Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Překlep za 16 milionů. Vyhraje nejvyšší cena, stálo v chybné zakázce

  • 132
Nikoli nejnižší, ale nejvyšší nabídka vyhrává. Tato „nevinná“ chyba v podkladech veřejné zakázky může připravit Jesenicko o dotaci 16 milionů korun na propagaci turistiky. Tendr vypsalo místní sdružení cestovního ruchu, chybné zadání soutěže pro něj zpracovala externí firma.

Pro chudé Jesenicko jsou peníze z turistiky životně důležité, i proto místní sdružení cestovního ruchu před časem uspělo se žádostí o dotaci z regionálního operačního programu na propagaci regionu.

O 16 milionů korun z EU ale region možná vzápětí zase přijde, respektive peníze nestihne vyčerpat. A to kvůli překlepu v podkladech soutěže na firmu, která měla Jeseníkům udělat marketingovou kampaň. V hodnocení dostal více bodů ten, kdo nabídl nejvyšší, nikoliv nejnižší nabídku.

Soutěž na marketingovou kampaň přitom jesenické sdružení cestovního ruchu vypsalo hned dvakrát, přičemž překlep v hodnotícím kritériu se objevil v obou tendrech.

V tom prvním, který se datuje už do předloňského roku, si chyby nikdo nevšiml, nebo na ni neupozornil. Řízení přesto skončilo neúspěchem, protože sdružení po otevření obálek dodatečně zjistilo, že zakázku nespecifikovalo tak, jak bylo potřeba. Obě nabídky, které dorazily, proto byly nepoužitelné.

Dle jednoho výkladu „jen“ tisková chyba, dle druhého problém

Následoval pokus číslo dva, při kterém už chyba ohledně ceny „naruby“ vyšla najevo. Jeden z uchazečů o zakázku proti ní po vyhlášení výsledků tendru vznesl námitku. A sdružení soutěž zrušilo.

„Podle jednoho právního výkladu by nám to v Německu prošlo jako tisková chyba, protože se logicky nikdo nemůže domnívat, že dražší nabídka bude hodnocena lépe. Druhý ale říkal: pozor, může s tím být problém. Proto jsme se rozhodli neriskovat,“ uvedl předseda správní rady jesenického sdružení Jan Závěšický.

Na vypsání nového tendru organizace už ale nemá čas, protože čerpání dotace je vázáno termíny, ke kterým se jeseničtí zavázali v žádosti o příspěvek. Sdružení proto požádalo vedení regionální rady středomoravského regionu o prodloužení lhůt.

„Tuto žádost bude projednávat výbor regionální rady na svém nejbližším jednání v první polovině května,“ uvedla mluvčí úřadu regionální rady Michaela Linhartová.

Firmě, která chybu udělala, sdružení nezaplatilo

Pokud sdružení s žádostí neuspěje, Jeseníky o peníze přijdou nadobro, protože EU už v novém plánovacím období s podporou projektů z oblasti turistiky nepočítá.

„Šestnáct milionů samozřejmě není malá částka a byla by velká škoda o ně přijít. Nicméně kampaň můžeme udělat kvalitně i bez dotace, když vypustíme některé aktivity. Třeba vydávání turistických informačních listů. Také je potřeba říct, že náš stěžejní projekt, kterým je nyní slevová Karta hosta Jeseníky, to neohrozí,“ míní Závěšický.

Chybu v podkladech veřejné zakázky udělala podle něj firma, která soutěž pro sdružení připravila. Jedná se o brněnskou společnost Presley.

„Za služby jsme jí nezaplatili a ani nezaplatíme. Pokud dojde na pesimistický scénář, zřejmě po ní budeme požadovat výdaje, které jsme s projektem měli. Mluvit o škodě v souvislosti s dotací ale nejde, protože na ni není právní nárok, existuje jen možnost ji získat,“ podotkl Závěšický.

Zásadní chyby si celkově nevšimly desítky lidí

Jednatel společnosti Presley Jan Kazda pochybení uznává. „Ano, v zadávací dokumentaci došlo při psaní k chybě. Nic víc se k tomu asi říct nedá,“ konstatoval.

Překlep ale zdaleka neutekl jen firmě. Podle Závěšického sdružení konzultovalo zadání tendru s pracovníky úřadu regionální rady a centra pro regionální rozvoj.

„Když to tak počítám, té chyby si nevšimlo asi šedesát lidí. Nejsme ale jediní, komu se něco podobného přihodilo. Občas se to prostě při vypisování zakázek stane,“ řekl Závěšický.

Třeba šéf krajské hospodářské komory Bořivoj Minář to ale vidí jinak. „Jestliže někdo takovýmto způsobem ‚zkoní‘ tendr, tak je to skandální. A že tu chybu udělá dvakrát? To už raději nechám bez komentáře,“ podotkl Minář.