V koutském skiareálu zkoušeli před zimou lanovku, místo cestujících vozili sudy s pivem. | foto: Petr Janeček, MAFRA

Místo cestujících testovaly brzdy v Koutech bečky piva. Lanovka prošla

  • 0
Jediná šestisedačková lanovka v České republice musí prokázat, že má dobré brzdy, které nenechají pasažéry ve "štychu" v případě nouze. V lyžařském areálu v Koutech nad Desnou v Jeseníkách se proto ve čtvrtek konaly předzimní brzdové zkoušky.

Jako zátěž neslouží pochopitelně živí pasažéři. Už od devíti hodin parta pomocníků nakládá na sedačky sudy s pivem, které přivezly čtyři náklaďáky z hanušovického pivovaru Holba.

"Musí se obsadit celkem jednapadesát šestisedaček, což je polovina, aby bylo možné nejlépe prověřit brzdy. Obsadit všechny sedačky ve směru nahoru i dolů by nemělo požadovaný efekt, protože ty ve směru dolů by potom sloužily jako protizávaží," vysvětlil šéf lanovky Michal Nevrkla.

Na jednu šestisedačku naloží pomocníci osm sudů, na další devět a tak se vše opakuje. "Celkem lanovku zatíží 438 sudů po 62,5 kilogramech. Dohromady je to 27,5 tuny," vypočítal Nevrkla.

Špatné brzdy mohou způsobit tragédii

Nakládání sudů na lanovku začíná v devět hodin. Muži nakládají vždy dvě šestisedačky najednou. Potom je obsluha lanovky posune do svahu a přicházejí na řadu další. Hotovo je zhruba za devadesát minut.

Šestisedačková lanovka

Délka: 2 000 metrů
Přepravní kapacita: 3 200 lidí za hodinu
Počet šestisedaček: 120
Dolní stanice: 610 metrů nad mořem
Horní stanice: 1 095 metrů nad mořem
Převýšení: 485 metrů
Čas jízdy: 6 min 48 sekund
Provozní rychlost: 5 metrů za sekundu

"Musíme navodit tu nejhorší situaci, jaká může při provozu lanovky nastat, a ještě ji zvládnout s mírnou rezervou," vysvětlil ředitel areálu v Koutech nad Desnou Petr Marek.

Celá "tažná" část lanovky je zatížena. Brzdné zkoušky mohou začít. "Obsazené sedačky se v žádném případě nesmí dostat zpět do stanice. To by v běžném provozu v zimě mohlo způsobit tragédii," říká šéf lanovky.

Zkontroluje obrazovku, na které za chvíli začnou naskakovat nejrůznější ukazatele, které rozhodnou o tom, zda bude zkouška úspěšná, či nikoli. Brzdit bude samostatně jak motor, tak přiřazené hydraulické brzdy.

Pokud motor při brždění selže, je na řadě brzda

Lanovka se rozjíždí plnou rychlostí pěti metrů za sekundu. Sudy na nejspodnější šestisedačce se ukrývají nad prvním bubnem ve svahu.

Za chvíli Nevrkla lanovku zastavuje. A rozjíždí ji nazpět. Za chvilku se objevuje první sedačka se sudy. Ozve se zahoukání a už se začíná brzdit. Zatížená šestisedačka se přehoupne přes poslední sloup a za chvíli se zastavuje.

Brzdil jenom motor a brzdná dráha je 12 metrů. "Jako za mlada," pochválil lanovku Nevrkla, který šéfuje největší sedačkové lanovce v Česku. Podle něj je brždění motorem nejúčinnější.

Pokud motor při brždění selže, je na řadě brzda, které patří další zkouška. Na obrazovce se objeví 17 metrů. Všechny výsledky si Nevrkla pečlivě zapisuje. Po sedmi testech pokývá spokojeně hlavou. Lanovka reagovala tak, jak má.

"Úkolem bylo vejít se do hodnot zadaných výrobcem lanovky s maximální tolerancí deset procent. My jsme dosáhli tolerance plus minus jedno až dvě procenta," pochvaloval si Nevrkla.

Ještě je potřeba sudy s pivem zase sundat. Náklaďáky je odvážejí zpět do pivovaru, ale brzy se objeví v restauracích.