První dresínu, jak se zmíněné vozidlo nazývá, postavil německý vynálezce Karl Drais před dvěma staletími. Po něm dostala i jméno. V roce 2003 pak viděl v Rakousku závod těchto historických kol Ivan Křivánek ze Slavkova u Brna.
"Do cíle tehdy dojeli jen dva účastníci, takže jsem si řekl, že když to zkusím příště, skončím nejhůře třetí," vzpomíná. Nakonec se o rok později na stejném závodě postavil na nejvyšší stupínek, a tím začalo i jeho tažení po světě.
"První dlouhý závod na 50 kilometrů jsem jel v Kanadě, bylo to celou dobu v dešti," vypráví nadšenec. Jízd na dresíně pak v následujících letech absolvoval bezpočet po celém světě. "Nejhorší byl asi závod v Belgii, kde to byl samý kopec, vlhkost a kostky na cestách, což jsou všechno věci, které tohle kolo nemá rádo," vysvětluje Křivánek.
Chce to kvalitní podrážky
A jak se na podobném stroji jezdí? "Chce to mít pevná ramena, což naštěstí po letech závodění v triatlonu mám, a odrážet se střídavě nohama, levá pravá," popisuje metodu jízdy Ivan Křivánek.
Začátečník si pak musí podle jeho slov nejprve dobře "osedět" zadek. "Na to si člověk musí zvyknout, tady nepomáhá nic. A taky jsou důležité dobré podrážky. Při brzdění nohama jsou prošoupané raz dva," upozorňuje a názorně ukazuje boty s dírami na přední části podrážky.
Nepohodlí, které dresína skýtá, může zřejmě i za krátkou dobu jejího využívání. "Používaly se jen pár desítek let. Pak se objevily dřevěné bicykly, které už měly na předních kolech šlapky. I ty ale upadly v zapomnění poté, co se začala používat takzvaná vysoká kola," informuje Křivánek.
V uniformě napoleonského vojáka vyrazí na Tour de France
Dřevěný stroj, který váží skoro 35 kilogramů, to dokáže vytáhnout i na neuvěřitelných 41 kilometrů v hodině. "To je můj osobní rekord. Stalo se to v Miláně v Itálii a bylo to z kopce, který jsem si už předtím na zkoušku projel. Větší rychlost ale možná není, to se pak kolo celé rozvibruje," líčí Křivánek svůj adrenalinový zážitek.
V současné době objíždí se svou sbírkou replik dresín celou republiku a vydělává si svým koníčkem na plánovanou účast na slavném závodě Tour de France. "Chci jet aspoň deset etap. Protože jsem ze Slavkova, budu tam v uniformě francouzského vojáka jako taková názorná připomínka napoleonských tažení," dodává.