Jedna z dělnic mohelnické firmy Hella Autotechnik, která k patří významným...

Jedna z dělnic mohelnické firmy Hella Autotechnik, která k patří významným světovým výrobcům světlometů do aut. | foto: Libor Teichmann, MF DNES

Firmy z autoprůmyslu mají víc práce než před krizí, nestačí jim linky

  • 0
Firmy z Olomouckého kraje vyrábějící součástky pro automobilový průmysl si mnou ruce. Branže je totiž v celorepublikovém měřítku z krize venku, naopak se dostává nad úroveň toho, co vyráběla před ní. To platí i pro zdejší podniky. Ty nyní vyrábí na hranici svých možností a chtějí proto nabírat nové lidi.

"V kraji je řada podniků, které buď zčásti, nebo úplně živí automobilový průmysl. Branže je jednoznačně na vzestupu a to se odráží také v ekonomice těchto firem," sdělil šéf Krajské hospodářské komory Olomouckého kraje Bořivoj Minář.

Například Hella Autotechnik Mohelnice, patřící k významným světovým producentům světlometů na auta, se dostala nad objemy, které vyráběla v nejúspěšnějším období před krizí.

"Zvlášť v posledních šesti měsících jsou nárůsty produkce vysoké. Pomalu se přibližujeme na hranu toho, co jsme schopni zvládnout s dosavadními kapacitami. Proto také přemýšlíme o jejich rozšíření," řekl prezident Helly Autotechnik pro Česko a Slovensko Oldřich Svoboda.

Helle teď chybí vývojáři, ve Štítech si mohou zákazníky vybírat

Hella vyrábí reflektory především pro auta koncernu Volkswagen, nejvíc pro Škodu auto, z luxusních značek koncernu pak například pro Audi. Významným zákazníkem je také Ford. V poslední době navíc přibyly do výrobního portfolia i světlomety pro bavorskou automobilku BMW.

Firma vedle rozšíření montážní základny plánuje výrazné posílení vývojového závodu. Už teď přitom zaměstnává 235 vývojářů. "Postupně chceme nabrat dalších sedmdesát. Je to velký problém, protože schopných techniků je na trhu nedostatek, ani školy těchto lidí neprodukují dostatek," prohlásil prezident Helly.

Ten tvrdí, že právě vývoj je spolu s nedostatkem montážních prostor právě jedním z limitujících faktorů dalšího rozvoje společnosti, která se za loňský rok dostala v tržbách na pět miliard korun a je nejvýkonnější továrnou v regionu.

Citelné oživení autoprůmyslu se promítá také do výsledků firmy Klein a Blažek ze Štítů na Zábřežsku vyrábějící různé kovové součástky pro auta. "Po krizi jsme už nabrali 150 lidí a dostali jsme se v počtu zaměstnanců na 650. Poptávka po našich výrobcích je už vyšší, než jsme schopni vyrobit. Pokud musíme volit, tak přednost mají naši tradiční zákazníci," uvedl jednatel společnosti Petr Klein.

Hellu automobilový průmysl živí úplně, a štíteckou firmu na pětadevadesát procent, posilování výroby aut je však důležité i pro firmy, které branže živí jen z menší části.

Třeba šumperský Epcos vyrábějící ferity a pozistory dodává pro auta zhruba dvacet procent své produkce, více svých výrobků uplatní v elektronice, domácích spotřebičích, telekomunikacích či energetice.

Automobilový průmysl živí v kraji desítky firem a tisíce lidí

"Pro nás je automobilový průmysl jen jedno z odvětví, pro které vyrábíme. Nicméně jde o velmi zajímavé objemy, které v současnosti pořád rostou," sdělil generální ředitel formy Epcos Jiří Fibigr.

Pozistory z Epcosu mají uplatnění například ve vyhřívání volantů, sedaček a v některých dalších aplikacích využívajících elektroniku, kterou jsou moderní vozy prošpikovány.

Relativně méně pociťují růst výroby aut v hranické firmě AVL Moravia. Nevyrábějí přímo součástky, ale zařízení pro vývoj a testování v autoprůmyslu. Kromě toho dělají také kompletní vozové zkušebny osobních i nákladních vozů a motocyklů.

"Oproti výrobcům komponentů přímo pro automobily se nás ale krize tak nedotkla, protože ani v krizi si žádná automobilka nedovolí neinvestovat do vývoje," konstatoval šéf AVL Moravia Bronislav Kašpárek. Nyní zase podle něj nejde o žádný extrémní nárůst. "Oživení automobilového trhu ale cítíme," uvedl Kašpárek.

V Olomouckém kraji jsou ještě další desítky firem, které vyrábějí různé součástky či díly pro automobilový průmysl. Ten zde dohromady dává práci několika tisícům lidí. Je to odraz vývoje v celé zemi, česká ekonomika je totiž závislá na autech nejvíce v historii (více čtěte zde).