Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dostavbu D1 i opravu cesty přes Červenohorské sedlo čeká další zpoždění

  11:53aktualizováno  11:53
Velké zděšení vyvolalo v Přerově a na Jesenicku Ředitelství silnic a dálnic. Dvě pro region klíčové dopravní stavby - dobudování dálnice D1 a oprava silnice přes Červenohorské sedlo - totiž kvůli nařízené kontrole zakázek ŘSD naberou další zpoždění.
Stavební stroje se zatím do práce na dvou klíčových dopravních stavbách v Olomouckém kraji nedají. Dostavbu D1 i opravu silnice přes Červenohorské sedlo čeká kvůli kontrole zakázek ŘSD zpoždění. (ilustrační snímek)

Stavební stroje se zatím do práce na dvou klíčových dopravních stavbách v Olomouckém kraji nedají. Dostavbu D1 i opravu silnice přes Červenohorské sedlo čeká kvůli kontrole zakázek ŘSD zpoždění. (ilustrační snímek) | foto: ŘSD

"Už jsme mysleli, že je konec odkladů, a najednou hrozí další. Je to pro mě nepříjemný šok. Vždyť D1 je důležitá nejen pro Přerov, ale jde o prioritní dálnici české dálniční sítě," uvedl Jiří Lajtoch, primátor Přerova, kde je současná dopravní situace považována za jednu z nejhorších v republice.

Na dobudování dálnice, díky které by tisíce aut minuly město, tam čekají už řadu let. A hned tak se zřejmě nedočkají. Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kubiš nařídil kontrolu veřejných zakázek nad 300 tisíc korun, kam spadá právě i dostavba D1.

"V rámci nastavení nového systému, který bude úspornější a efektivnější, je samozřejmě nutné se podrobně seznámit s aktuálním stavem veřejných zakázek ŘSD," vysvětlil Kubiš.

Lajtocha ale další odklady a průtahy rozzlobily. Přičítá je častému střídání ředitelů ŘSD a změnám ministrů dopravy.

"Během roku mají už třetího ředitele a nástupce má vždycky strach, aby nepodepsal něco, co prověřil jeho předchůdce. Takže se zakázky zkoumají a kontrolují pořád dokola. To k ničemu nevede," míní Lajtoch.

Stát nás chce odrovnat, zlobí se na Jesenicku

Podobně jsou naštvaní i na Jesenicku kvůli další kontrole zakázky na modernizaci a rekonstrukci silnice Kouty Červenohorské sedlo v Jeseníkách.

"To je nehoráznost. Musíme udělat všechno pro to, aby ŘSD stavbu co nejdřív rozjela, protože každé další zpoždění Jesenicku velmi ubližuje," zlobí se šéf Sdružení měst a obcí Jesenicka Lubomír Žmolík.

Podle něj je špatně, když po rekonstrukci silnice mezi Bělou pod Pradědem a Červenohorským sedlem a zahájením přestavby druhé části klíčové silnice mezi Sedlem a Kouty nad Desnou je už nyní osmiletá pauza, která se zřejmě ještě prodlouží.

Naštvaný je také například i jesenický dopravce Jiří Kuběnka. Poničená dopravní tepna na severu kraje jeho firmě denně komplikuje život.

"Jak to vypadá, stát chce Jesenicko úplně odrovnat," zlobí se Kuběnka.

Problémy s dopravní infrastrukturou brzí regionální ekonomiku

Další kontrola a odklad důležitých staveb překvapil i Olomoucký kraj. "Myslím, že už bylo dost času, aby tyto zakázky byly dostatečně prověřeny. Teď už se má finišovat s přípravou a ne dělat další kontrola," sdělil náměstek olomouckého hejtmana Alois Mačák.

Šéf krajské hospodářské komory Bořivoj Minář vidí další zpoždění dopravních staveb jako špatné pro regionální ekonomiku.

"Podnikatele na Jesenicku a v oblasti Přerova neřešená doprava velmi limituje a každé další odsouvání situaci jenom zhoršuje. Na druhou stranu chápu nového ředitele ŘSD, že chce po dřívějších problémech vše znovu prověřit, " míní Minář.

Opravu silnice přes Sedlo může zpoždění odložit i o rok

Kontroly přichází jen pár měsíců poté, co ŘSD oznámilo vypsání velkého množství zakázek v řádu desítek miliard korun. Některé už byly připravené k podpisu a stavaři počítali s tím, že v řádu několika dní se pustí do práce. Ředitelství silnic a dálnic zatím neuvedlo, jak dlouho bude zakázky kontrolovat.

"Vyvinul jsem maximální tlak na urychlení celého kontrolního procesu tak, aby byla činnost ŘSD v oblasti dopravních staveb co nejméně narušena," ujišťuje Kubiš.

Nicméně pro opravu druhé části silnice na Červenohorské sedlo může i několikaměsíční kontrola v důsledku znamenat až roční zpoždění.

"Každý ví, že v oblasti Červenohorského sedla často už v říjnu přichází nepříjemné zimní plískanice a mráz, takže na podzim už nemá smysl takovou stavbu začínat," podotkl Žmolík.





Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.