Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Janeček, MAFRA

Olomouc kvůli normám přichází o přechody, radnice je nestíhá předělávat

  • 2
Olomouc bojuje o přechody pro chodce. Dvě desítky jich nevyhovují normám, a musí tak postupně ze silnic pryč. Radnice se je snaží předělat a vrátit zpět na místo, ale nestíhá to. Problém jsou jak finance, tak i čas na výběrové řízení. Lidem tak hrozí, že se někde ocitnou bez možnosti bezpečně přejít ulice.

O „zebry“ už kvůli normám přišla například ulice Střední Novosadská, konkrétněji jde o lokality u tamní střední polygrafické školy a Penny Marketu, jenž na jihu města u křižovatky s ulicí Zikova slouží řadě obyvatel z okolního rozlehlého sídliště. Na tomto místě však mají Olomoučané štěstí. Radnice tady s obnovením přechodu počítá, řádově za statisíce korun nechá vypracovat nové dokumenty potřebné pro jejich rekonstrukci.

Nevyhovující přechody

* Albertova-Brněnská-Velkomoravská-Wolkerova (3 přechody)
* Jeremenkova
* Pavlovická
* Divišova, křiž. s ul. Bystrovanská
* Divišova, tram. zast. (2 přechody)
* Hodolanská, křiž. s ul. Tyršova
* Hodolanská, křiž. s ul. Farského
* Hodolanská, tram. zast. (2 přechody)
* Hodolanská, křiž. s ul. Purkyňova
* Hodolanská, křiž. s ul. Jiráskova
* Pražská, křiž. s ul. Erenburgova

Ne všude se ale mohou lidé radovat. V ohrožení jsou v Olomouci například přechody v ulicích Jeremenkova, Pavlovická, Divišova při křižovatce s ulicí Bystrovanská nebo ty, jež vedou v ulicích Divišova či Hodolanská na tamní tramvajové zastávky. Nevyhovují normám, dopravní policie proto požaduje jejich zrušení.

„Kritériím, jako jsou šířka vozovky, osvětlení přechodu, přehlednost místa anebo možnost rozdělit silnici ostrůvkem pro chodce, jen v Olomouci nevyhovují na dvě desítky přechodů,“ potvrzuje mluvčí olomoucké radnice Radka Štědrá.

Na úpravy těch nejdůležitějších by však město potřebovalo více než 5,5 milionu. „Jde o přechody na silnicích 1. třídy. Postupně však přibývají požadavky na rušení dalších přechodů pro chodce, a to na silnicích 2. a 3. tříd i na místních komunikacích. Číslo tak stále dramaticky roste,“ dodává Štědrá.

A právě v neustále rozšiřujícím se seznamu je problém. Olomouci hrozí, že na některých místech budou přechody kvůli novým normám zrušeny a přitom za ně nebude připravena náhrada.

„Město není schopné vyhovět všem požadavkům v takovém tempu, v jakém jsou ze strany policie předkládány. Má-li dojít k úpravě přechodu pro chodce, musí být vyřešeny majetkoprávní vztahy, vypracována projektová dokumentace, vysoutěžen zhotovitel zakázky a musí samozřejmě být k dispozici i potřebné prostředky. To trvá nesrovnatelně déle než sestavení seznamu nevyhovujících přechodů,“ vysvětluje Štědrá.

Město podle ní na materiály předložené dopravním inspektorátem reaguje hned od počátku. Dokládá to soupisem zhruba dvaceti přechodů, které už radnice s normami v poslední době sladila. Na dalších deseti místech dokonce vznikly i nové přechody.

Olomouc není jediná, problém s přechody řeší i jinde

Řešením pro ulice, které takové štěstí prozatím neměly, mohou být finance z dotací. Město se kvůli nim spojilo s hejtmanstvím. To tento problém také řeší, v celém regionu se do křížku s normami dostává kolem stovky přechodů.

„V případě spolupráce s Olomouckým krajem existuje větší možnost získat prostředky z dotací, na které samo město nedosáhne. Přechody pro chodce chceme letos řešit jako prioritu při přípravě projektových dokumentací nových investic,“ říká olomoucký primátor Antonín Staněk z ČSSD.

Co se týče termínu dokončení plánovaných úprav přechodů, byl by Staněk rád, aby se vše stihlo před koncem letních prázdnin. „Budu se snažit udělat všechno pro to, aby to bylo do začátku školního roku,“ doplňuje primátor.

V rozpočtu kraje je v tuto chvíli na budování přechodů vyčleněno pět milionů korun. Hejtman Jiří Rozbořil z ČSSD přiznává, že to na vyřešení situace v Olomouci a v dalších obcích regionu nestačí.

„Uvidíme, kolik bude nakonec požadavků od samotných obcí. Pokud se ukáže, že je potřeba navýšit částku v dotačním titulu na přechody, určitě to uděláme. Budeme ale také požadovat, aby hrazení nákladů na úpravy přechodů šlo z velké části z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury,“ doplnil hejtman.

Olomoucká radnice přitom již vytipovala prvních pět důležitých přechodů, jejichž přebudování a zachování má přednost. Kromě těch nedávno zrušených v ulici Střední Novosadská jde o „zebry“ v Hodolanské ulici u křižovatek s ulicemi Jiráskova a Stará Víska, jimž také hrozí zánik.

„Situaci v Hodolanech vnímáme jako opravdu mimořádně důležitou. Chceme pomoci obyvatelům této čtvrti, kde je frekventovaná komunikace, přes kterou lidé přecházejí do základní a mateřské školy,“ doplnil Staněk.

„Celkové náklady na pořízení projektových dokumentací k těmto pěti přechodům pro chodce jsou 600 tisíc korun,“ vyčíslila Štědrá.