pak má skončit oprava železniční stanice v Jeseníku. Spatřit světlo světa má i projektová dokumentace na rekonstrukci uničovské výpravní budovy či návrh na zateplení a rekonstrukci objektu v Prostějově. Příští rok zase vznikne projekt na opravy přerovského nádraží. "Navržená je i rekonstrukce budovy v Lipníku nad Bečvou," doplnila Šubová.