Přestavbu přerovského železničního uzlu cestující ocení, dočkají se například nových nástupišť.

Přestavbu přerovského železničního uzlu cestující ocení, dočkají se například nových nástupišť. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Evropská unie pošle na přestavbu přerovského nádraží tři miliardy

  • 3
Z Bruselu zazněla dobrá zpráva pro Přerov i všechny, kdo přes něj jezdí vlakem. Evropská unie pošle téměř tři miliardy korun na už probíhající přestavbu přerovského železničního dopravního uzlu. Na schválení klíčové dotace se čekalo osm měsíců.

Státu, který prostřednictvím Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) akci za téměř pět miliard korun financuje, se ulevilo. Schválení evropských peněz na projekt není podle oslovených žádnou formalitou.

"Rozhodně nešlo o formální akt. Tyto větší, nákladnější stavby schvaluje přímo Evropská komise. Do poslední chvíle je tak schválení objemu peněz neznámou," nastínil mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Za zásadní považuje evropský příspěvek i ministerstvo dopravy. "Pomáhá nám platit dopravní stavby, na které bychom jinak museli shánět peníze z jiných zdrojů," dodal Martin Novák z tiskového odboru ministerstva. Navíc lze z dotací získat až pětaosmdesát procent nákladů.

Proměna uzlu přinese nová nástupiště i zabezpečovací systém

Dělníci mají práce na první, probíhající část stavby na přerovském železničním uzlu v úseku za most přes řeku Bečvu, skončit v roce 2014. Druhá fáze, která se bude věnovat úseku od řeky Bečvy směrem na Hranice a na Dluhonice by měla podle ideálního scénáře navázat v roce 2015.

Na první pohled si po proměně lidé asi nejvíc všimnou opravených nástupišť nebo nového informačního systému. Podstatnější, a nákladnější je to, co se postupně mění v kolejišti, nové bude také trakční vedení a zabezpečovací systém.

Po skončení přestavby se doprava zmodernizuje a zrychlí. Trať umožní vlakům jezdit 160 kilometrovou rychlostí v hodině. Podél kolejí vyroste i několik kilometrů protihlukové stěny.

Přestavba klíčového mostu přes Bečvu bude stát 345 milionů

Dělníci už loni začali pracovat na úseku od Horní Moštěnice a postupně se dostanou až za železniční most přes řeku Bečvu. Právě jeho přeměna za 345 milionů bude technicky komplikovaná.

Na mostě je celkem pět kolejí, které je třeba vyměnit. "V srpnu byly vybudovány nové provizorní trakční stožáry umístěné v řece Bečvě. Na ně jsme převěsili stávající trolejové vedení. Tím se uvolnil stávající most, který budeme od 1. března 2012 postupně demontovat a nahradí jej nový most," popsal náměstek ředitele olomoucké stavební správy SŽDC Karel Janků.

Proměnou již prošlo přednádraží, tedy dvě hlavní koleje od Horních Moštěnic po Mádrův podjezd. Stavba se už dotkla i přerovského osobního nádraží. Příští rok by souběžně mohla probíhat i rekonstrukce zastřešení a obnova fasády výpravní budovy prvního nástupiště, které je v majetku Českých drah.