Po trati údolím Desné zatím jezdí motoráky, brzy je však začnou nahrazovat ekologické elektrické soupravy. Začala totiž elektrifikace trati, která byla přitom po povodních roku 1997 odsouzena k zániku.

Po trati údolím Desné zatím jezdí motoráky, brzy je však začnou nahrazovat ekologické elektrické soupravy. Začala totiž elektrifikace trati, která byla přitom po povodních roku 1997 odsouzena k zániku. | foto: Petr Janeček, MAFRA

Trať odsouzená po povodních k zániku dostává troleje, cenou jsou výluky

  • 10
Cestující na železniční trati Šumperk - Kouty nad Desnou čekají měsíce komplikací, kdy budou muset kvůli stavbě trolejového vedení kombinovat železnici a autobusy. Je to cena za to, že v prosinci už pojedou po plně elektrifikované trati, kde budou místo motoráků jezdit ekologické elektrické vozy.

„Cestujícím se omlouváme za komplikace, ale při takové investici se jim nevyhneme,“ uvedl šéf Svazku obcí údolí Desné a starosta Rapotína na Šumpersku Pavel Žerníček.

Podle něj bude mít provozovatel trati nesnadný úkol, jak po dobu stavby zkombinovat železniční a náhradní autobusovou dopravu.

„Tam, kde to bude možné, bychom chtěli, aby jezdily vlaky, a v místech, kde budou probíhat stavební práce, je nahradí autobusová doprava se zastávkami na stejných místech jako při cestě vlakem,“ přiblížil Žerníček.

Investice přijde na téměř 400 milionů korun. Větší část nákladů kryje evropská dotace. Po dokončení odpadne lidem přestupování v Šumperku a jedním vlakem pojedou až do Zábřeha, protože mezi oběma městy elektrifikace proběhla už před několika lety.

Před elektrifikací 35 minut, po ní vlaky zvládnou trasu za dvacet

Na elektrifikované trati z Koutů budou vlaky navíc jezdit podstatně rychleji. Necelých dvacet kilometrů z Koutů nad Desnou do Šumperka nyní jede motorák 35 minut, vlak poháněný elektřinou to od prosince stihne za pouhých dvacet minut. Zkrácením jízdní doby bude železniční doprava mnohem zajímavější hlavně pro lidi, kteří dojíždějí z vesnic podél Desné za prací.

„Když pojede dvacet minut, budu jezdit radši vlakem než autem,“ řekl například Josef Trapl, který dojíždí do Šumperka z Loučné nad Desnou.

Pohled na nádraží v Loučné nad Desnou po povodních roku 1997.

Elektrifikace trati znamená podle Žerníčka další posun k vyšší kvalitě. Přitom po katastrofální povodni v roce 1997 byla odsouzena k zániku. České dráhy ji totiž považovaly za neperspektivní a odmítly ji obnovit.

Do obnovy se tak pustil Svazek obcí údolí Desné, který právě za účelem záchrany trati založily obce ležící podél řeky Desná, a trať získal do svého vlastnictví.

Na přípravách stavby začal svazek pracovat v roce 2006, jenže až v roce 2013 konečně získal potřebnou evropskou dotaci a mohl vypsat soutěž.

Dalším cílem je protáhnout trať ke sjezdovkám v Koutech

Podle ředitele Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje Jaroslava Tomíka nejdříve začne od prosince jezdit bez přestupu vlak z Koutů nad Desnou až do Zábřeha, který je významnou rychlíkovou stanicí.

„V další fázi bychom chtěli zavést přímé spojení až do Olomouce,“ řekl Tomík.

Ještě nejméně do roku 2017 budou na elektrifikované trati lidé potkávat vedle souprav s pohonem na elektřinu také motoráky, protože bude potřeba dokoupit další moderní soupravy, které umožní jezdit z Koutů bez přestupu až do Olomouce.

Svazek obcí údolí Desné, kam patří Šumperk i Kouty, teď pracuje na elektrifikaci, ale zároveň už připravuje prodloužení trati v Koutech od železničního nádraží až ke sjezdovkám v tamním areálu.

„V současné době vyjednáváme na Státním fondu životního prostředí, abychom získali peníze na projekt. Věřím, že potom také získáme dotaci a v roce 2018 zahájíme stavbu zhruba kilometrového úseku. Trať potom bude mnohem atraktivnější taky pro lyžaře směřující do Jeseníků v zimních měsících, kteří bez přestupování dojedou z Olomouce nebo dalších měst na trati až pod sjezdovky,“ podotkl Pavel Žerníček.