Mezi Jeseníkem a Ostravou budou jezdit čtyři páry rychlíků. Ilustrační snímek

Mezi Jeseníkem a Ostravou budou jezdit čtyři páry rychlíků. Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Kraj zachrání za 3,5 milionu vlaky jezdící z Jeseníku přes Polsko

  • 46
Olomoucký kraj bude Českým drahám přispívat na rychlíky pendlující mezi Jeseníkem a Ostravou přes polské Glucholazy, které stát už nechtěl dál platit. Čtyři páry vlaků denně jej přijdou zhruba na 3,5 milionu korun ročně. Svůj podíl za tyto spoje zaplatí také Moravskoslezský kraj.

O podobných tuzemských spojích, které projíždějí z části polským územím, bude navíc jednat i ministerstvo dopravy. Chce, aby se změnily podmínky smlouvy uzavřené už v roce 1948. Dohoda upravuje provoz českých a moravských vlaků využívajících polské koleje i platby za tuto službu.

Na co dají peníze?

Na provoz čtyř párů vlaků bude hejtmanství platit od 9. prosince, kdy vejde v platnost nový jízdní řád. Celkem kvůli tomu sáhne při hrazení ztráty z provozu na trati po 3,5 milionu za rok. Zvýšit přitažlivost spojů z Jeseníku přes Krnov do Ostravy by mělo i zřízení druhé zastávky v Glucholazech.

Právě poplatek za využívání železnice u severních sousedů podstatně zvyšuje cenu přepravy. "V našem případě u zmíněné trati dělá z potřebných 11,5 milionu skoro třetinu právě poplatek za využívání trati na polské straně," popsal ředitel Koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje Jaroslav Tomík.

Na provoz čtyř párů vlaků bude hejtmanství platit od 9. prosince, kdy vejde v platnost nový jízdní řád. Celkem kvůli tomu sáhne při hrazení ztráty z provozu na trati po 3,5 milionu za rok. Tyto peníze ušetří jinde. Například tam, kde ve stejné době jely na stejném úseku vlakové i autobusové spoje. "Pro Olomoucký a Moravskoslezský kraj jde o důležité spojení, a to i se sousedním Polskem. Proto jsme se dohodli v rámci krajů, že vlaky budeme objednávat my a zajistíme úhradu příslušné ztráty," dodal Tomík.

Zmíněný, asi 17 kilometrů dlouhý úsek vedoucí Polskem je již delší dobu předmětem jednání mezi českou a polskou stranou. Trať je zanedbaná a jezdí se na ní v průměru rychlostí 34 kilometrů v hodině. "Naši odborníci upozorňovali na špatný stav kolejí vedoucích územím našich severních sousedů, kterému navíc neodpovídají neúměrně vysoké poplatky za jejich používání," potvrdil Tomík.

Je třeba zrevidovat starou smlouvu

Pomoci s řešením situace chce i stát. Ministerstvo dopravy se hodlá s Poláky dohodnout na změně 64 let staré smlouvy. "Oficiálně jsme polskou stranu ale ještě neoslovili, chystáme ještě podklady. Na polské kolegy se obrátíme do konce roku," uvedl mluvčí resortu Martin Novák.

Podle něj je původní dohoda z roku 1948 o úpravě přeshraniční drážní dopravy zastaralá a neodpovídá současným právním podmínkám. "Obávám se, že se placení za využívání tratí zcela nevyhneme, ale vše je otázka jednání. Každopádně budeme chtít smlouvu revidovat," podotkl Novák.

Na fakt, že trať přes Glucholazy není zrovna v ideálním stavu, už delší dobu upozorňuje olomoucké hejtmanství. Zatím se mu podařilo dohodnout částečnou opravu. "Poláci samozřejmě trať udržují, aby zůstala životaschopná. Aby se tam zvýšila rychlost z dnešního průměru, by ale vyžadovalo rozsáhlou modernizaci, musely by se například narovnat oblouky," vypočítal Jaroslav Tomík.

Zvýšit přitažlivost vlakových spojů z Jeseníku přes Krnov do Ostravy by měla i stále reálnější šance na zřízení druhé zastávky v Glucholazech. A to jen pár set metrů od tamního náměstí. První železniční zastávka je asi dva kilometry od centra, což nepřispívá k turistické atraktivitě tohoto dopravního spojení mezi oběma státy.

"Pokud bude možné nastoupit a vystoupit přímo v Glucholazech, jistě to přispěje k rozvoji přeshraniční turistiky," je přesvědčený Tomík. Dosud mezi Jeseníkem a Ostravou jezdily denně čtyři páry vlaků. Ty kraje zachovají a spojení budou zajišťovat i původní rychlíkové soupravy.