Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dráhy zvažují kvůli bezpečnosti úpravy i u regionov, které už jezdí

  10:40aktualizováno  10:40
Podle Drážní inspekce, která zkoumala chování vlaků Regionova při nehodách, musí dojít kvůli bezpečnosti k jejich úpravě. Jejich šumperský výrobce Pars ale možná bude muset předělat i ty, které už po kolejích jezdí. České dráhy o tomto kroku už uvažují.

Vlaky Regionova (na snímku) musí podle Drážní inspekce projít úpravou, protože při nehodách ohrožují cestující. České dráhy zvažují, že kromě nových souprav nechají upravit i ty, které už po kolejích jezdí. | foto: České dráhy

"Zabýváme se i možnými úpravami již vyrobených souprav Regionova tak, aby byla zvýšena bezpečnost cestujících. Některé z nich byly zahájeny již před předáním dokumentů od Drážní inspekce na základě vlastních zjištění firmy," potvrdil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Právě Drážní inspekce zjistila, že některé prvky souprav mohou být při nehodě pro cestující nebezpečné. "Při nehodách v Kamenných Žehrovicích a Vodňanech došlo k podobným poškozením. Proto jsme navrhli úpravy, které přispějí k větší bezpečnosti," vysvětlil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Po nárazu nemohl například strojvedoucí odejít ze stanoviště, protože mu dveře zablokovala vyhnutá ruční brzda. Další nebezpečí hrozilo cestujícím z prosklených přepážek.

"Doporučili jsme úpravy vstupu na stanoviště strojvedoucího a také řešení první řady sedadel v sousedním oddíle. Tam by mělo dojít k úpravě přepážky, která odděluje nástupní prostor do zvýšeného oddílu vozu, což by mělo bránit destrukci skleněných výplní a tím případným řezným zraněním cestujících," vysvětlil Drápal. Inspekce navrhla rovněž úpravy krytů sloupků sedadel za odolnější, aby cestující nebyli ohroženi utrženými kousky.

Podle Šťáhlavského České dráhy na návrhy inspekce ihned reagovaly. "S okamžitou platností budou zahrnuta do technických podmínek při zadávání zakázek, protože maximální bezpečnost cestujících je velmi důležitá," sdělil.

Regionovy dostanou nové šrouby, změní se i konstrukce stropu

Také výrobce vlaků Pars nova už doporučení Drážní inspekce řeší. "I přestože vozidla splňují veškeré nezbytné legislativní požadavky, začali jsme s úpravami, které zvyšují pasivní bezpečnost a v některých případech jdou i nad rámec navržených změn," sdělila mluvčí Pars nova Michaela Linhartová.

U prosklených příček jde o úpravu kostry stropu a stropní desky, která má minimalizovat možnost rozbití skel. U nových vozů budou pevnější šrouby upevňující nárazníky, Linhartová ale upozorňuje, že dosud používané šrouby splňují všechny normy.

Prostor před vstupem na stanoviště strojvedoucího je nově označen žlutou podlahovou krytinou a piktogramem, aby bylo jasné, kde je zakázáno se zdržovat nebo odkládat zavazadla.

"Co se týče prosklených příček, ty jsou vyplněny kaleným bezpečnostním sklem, které se v případě nehody roztříští na tisíce malých kousíčků. Tato skla, která odpovídají všem atestům a splňují všechny normy, jsou určena pro dopravní prostředky a jsou využívána i v jiných kolejových vozidlech," řekla Linhartová.

Regionovy jsou pořád mnohem bezpečnější než staré motoráky

Mluvčí Českých drah upozornil, že regionovy jsou i přes připomínky Drážní inspekce stále bezpečnější než původní staré motoráky, ze kterých se v Šumperku vyrábí.

"Celková odolnost soupravy Regionova a pasivní ochrana strojvedoucího a cestujících je v případě střetu vyšší oproti vozům, ze kterých při modernizaci vznikla," uvedl Šťáhlavský.

"Tato pasivní ochrana a nové silnější a účinnější vyztužení čela vozu tedy zajišťují strojvedoucímu i cestujícím výrazně vyšší stupeň bezpečnosti oproti starším motorovým vozům řady 810, ze kterých jsou tyto soupravy vyráběny," dodal s tím, že regionovy prošly všemi povinnými schvalovacími procesy u Drážního úřadu, bez kterých nesmí žádný dopravce jakýkoliv typ soupravy používat.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mohelnická Hella Autotechnik bude nyní dodávat světlomety k vozům BMW.
Příliv montoven deformuje trh a je rizikem, varují Olomoucký kraj experti

Ekonomika v Olomouckém kraji stále roste, pozitivní trend má však podle některých expertů i svoji stinnou stránku - až přehnanou koncentraci montoven pro...  celý článek

Vizualizace viladomů, které developeři plánují postavit v Olomouci na Lazcích u...
Lidé se bojí dalšího „Mačkalova“, proti developerovi podali 139 odvolání

V olomoucké čtvrti Lazce vrcholí spor o budoucnost pozemku u řeky. Developer na něm chce stavět takzvané viladomy, část místních je ovšem proti a plán...  celý článek

Olomoucký zimní stadion.
Veřejné peníze i pro hokej má radnici kontrolovat muž z HC Olomouc

Loni stvořila olomoucká radnice Správu sportovních zařízení pro lepší dohled nad penězi pro sport. Politici na ni dodnes žádná sportoviště nepřevedli a udělali...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.