Vizualizace podoby mostu, který nahradí v Přerově u tenisových kurtů zničenou

Vizualizace podoby mostu, který nahradí v Přerově u tenisových kurtů zničenou starou lávku přes řeku Bečvu. | foto: Magistrát města Přerova

Zničenou lávku nahradí v Přerově most, který odolá i stoleté vodě

  • 1
Přerované se budou brzy u tenisových kurtů procházet přes Bečvu po novém mostu. Ten nahradí téměř tři desetiletí starou lávku, kterou v roce 2010 poničily záplavy. Železobetonový most se závěsy přijde na 20 milionů korun a má odolat i případné stoleté povodni.

Staré lávce spojující břehy v rekreační oblasti přerovských lagun vyprší povolení k provozu v příštím roce. Právě tehdy ji nahradí její nový modernější nástupce. Radní si vybírali ze dvou variant. Nejdůležitější při rozhodování, kterou z nich zvolit, byl právě fakt, že lávka bude v případě záplav bezpečnější.

"První lávka je se závěsy, druhá představovala visutý pás. Pro lepší rozhodování jsme obě varianty srovnávali ve dvanácti bodech. Řešili jsme například riziko povodní a poškození, pohodu chodců, cyklistů či in-line bruslařů na mostě, možnosti jeho osvětlení a podobně," nastínil Milan Kalný ze společnosti Pontex.

"Zatímco visutý pás měl rezervu nad proudem řeky zvýšenou na 0,9 metru, zavěšená lávka měla tuto rezervu až na hodnotě 1,6 metru," upozornil Pavel Gala z odboru rozvoje přerovského magistrátu.

Lávka vydrží sto let a nezasáhne do Malé laguny

Oba návrhy pak počítaly s životností lávek kolem sta let, nezasahovaly do přírodní památky Malá laguna a zahrnovaly v sobě také volný koridor pro bezpečný průlet ptáků. Umožňovaly také nouzový průjezd vozidel a jejich pořízení by přišlo na zhruba stejné peníze.

Vizualizace podoby mostu, který nahradí v Přerově u tenisových kurtů zničenou
Vizualizace podoby mostu, který nahradí v Přerově u tenisových kurtů zničenou

Vizualizace podoby mostu, který nahradí v Přerově u tenisových kurtů zničenou starou lávku přes Bečvu.

"Počítáme s tím, že nový most by měl stát bez DPH kolem 20 milionů korun. Projektanti nám i vyčíslili, že průměrné dlouhodobé náklady na údržbu nové lávky by měly ročně představovat zhruba 0,5 až 0,8 procenta investičních nákladů," nastínil náměstek přerovského primátora Josef Kulíšek.

Pro stavbu nového mostu se zástupci města rozhodli krátce po povodních v roce 2010, které stávající konstrukci mostu výrazně poškodily.

"Stav lávky byl podroben důkladnému průzkumu. Na základě toho byla její životnost omezena," připomněl Kulíšek. Několik týdnů byla v dané době dokonce úplně uzavřená a město muselo najít nějaké východisko. Nakonec radní zvolili právě stavbu nového překlenutí řeky.