Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Policie ČR

Překlep zvýhodnil v soutěži nejvyšší cenu, Jeseníky přišly o 16 milionů

  • 21
Za chyby se platí. Někdy i šestnáct milionů korun. Tolik bude definitivně stát Jeseníky zpackaný tendr na firmu, která měla regionu udělat marketingovou kampaň. Místní Sdružení cestovního ruchu ji nestihne vyčerpat kvůli chybě ve veřejné zakázce, která nejvíc bodů dávala nejvyšší ceně místo nejnižší.

Sdružení cestovního ruchu nestihne kvůli chybě v podkladech zmíněného výběrového řízení vyčerpat evropskou dotaci z regionálního operačního programu, kterou mělo na propagaci turistiky přiklepnutou. Organizace se sice pokusila dojednat s vedením regionální rady, které evropské peníze z ROP rozděluje, prodloužení termínu, její žádost se však minula účinkem.

Chyby spočívající v tom, že více bodů při hodnocení zakázek získá nikoliv nejnižší, nýbrž nejvyšší nabídka, se podle sdružení dopustila externí firma, která podklady tendru zpracovala.

„Výbor regionální rady žádost zamítl proto, že projekt s názvem Podpora zvyšování návštěvnosti a rozvoje cestovního ruchu turistického regionu Jeseníky byl koncipovaný jako víceletý. V tom spočíval jeho efekt. V tuto chvíli ho už není možné dosáhnout,“ uvedla mluvčí úřadu regionální rady Michaela Linhartová.

Smlouva o poskytnutí příspěvku pozbude podle ní platnosti buďto po dohodě s Jesenickými, nebo ji úřad vypoví sám kvůli nesplnění termínu ukončení projektu, který je stanoven na 30. června.

Předseda sdružení: Kampaň může být kvalitní i bez dotace

Předseda správní rady jesenického sdružení Jan Závěšický rozhodnutí výboru regionální rady nekomentoval s tím, že ho zatím nemá k dispozici.

„Tu informaci slyším poprvé. K rozhodnutí se budu moci vyjádřit až poté, co ho sdružení obdrží,“ uvedl.

Na konci dubna, kdy se MF DNES začala o tendr zajímat, k celé záležitosti řekl, že 16 milionů samozřejmě není malá částka a byla by velká škoda o ni přijít.

„Nicméně kampaň můžeme udělat kvalitně i bez dotace, když vypustíme některé aktivity. Třeba vydávání turistických informačních listů,“ dodal.

Dle jednoho výkladu „jen“ tisková chyba, dle druhého problém

Sdružení mělo projekt na zvyšování návštěvnosti Jeseníků zahájit už v roce 2013. Protože propagaci chtělo svěřit firmě zvenčí, muselo přistoupit k tendru. Soutěže na marketingovou kampaň nakonec organizace vypsala dvě, přičemž chyba ohledně ceny „naruby“ se objevila v obou.

V prvním tendru, který se datuje do předloňského roku, si překlepu nikdo nevšiml nebo na něj neupozornil. Soutěž přesto skončila neslavně, protože sdružení po otevření obálek dodatečně zjistilo, že zakázku nepopsalo tak, jak bylo potřeba.

Obě nabídky, které dorazily, proto byly nepoužitelné. Nezdar druhého pokusu zapříčinilo zmíněné pochybení v hodnoticím kritériu. Jeden z uchazečů o zakázku proti němu podal po vyhlášení výsledků tendru námitku.

„Podle jednoho právního výkladu by nám to v Německu prošlo jako tisková chyba, protože se logicky nikdo nemůže domnívat, že dražší nabídka bude hodnocena lépe. Druhý ale říkal: pozor, může s tím být problém. Proto jsme se rozhodli neriskovat,“ řekl Závěšický koncem dubna.

Překlep v zadávací dokumentaci veřejné zakázky udělala podle něj brněnská firma Presley, která soutěž pro sdružení připravila. Za práci kvůli tomu prý nedostala zaplaceno a peníze ani nedostane.

„Pokud dojde na pesimistický scénář, zřejmě po ní budeme požadovat výdaje, které jsme s projektem měli. Mluvit o škodě v souvislosti s dotací ale nejde, protože na ni není právní nárok, existuje jen možnost ji získat,“ podotkl Závěšický ještě před rozhodnutím výboru regionální rady.

Zásadní chyby si celkově nevšimly desítky lidí

Jednatel společnosti Presley Jan Kazda pochybení už dříve uznal. „Ano, v zadávací dokumentaci došlo při psaní k chybě. Nic víc se k tomu asi říct nedá,“ řekl.

Překlep ovšem zdaleka neutekl jen firmě. Podle Závěšického sdružení konzultovalo zadání tendru s pracovníky úřadu regionální rady a centra pro regionální rozvoj.

„Když to tak počítám, té chyby si nevšimlo asi šedesát lidí. Nejsme ale jediní, komu se něco podobného přihodilo. Občas se to prostě při vypisování zakázek stane,“ uvedl.

Šance Jeseníků získat jinou evropskou dotaci na marketingovou kampaň jsou už prakticky nulové. Evropská unie v novém plánovacím období s podporou projektů z oblasti turistiky totiž nepočítá.