Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do Emirátů, Singapuru či Norska. Firmy se tlačí na nové trhy

  9:08aktualizováno  9:08
Velké firmy z Olomouckého kraje mají na letošek velké plány. Právě rok 2015 přináší množství technologických novinek, ale i lukrativních zakázek, které mohou přinést zisky i vydobýt pozici na nových trzích. To se obzvlášť hodí v době, kdy často musí nahradit propad výdělků z kontraktů v Rusku.

Významnou zakázku v zahraničí získal mimo jiné i mohelnický Siemens, který dodává elektromotory pro nábřežní jeřáby v singapurském přístavu. Ilustrační snímek | foto: Petr Janeček, MAFRA

Šéfové velkých firem si uvědomují, že nové trhy nejlépe získávají nápady či technologie.

„A kreativita je jednou z konkurenčních výhod řady firem v regionu. Ty stojí na pevných nohách,“ říká šéf krajské hospodářské komory Bořivoj Minář.

Netypické zakázky chystá například strojírenský podnik Hopax z Červenky na Olomoucku.

„Dostali jsme lukrativní zakázky do Emirátů a taky do Norska,“ přiblížil šéf Hopaxu Jozef Pavlík. Pro Emiráty firma právě konstruuje podvozky pro přepravu extrémně těžkých a nadměrných nákladů.

„Jde o podvozky, které uvezou 300, 500, ale i 800 tun. Budou sloužit v přístavech,“ popsal. Podvozek je dlouhý až sto a široký až deset metrů.

„Jsou to atypické výrobky, které se skládají i z deseti částí a mají všechna kola natáčecí,“ doplnil Pavlík.

Do Norska firma zase nyní dodává speciální svařence na obří ropné věže u norského pobřeží.

„Výroba pro ropný průmysl je pro nás stále zajímavější,“ řekl Pavlík.

Siemens dodává motory jeřábů pro největší překladiště

Také mohelnický závod Siemens, který patří mezi významné světové výrobce elektromotorů, uspěl v boji o lukrativní zakázku, konkrétně pro jeden ze tří největších přístavů světa - Singapur - s největším kontejnerovým překladištěm na světě se 131 nábřežními jeřáby.

Část technologického vybavení zajišťuje společnost Siemens, která dodává řešení pro jeřábovou automatizaci a řídicí a kontrolní jeřábové systémy. Mohelnický závod je pak vybavuje výkonnými elektromotory.

„Na jeden jeřáb je zde potřeba přibližně 20 až 25 motorů. Zatím jsme dodali motory na 52 jeřábů. Do konce letošního roku počítáme s dodávkou dalších 1 152 kusů motorů pro stroje používané v singapurském přístavu,“ řekla mluvčí mohelnického závodu Monika Petrlová.

Také litovelský výrobce papírenských strojů a technologií Papcel letos rozšiřuje dál své trhy poté, co pohltil konkurenční francouzské továrny ABK Groupe.

„Díky této akvizici doplňujeme naše portfolio o technologie a stroje pro výrobu tzv. sanitárního papíru, tedy toaletního papíru, ubrousků, papírových utěrek nebo papírových kapesníků. Tyto technologie jsme dosud nevyráběli,“ uvedla mluvčí firmy Martina Pavlíková. Podle ní se tak Papcelu víc otvírají zajímavé trhy západní Evropy a hlavně Asie.

„Tento segment papíru je vedle obalových materiálů v současné době celosvětově nejvíc poptávaný,“ nastínila Pavlíková. Právě rozšířením výrobních možností a trhů se Papcel snaží eliminovat nepříznivé dopady krize na ruském trhu.

Pars dodá vagony za miliardu, Hella světla pro BMW i Jaguar

Šumperská Pars nova se zase prosadila ve dvou tendrech na modernizaci osobních železničních vozů pro České dráhy za více než miliardu korun. Přidaná hodnota kontraktů? Firmu v podstatě zajistí na příští dva roky.

„Tyto zakázky pro nás představují práci na letošní a příští rok,“ uvedla mluvčí firmy Jana Kaněvová. Modernizované vozy s novými interiéry budou nasazeny především na mezistátní lince z Prahy do Drážďan, Berlína a Hamburku a umožní jízdu až dvousetkilometrovou rychlostí.

Vozy také získají moderní audiovizuální informační systém a elektronický rezervační systém, wi-fi pro provoz internetu a novou klimatizaci. Firma také slibuje díky novým technologiím vyšší spolehlivost vozů.

Přední světový výrobce reflektorů na automobily, mohelnický závod Hella Autotechnik, zase získal prestižní zakázky na auta světových značek.

„Co se týká objemu a tržeb, je pro nás z těchto nových kontraktů hlavní světlomet pro vozy trojkové řady BMW, z hlediska technologické náročnosti jsou to zase inteligentní světlomety pro Audi A6,“ uvedl generální ředitel mohelnické Helly Marek Ryšavý. Ten jako významnou hodnotí dodávku předních i zadních světlometů pro nový typ vozů Jaguar. Ne z důvodu objemu, ale hlavně prestiže.

„Z pohledu automobilového průmyslu je to v podstatě malosériová zakázka, protože jde zhruba o 70 tisíc vozů. Z hlediska referencí je ale velmi důležitá, protože jde o výlučnou značku,“ podotkl Ryšavý.

Loštická firma dodá do Francie desítky vozítek pro vozíčkáře

Menší firmy mají největší šance hlavně s unikátními nápady. Jeden takový uvádí na trh loštická firma ZLKL, která po mnohaletém vývoji úspěšně dokončila první vozidla pro vozíčkáře označená ELBEE. Výroba je ale pořád na začátku.

„Podařilo se nám však podepsat smlouvu na dodávku čtyřiceti vozidel do Francie. Tím jsme pro letošek téměř vyčerpali výrobní kapacitu, což je zhruba padesát kusů,“ uvedl manažer projektu ELBEE Ladislav Brázdil mladší.

ELBEE vlastně není auto, ale okapotovaná čtyřkolka, která přináší revoluci do přepravy vozíčkářů. Dosud mohli používat pro dopravu jen upravené automobily a do nich složitě přesedat.

To u ELBEE odpadá, protože dovnitř je možné vjet na vozíku. Navíc každé vozidlo je přizpůsobeno postiženému přímo na míru. Příští rok chce firma vyrábět už 300 „elbíček“, v roce 2017 rovnou tisícovku. Z malovýroby tak v Lošticích přejdou na částečně sériovou produkci.

„V České republice je víc než třicet tisíc vozíčkářů, v Evropě je jich přes milion a půl. Mnozí budou chtít získat větší svobodu pohybu a nezávislost při používání vozu, takže se dostáváme do velmi zajímavých čísel,“ říká k perspektivě loštického vozítka Brázdil.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.