Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tragický pád vrtulníku na Olomoucku způsobilo špatné nastavení vrtule

  17:09aktualizováno  17:09
Špatné nastavení hlavní vrtule. Tak zní - laickými slovy řečeno - podle vyšetřovatelů nejpravděpodobnější příčina nehody, při níž v prosinci 2013 na Olomoucku havarovala malá ultralehká helikoptéra a její pilot na místě zahynul.

Pád helikoptéry u Štěpánova (3. prosince 2013) | foto: HZS Olomouckého kraje

Stroj se zřítil u obce Štěpánov třetí prosincový den krátce po poledni a následně začal hořet. Havárii vidělo hned několik svědků a většina z nich vypověděla, že pádu vrtulníku k zemi předcházela hlasitá rána.

Jak zjistili vyšetřovatelé Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod, jejím zdrojem byl náraz listu či obou listů nosného rotoru - laicky řečeno hlavní vrtule - do ocasní části stroje.

Důvodem byla změna nastavení sklonu disku nosného rotoru z jeho normální roviny, výsledkem pak poškození ocasní „vrtule“ a ocasních stabilizačních ploch, což vedlo k naprosté ztrátě ovladatelnosti helikoptéry.

Vyšetřování trvalo řadů měsíců, brzdil ho i výrobce stroje

Nadále nicméně není jasné, zda šlo o chybu pilota, nebo technickou závadu, vyšetřovatelé ani jednu z těchto možností nevyloučili. Zkoumání příčin tragické nehody přitom trvalo několik měsíců.

„Trosky stroje si nejprve převzala policie a my jsme k nim dlouhou dobu neměli přístup. Druhým problémem byla ne moc excelentní spolupráce s výrobcem z Itálie, kdy docházelo k odkladům důležitých schůzek, tím se to nepříjemně natahovalo,“ vysvětlil pro ČTK Josef Bejdák z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod délku vyšetřování.

„Byl to jeden z vážných případů, ten stroj tady začíná, nebylo s čím porovnávat,“ doplnil inspektor.

Sedmačtyřicetiletý pilot z Prahy odstartoval z letiště v Bohuňovicích. Ultralehkou helikoptéru, s níž letěl, totiž kompletovala dílna společnosti Mamba Air, která zde sídlí a zabývá se mimo jiné i výcvikem pilotů.

Pilot měl návyky řízení z letadla a den před nehodou chyboval

Muž se zde den před havárií pod dozorem instruktora přeškoloval, neboť do té doby létal na letadlech a na jiném, byť relativně podobném typu vrtulníků. Na novém stroji nalétal celkem necelých sedm hodin a dopoledne v den havárie složil potřebnou zkoušku. Instruktor mu udělil známku chvalitebně.

Pád vrtulníku u Štěpánova

„Výrazné problémy neměl, ale zdálo se mi, že má návyky z řízení letadel. Zvláště při zatáčení přitahoval řízení jako v letadle a tím pak ztrácel rychlost, protože začal stoupat a to ve vrtulníku není třeba na rozdíl od letadel,“ cituje závěrečná zpráva hodnocení instruktora.

Ten přitom zmínil i hrubou chybu, které se pilot dopustil během zaškolování den před nehodou a se kterou se dle svých slov za 14 let ještě nesetkal.

„Udělal to, že pustil řízení cykliky a i já jsem měl co dělat, abych to podchytil. Vrtulník se vzepjal. On na to vůbec nereagoval a srovnat stroj jsem musel já. Mě to dost vyděsilo, to že to pustil. Řekl mi, že to pustil proto, že si chtěl otočit okénko na sebe. On si pak svoji chybu uvědomil, ale víc ji nekomentoval,“ řekl instruktor vyšetřovatelům.

Navíc také zmínil, že se ho později ve stejný den na pilota vyptávali, protože byl údajně viděn v nebezpečné situaci, kdy při samostatném letu bez instruktora startoval proti přistávajícímu letadlu.

Autor:


Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.