Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kozlovice přestanou sužovat těžké kamiony, vyhýbaly se tudy mýtnému

  9:32aktualizováno  9:32
Dlouhou, ale vítěznou bitvu mají za sebou lidé z přerovské místní části Kozlovice. Po dvou letech jejich snažení se na přetíženém průtahu objeví značka zakazující vjezd nákladním autům nad 12 tun. Kamiony se tudy totiž vyhýbaly mýtnému.
Přerovskou místní část Kozlovice sužovaly těžké kamiony, které se tudy vyhýbaly mýtnému. Po dvou letech si nakonec místní vybojovali zákaz vjezdu kamionů nad 12 tun. (ilustrační snímek)

Přerovskou místní část Kozlovice sužovaly těžké kamiony, které se tudy vyhýbaly mýtnému. Po dvou letech si nakonec místní vybojovali zákaz vjezdu kamionů nad 12 tun. (ilustrační snímek) | foto: Martin Adamec, MAFRA

„Po dvou letech jednání a dopisování se nám konečně podařilo docílit toho, že zákazová značka znemožní průjezd kamionům po vozovce, která patří Olomouckému kraji,“ potvrdil náměstek přerovského primátora Michal Zácha.

Obyvatelé Kozlovic rozeslali stížnosti právě na přerovský magistrát a na hejtmanství a také sepsali petici, pod kterou se podepsalo přes 500 lidí. V ní žádali nejen zákaz průjezdu kamionů nad 7,5 tun, ale i omezení tranzitní dopravy či stavbu obchvatu. Obrátili se i na ombudsmana. Nakonec se dočkali, byť je omezení mírnější.

„Bereme to jako kompromis, rozhodně ne jako úplné vítězství. Samozřejmě kdyby byl postaven obchvat nebo dostavěna dálnice, tak by se náš problém vyřešil. Ale zaplaťpánbůh aspoň za tohle. Máme tu kvůli těžkým kamionům poničenou silnici a popraskané domy. Při dešti pak zase špinavé fasády, protože do výmolů natekla voda a podle toho to pak kolem silnice vypadá,“ nastínila předsedkyně osadního výboru Kozlovic Jolana Čechová.

Kamiony jedoucí ve směru ze Zlína na Ostravu si právě přes Kozlovice obousměrně zkracovaly cestu především kvůli tomu, aby ušetřily na mýtném.

„Vyhnuly se tak mýtné bráně v Lýskách, kterou objíždí přes nás, Grymov a Prosenice. Druhé zdůvodnění, které jsme od řidičů slyšeli, je snaha vyhnout se průjezdu celým Přerovem. Kvůli špatné dopravní situaci jim to totiž může zabrat třeba i dvě hodiny, protože zůstanou zaseknutí v kolonách,“ doplnila Čechová.

„Ochranné“ značky se na místě objeví v nejbližších týdnech

Přerov už kvůli kamionům musel vloni alespoň částečně opravit nejvíce poničené úseky průtahu Kozlovicemi a začal připravovat velkou rekonstrukci, tu ale brzdila výstavba kanalizace. Stavební práce nakonec začnou o prázdninách, tedy v době, kdy nejtěžší kamiony tamní silnici ničit přestanou.

„Opatření bylo vydáno 5. června a už nabylo účinnosti,“ shrnula Eva Šáchová z odboru dopravy magistrátu s tím, že dokončení „ochrany“ Kozlovic je na krajské správě silnic.

„Nemůžeme s jistotou říct, jestli to bude koncem června, či o prázdninách, ale obecně je to otázka jen pár týdnů,“ dodala Šáchová.

„Jsme připraveni umístit značky co nejdříve, čekáme na rozhodnutí a povolení krajského úřadu,“ řekl ředitel Správy silnic Olomouckého kraje Drahomír Babnič.

Stejný problém řešili i v místní části Dluhonice či v Olomouci

Kozlovice nejsou první místní částí Přerova, které se povedlo kamiony vykázat. Už vloni se to podařilo v Dluhonicích.

„V případě Kozlovic ale byla situace složitější. Jsem rád, že jsme nakonec se zástupci Olomouckého kraje našli řešení,“ řekl náměstek přerovského primátora Zácha.

Podobný problém jako přerovské místní části sužoval v minulosti také některé olomoucké čtvrtě. Radnice tu nejprve v roce 2009 zakázala vjezd těžkým kamionům na zhruba kilometr dlouhou část vnitřního průtahu městem ve Foersterově a Albertově ulici, a to krátce poté, co stát dokončil výstavbu první části západního obchvatu města.

Jenže řidiči si zanedlouho našli jinou cestu, kudy se placení mýta na jižním obchvatu Olomouce vyhnout, a to přes čtvrtě Neředín a Nová ulice jízdou po třídě Míru a ulicích Okružní a Hněvotínská. Díky tomu objeli omezení a poté se vrátili na vnitřní okruh města.

Například Neředínem tak začala projíždět zhruba stovka nákladních automobilů nad dvanáct tun denně, v pracovní dny jich členové iniciativy Kamiony z města!, jež proti nim bojovala, napočítali dvojnásobek. Teprve v létě 2011 se pak magistrátu podařilo prosadit umístění zákazové značky i do Okružní ulice.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.