Při prezentaci Olomouckého kraje na veletrhu Regiontour 2015 by jen těžko mohly chybět tradiční hanácké kroje. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Hanáci i masírující Thajka. Lákáte turisty roztříštěně, řekli experti

  • 3
Pozvání Hanačky na výrobu ručního papíru či rýžování zlata, na což se lze posilnit tvarůžky a pivem. Ale také třeba masírující Thajka. Tak láká Olomoucký kraj na turistickém veletrhu Regiontour 2015. Dle odborníků na to jde expozice za necelý milion korun vcelku dobře, ovšem objevilo se i několik výtek.

MF DNES nechala expozice čtyř moravských krajů a také několika měst posoudit dvěma odborníky z oboru marketingu. Prezentace Olomouckého kraje si vysloužila hodnocení 75 procent, neboť dobré nápady srazily dle expertů chyby v provedení či roztříštěnost.

Barbora Podhrázská z agentury DRING consulting vidí jako tahák stánku jednoznačně velkoformátové fotografie, které vypichují hlavní témata kraje. V davu lidí a záplavě stánků ale nízko umístěné fotografie úplně zanikají a marketingová specialistka proto, ač neochotně, původně vyšší skóre snížila.

Kdo hodnotil

Barbora Podhrázská je jednatelkou firmy DRING Consulting, specializuje se na oblast cestovního ruchu a grantového poradenství.

David Holman dvacet let pracoval v oblasti marketingu, z toho pět let v brněnské komunikační agentuře Media Age. V současné době je místostarostou Kuřimi.

David Holman, který má v oboru marketingu dvacetiletou praxi, pro změnu oceňuje snahu o interaktivitu, ale kritizuje tematickou roztříštěnost.

„Je tady pán ze Zlatých Hor, který velice zajímavě láká lidi ukázkou rýžování zlata. Vedle je ale paní z Hané, která stojí nad tkalcovským stavem a pravděpodobně ji zapomněli nabriefovat. Řekli si: Paní tohle umí, tak to bude ukazovat. Ale já přeci nepojedu na Hanou, abych viděl nějaký tkalcovský stroj,“ zhodnotil Holman.

„A už vůbec tam nepojedu proto, abych si koupil tvarůžky. Úplně nepochopitelná je pro mě Thajka, která tady masíruje. Takže od tvarůžků ke Thajce, tenhle stánek je tematicky roztříštěný,“ dodal.

Hejtman: Jde o pestrou nabídku a snahu ukázat co nejvíc

Hejtman Jiří Rozbořil ale s jeho výtkou nesouhlasí. „Letošní expozice Olomouckého kraje zaznamenala oproti předchozím ročníkům řadu výrazných pozitivních změn. Kritizovanou roztříštěnost já naopak vnímám jako pestrou nabídku různorodosti,“ uvedl.

„Tu jsme zvolili především s cílem poskytnout prostor k prezentaci všech regionů našeho kraje. Chtěli jsme na malém prostoru ukázat co nejvíce. Nabídnout tradice a vzbudit zájem o Olomoucký kraj,“ doplnil.

Podle mluvčí hejtmanství Kamily Navrátilové se kraj svou expozicí snaží rovnocenně propagovat obě hlavní turistické oblasti Olomouckého kraje.

„Region střední Morava nabízí unikátní památky, hanácké tradice a také správní a kulturní centrum celého kraje – město Olomouc. Jeseníky jsou regionem horské přírody a vyhledávaným místem pro relaxaci, sport a odpočinek,“ shrnula Navrátilová.

Kraj zaplatil za expozici 915 tisíc korun

Informace o turistické nabídce jsou k dispozici u celkem dvaceti samostatných prezentačních pultů rozmístěných po obvodu expozice. Přilákat k nim má právě i doprovodný program, který si vysloužil pochvalu, ale i kritiku.

Kraj na veletrhu Regiontour

„K poslechu tradiční muziky zve krojovaná Hanačka, návštěvníci mohou přímo na stánku sledovat výrobu ručního papíru a na dobrodruhy čeká rýžování zlata. O relaxaci návštěvníků se starají zástupci lázeňských míst a dojem ještě umocní olomoucké tvarůžky s ochutnávkou lipenského piva Svatovar,“ shrnula mluvčí hlavní motivy.

Expozici pro kraj zajišťuje společnost Veletrhy Brno vybraná ve výběrovém řízení a celkem přišla na necelých 915 tisíc korun. Peníze jdou z projektu na podporu marketingových aktivit který je dotován z evropských peněz.

Význam veletrhu klesá, ale stále má smysl tam být, zní z oboru

Olomoucké hejtmanství utratilo podobné peníze jako například Jihomoravský kraj, který předběžně odhaduje výslednou cenu expozice na milion korun a odborníci ji ohodnotili známkou 70 %. Poloviční částku - 530 tisíc - pak stála s 90 % nejlépe hodnocená prezentace, která je ale zaměřená jen na město Brno.

Výsledky hodnocení

Brno 90 %
Zlínský kraj 90 %
Olomoucký kraj 75 %
Vysočina 75 %
Jihomoravský kraj: 70 %
Moravskoslezský kraj 65 %

„Účast na veletrhu je formální povinnost. Marketing se začíná ubírat jiným směrem, a to na internet a význam veletrhu klesá, na druhou stranu si ale zatím nedokážu představit, že by tam kraj chyběl,“ míní ředitelka Sdružení cestovního ruchu Jeseníky Andrea Závěšická.

„Jsou tam všechny moravské kraje a jde o setkání odborníků na turistický ruch i lidí, kteří v něm pracují. Když ne z celé republiky, tak z Moravy určitě. Veletrh stále ještě má moc přilákat návštěvníky do regionů, mohou tu třeba jednoduše získat přehled o novinkách. Určitě stále má smysl se tam prezentovat,“ dodává.