Zatímco radnicí schválená trasa nové tramvajové tratě vede podél řeky Moravy, podle Hnutí Duha by měla vést přes Polskou a Rooseveltovu ulici. Pro zobrazení celé mapy klikněte.

Zatímco radnicí schválená trasa nové tramvajové tratě vede podél řeky Moravy, podle Hnutí Duha by měla vést přes Polskou a Rooseveltovu ulici. Pro zobrazení celé mapy klikněte. | foto: MF DNES

Duha poslala Švýcarům stížnost na novou trať tramvají, Olomouc ji nezmění

  • 20
Hnutí Duha odeslalo v úterý švýcarské vládě stížnost na trasu nové olomoucké tramvajové tratě. Město podle ekologů dostatečně neposoudilo další varianty a sama Duha navrhuje jinou trasu. Vedení města ovšem potvrdilo, že od zvolené trasy ustoupit nehodlá. Jeho žádost o peníze ze švýcarských fondů navíc nyní schválilo i ministerstvo financí.

Spor kvůli rozdílným názorům na trasu, kudy má na nejlidnatější olomoucké sídliště Nové Sady vést nová tramvajová trať, se mezi Duhou a radnicí naplno rozhořel na začátku listopadu.

Pomyslnou jiskrou byl plán Hnutí Duha stěžovat si na magistrát u švýcarské vlády, která má na tuto stavbu poslat klíčovou dotaci ve výši 225 milionů korun. Dopis, v němž chtěli ekologové Švýcary upozornit především na to, že Olomouc nezvážila všechny možnosti, kudy trať vést, chtěla Duha tehdy odeslat do týdne. Stalo se tak však až toto úterý.

"Měli jsme toho před Vánocemi hodně," vysvětluje zpoždění za Duhu Miroslav Kutal, kterého spolu s ostatními ekology Novotný označil za partičku fanatických záškodníků.

Město zvolenou trasu nové tramvajové tratě měnit nehodlá

"Nejsme paušálně proti tramvajím. Jen dáváme švýcarské vládě, které za případnou podporu pro Olomouc děkujeme, podnět k zamyšlení. Jsme mimo jiné přesvědčeni i o tom, že verze, kterou prosazuje magistrát, je dvakrát dražší než naše," přibližuje obsah dopisu Kutal.

Má za to, že Švýcaři by mohli odpovědět zhruba do měsíce. Je tu ale i možnost, že stížnost Duhy smetou ze stolu. "Mohou si říct, že je na tu stavbu již vydané stavební povolení a že je to jen místní záležitost, kterou oni řešit nemusí. Uvidíme," přemítá Kutal.

S olomouckým magistrátem názory ekologů nehnuly. "Na svých závěrech nemáme co měnit, jsou pořád stejné. Rada města chce tu trať postavit vedle Mlýnského potoka. Platilo to vždy, tato debata na tom nic nezměnila," říká rozhodně primátor Novotný. Odvolává se na platný územní plán a zdůrazňuje, že s jinou možností vedení tratě nepočítá ani ten, který nyní na magistrátu vzniká.

Žádost města o švýcarské peníze už schválilo i ministerstvo

Dopis ekologů není v tuto chvíli jediným dokumentem, který kvůli Olomouci švýcarské vládě z Česka přijde. Žádost radnice o stěžejní dotaci pro novou trať totiž těsně před Vánocemi schválilo ministerstvo financí.

"Jeho úředníci tak nyní poslali švýcarské straně potvrzení, že po formální stránce je vše v pořádku," řekl náměstek primátora Ladislav Šnevajs. "O tom, zda tyto peníze dostaneme, se rozhodne v březnu. V tom stejném měsíci by mělo skončit i výběrové řízení na firmu, která hned začne s prvními pracemi," dodal.

Už dříve přitom od vedení města zaznělo, že do stavby tratě na břehu Mlýnského potoka se magistrát zřejmě pustí i v případě, kdy by Švýcaři dotaci pro Olomouc kvůli stížnosti ekologů zrušili.