Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Na olomouckém nádraží stojí vlak, v jakém žili i bojovali legionáři

  17:58aktualizováno  17:58
Jedinečnou příležitost projít se vlakem, v jakém českoslovenští legionáři v letech 1918 až 1920 opanovali Transsibiřskou magistrálu, mají od čtvrtka lidé na olomouckém hlavním nádraží. Na příští dva týdny zde zastavila replika vojenského vlaku s dvanácti vagony.

„V každém z vagonů je nainstalována výstava panelů a trojrozměrných předmětů, které přibližují život a boj československých legionářů na magistrále,“ nastínil už dříve tajemník projektu Legie 100 Jiří Charfreitag z Československé obce legionářské.

Návštěvníci vlaku se dozvědí podrobnosti ze života legionářů, prohlédnou si originální součásti výstroje a výzbroje a některé vybrané exponáty včetně zbraní si mohou doslova osahat.

Legiovlak, mezi jeho hlavní cíle patří zaujmout a poučit o stále nedostatečně známé kapitole českých a slovenských dějin nejmladší generaci, bude v Olomouci přístupný zdarma každý den až do 28. října. Ve všední dny od 8 do 16 hodin, o víkendech se otevře od devíti ráno.

Legionářský vlak v Olomouci

Replika se skládá z dvanácti zrekonstruovaných vagonů. Za plošinovým vozem následuje obytný vůz se zázemím pro soudobou posádku a poté těpluška, tedy zateplený, původně nákladní vagon určený k dopravě lidí.

Další v pořadí je štábní vagon, odkud při bojích s bolševiky štáby pluků či divizí řídily boje pomocí telefonu či telegrafu, a zdravotní vagon. Legionáři přitom pro svůj život na kolejích někdy vytvářeli dokonce celé sanitní vlaky s vagony operačními, pro těžce raněné, s kuchyní či s prádelnou.

Za dalším plošinovým vozem sloužícím k převozu týlového i bojového materiálu následuje ukázka jedné ze specializovaných dílen - kovářského vagonu, který byl zrekonstruován ve slovenském Zvolenu.

Následuje poštovní a krejčovský vůz, pro který se látky na uniformy za války získávaly z dohodového Japonska, prodejní vagon s potřebami a potravinami pro vojáky a nakonec obrněný vagon.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.