Vedení olomoucké radnice (na snímku vlajka města na její budově) stále ještě nesplnila řadu hlavních slibů.

Vedení olomoucké radnice (na snímku vlajka města na její budově) stále ještě nesplnila řadu hlavních slibů. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Olomoucká koalice je v poločase, plnění největších slibů se jí nedaří

  • 3
Patová situace kolem opravy zimního stadionu, ztráta 50 milionů na proměnu třídy 1. máje i o dva roky posunutý začátek výstavby východní tangenty. Čtyřkoalice na olomoucké radnici má za sebou dva roky vládnutí. Řadu bodů z programového prohlášení splnila, odškrtnout největší úkoly si ale ještě nemůže.

Na úterní tiskové konferenci vedení města složené z ČSSD, ODS, KDU-ČSL a TOP 09 prezentovalo, které body programového prohlášení v prvním poločase vládnutí splnilo. Podstatná část je hotová, ovšem největší a pro Olomouc zásadní plány stále zůstávají na papíře.

Jde například o odloženou obnovu třídy 1. máje a stavbu východní tangenty či pokračování tramvajové tratě na Nové Sady. Primátor i valná část náměstků si celkově spolupráci v radě města pochvalovali. Našla se ale i výjimka.

„Slyšel jsem, jak jsou mí kolegové strašně spokojení v naší koalici. Já tak spokojen nejsem. Musím říct, že vizí, které bychom mohli jako odbor koncepce a rozvoje dávat, je mnohem více. Kolegové mě ale pořád drží při zemi s tím, že na to bohužel nemáme peníze. Ale jsem rád, že ve výsledku se vždy domluvíme,“ řekl náměstek primátora Aleš Jakubec z TOP 09, pod něhož odbor spadá.

Pro MF DNES doplnil, že nedostatek financí brání například vylepšení autobusového nádraží, tržnice či třídy Svobody. U ní by chtěl alespoň zahájit architektonickou soutěž. „Jedná se o podzemní parkování. Bylo by tu třeba počítat s více než miliardou. Bez pomoci státu jsme ztraceni,“ přiblížil Jakubec.

Vznikla parkovací místa, opravovaly se chodníky a školy

Dostává se tak do střetu především s rozpočtem, který spravuje náměstek Martin Major (ODS), a také s představami primátora Antonína Staňka z ČSSD. Jedním z témat voleb do zastupitelstva v roce 2014 bylo zhruba dvoumiliardové zadlužení Olomouce. Major i Staněk v úterý uvedli, že se dluh daří snižovat.

„Na začátku volebního období jsme přijali investiční úvěr ve výši 250 milionů. Žádnou jinou půjčku jsme už nevzali, tento úvěr se nám daří bez problémů splácet. Zadlužení města na konci volebního období bude nižší než na začátku,“ slíbil Major.

Během dvou let tak vznikly desítky parkovacích míst, rozšiřovaly a modernizovaly se základní i mateřské školy, město spravovalo chodníky, hřiště a silnice, budovalo přechody či cyklostezky. I díky tomu má koalice řadu bodů z programového prohlášení splněnou.

O peníze na opravu třídy 1. máje Olomouc přišla

Na dotažení ale čeká - s výjimkou opraveného rozária - podstatná část velkých plánů. Vedení Olomouce neuspělo při nejdražší akci, do níž se chtělo letos pustit. Nutná kompletní oprava třídy 1. máje - frekventovaného bulváru, jímž v srdci města vede tramvajová trať. Dělníci sem vůbec nenastoupili.

Termín začátku prací se několikrát kvůli výběrovému řízení posunul. A to až do chvíle, kdy město přišlo o dotaci 50 milionů ze Švýcarských fondů. Podmínkou pro její získání byla oprava hotová do konce roku, což Olomouc nesplnila. Přišla o firmu Strabag, která výběrové řízení vyhrála. Nakonec ale odmítla s Olomoucí podepsat smlouvu.

„Své rozhodnutí vysvětlila tím, že není schopná garantovat časový plán stavby. Vzhledem k tomu není technicky možné ulici do konce roku opravit, současně s tím padá i financování s pomocí Švýcarských fondů,“ uvedl tehdy investiční náměstek Filip Žáček z ČSSD.

Staněk zdůraznil, že rozhodnutí firmy město ovlivnit nemohlo. „Je otázka, zda by nestálo za zvážení změnit zákon o veřejných zakázkách. Město udělalo maximum pro to, abychom mohli Švýcarské fondy využít,“ dodal primátor. Radnice již na třídu 1. máje vypsala nové výběrové řízení. Pokud se nic nezkomplikuje, oprava začne příští rok.

Ještě letos či začátkem roku 2017 by vedení města chtělo dokončit rozsáhlý výkup pozemků pro druhou etapu pokračování tramvajové trati na Nové Sady. Pokud se například při výběrovém řízení neobjeví žádná překážka, je primátor přesvědčen, že současné vedení zahájí i její stavbu.

Zpoždění má také východní tangenta

S pozdějším začátkem prací musí počítat Olomoučané toužící po východní tangentě, která by z ulic na okraji města odvedla tranzitní dopravu mezi Přerovem a Šternberkem. Loni při bilancování po roce vládnutí město počítalo s tím, že její budování pod taktovkou Ředitelství silnic a dálnic začne nejpozději roku 2020. Teď je to rok 2022.

„Prodloužení může být zapříčiněno i technickými řešeními, která je třeba dotáhnout. Určitě ke zpoždění mohlo dojít v souvislosti s tím, kdy si město nechávalo zpracovávat alternativní projekt křížení ve Chválkovicích tak, aby odsud byla zachována původní cesta na Svatý Kopeček. Jak se ale ukázalo, je to tak finančně náročné, že to zřejmě nepůjde,“ přiblížil Staněk.

Jedním ze zatím nenaplněných slibů je podpora nezbytné opravy zimního stadionu. Radnice je tu už roky v patové situaci. Stejně jako předcházejícím koalicím se ani té stávající nedaří dohodnout s majiteli pozemků kolem haly.

„Situace je velice komplikovaná. Připouštím, že jsem z ní už otrávený. Pokud za dva roky či za rok budeme bilancovat, musíme to mít rozseknuté. Už se nikým a ničím nenechám tlačit do kouta. Je to nekončící neustálé dohadování v kruhu, které už mě přestává bavit,“ řekl primátor.