Kruhová křižovatka u školy nemá přechody, podle policie je to bezpečnější

  • 103
Žádné přechody pro chodce. Tak vypadá nedávno otevřená frekventovaná kruhová křižovatka v centru Prostějova. V blízkosti je přitom základní škola, kterou navštěvují dvě stovky dětí. Přechody však podle policie chybí právě kvůli bezpečnosti chodců.

Kruhovou křižovatkou na Přikrylově náměstí, která leží na vnitřním okruhu kolem centra města a spojuje ho s výpadovkou na Kostelec na Hané a Konici, denně projede několik tisíc aut a projdou stovky lidí, kteří bydlí v severní části Prostějova.

„Přechody pro chodce na této kruhové křižovatce chybí na doporučení dopravní policie. Jsou tam zřetelně vyznačená akorát místa pro přecházení, kde je navíc snížený obrubník,“ nastínila v pondělí nově jmenovaná primátorka Prostějova Alena Rašková, která měla dosud jako náměstkyně na starosti dopravu.

„Pár let starou novelu zákona o dopravě si totiž mnoho lidí vyložilo tak, že na přechodech pro chodce mají absolutní přednost, a tak vzrostl počet nehod. Ministerstvo vnitra proto nedávno vyzvalo, aby se zbytečné přechody pro chodce rušily,“ dodala.

Většina chodců sražených na přechodech byla u objezdů

Fakt, že se přechody staly pro chodce nebezpečím, potvrzuje i Michael Vafek z Dopravního inspektorátu v Prostějově.

Křižovatka bez přechodů

„Je třeba si uvědomit, že okružní křižovatky nejsou všelékem, jak si mnozí představují. Jak křižovatka se světelnou signalizací, tak i okružní křižovatka má své výhody, ale i zápory,“ konstatuje Vafek.

„Jednou z nevýhod kruhového objezdu je výrazně nebezpečnější převedení pěší dopravy oproti křižovatkám se světly. Na křižovatce se světelnou signalizací je jasně určen čas pro pěší k přejití vozovky, kdy chodec vchází na zelené světlo. U okružních křižovatek se chodci proplétají mezi projíždějícími auty,“ dodává.

Loňský počet nehod v Prostějově mu dává za pravdu. Na přechodech pro chodce v Prostějově automobily srazily celkem osm lidí. Nikdo naštěstí nezemřel, všichni chodci však měli střední až těžká zranění. Nejvíc nehod přitom bylo na přechodech na kruhových objezdech. Čtyři karamboly se staly na okružní křižovatce na Petrském náměstí a dva na objezdu v Plumlovské ulici.

Dětem ve škole radí, aby chodily přes přechody se semafory

V těsném sousedství nové kruhové křižovatky nicméně stojí základní škola, kam do první až čtvrté třídy chodí 200 dětí.

„Jakmile začal nový školní rok, samozřejmě se o tom mezi rodiči a pedagogy mluvilo. Dětem jsme provoz na nové křižovatce vysvětlili, a když byl Den bez aut, využili jsme toho a byli jsme se přímo na místě podívat. Křižovatku jsme s nimi prošli a poradili jim, ať raději použijí nejbližší světelné přechody. U nás se to navíc týká jen menšiny dětí, většina bydlí jiným směrem,“ řekla zástupkyně ředitele základní školy na Skálově náměstí v Prostějově Bronislava Zbořilová.

Nejbližší přechody se světly a zebrou jsou na obě strany jen pár desítek metrů daleko u parku a u městských lázní.

„Dětem jsme doporučili, ať je používají. Nějakých pár minut zdržení jim většinou nevadí. Jiná situace je ráno, když rodiče spěchají a děti vedou přes novou křižovatku,“ dodala Zbořilová.

Prostějov chystá další kruhové objezdy včetně dvojitého

Velkorysé tříramenné okružní křížení s průměrem třicet metrů a pruhy o šířce téměř pět metrů přišlo na 9,1 milionu korun. Město dalo 3,8 milionu, zbytek zaplatila Správa silnic Olomouckého kraje. Vjezdy a výjezdy jsou zde odděleny dopravními ostrůvky s ochrannou funkcí právě pro chodce.

Rašková ihned po otevření, které bylo ve druhé polovině září, usilovala o to, aby se na silnici objevily výstražné tabule.

„Požádala jsem odbor dopravy, ať to vyřeší. Značky, které řidiče upozorňují na chodce, už tam jsou,“ řekla.

Prostějovská radnice v současné době připravuje výstavbu minimálně dalších dvou kruhových objezdů. Na Poděbradově náměstí, kde se vnitřní okruh napojuje na výpadovku na Brno, počítá dokonce s dvoukruhovou křižovatkou. Řidiči zde pojedou z jednoho křížení do druhého. Další objezd by pak měl být na náměstí Padlých hrdinů.

Podle některých motoristů je však počet objezdů v Prostějově už zbytečný a přehnaný. Radnice je naopak přesvědčena, že zlepšují plynulost dopravy a snižují počet nehod, protože řidičům nestojí za to mezi kruhovými křižovatkami zrychlovat.