Šumperská nemocnice stejně jako další velké nemocnice v Olomouckém kraji začala...

Šumperská nemocnice stejně jako další velké nemocnice v Olomouckém kraji začala používat pro komunikaci s neslyšícími tlumočníky v tabletech. | foto: Agel

Už žádná tužka a papír. Lékaři se s neslyšícími domluví díky tabletům

  • 2
Neslyšící, který potřebuje pomoc lékaře, už se v žádné z větších nemocnic v Olomouckém kraji nedostane do situace, kdy má problém se s lékařem či sestrou rychle a přesně domluvit. Často nepřesné posunky či zdlouhavou domluvu přes tužku a papír nahrazují speciální tablety s tlumočníkem do znakové řeči.

Po olomoucké fakultní nemocnici mají nyní speciální tablety k dispozici také nemocnice v Přerově, Prostějově, Šternberku a Šumperku. Pokud tak za lékařem přijde pacient nebo jeho příbuzní, kteří mají vadu sluchu nebo vůbec neslyší, díky zařízení se zdravotnický personál může okamžitě spojit s tlumočníkem, který vše, co potřebují říci, on-line přetlumočí do znakové řeči.

„Profesionální tlumočník je v pražském centru k dispozici 24 hodin denně. Může se hodit například, když je potřeba souhlas s operací. Zdravotník bude k neslyšícímu pacientovi mluvit a tlumočník to na displeji okamžitě přeloží do znakového jazyka,“ popisuje Marie Jouklová z holdingu Agel, pod nějž všechny čtyři nemocnice, které nově tablet pořídily, spadají.

Stejné vybavení má již k dispozici také největší zdravotnické zařízení v kraji - olomoucká fakultní nemocnice. Speciální tablet tu mají uložený na urgentním příjmu.

„Zapůjčit si jej mohou z jakéhokoli pracoviště, komunikace s neslyšícím do znakové řeči probíhá prostřednictvím on-line videohovoru s překladatelem z Agentury pro neslyšící,“ potvrdil mluvčí nemocnice Egon Havrlant.

Služby on-line překladatelů využívají dvě desítky nemocnic

Právě Agentura pro neslyšící za nápadem, který usnadňuje komunikaci pacientů s personálem zdravotnických zařízení, stojí. Rozjela jej před dvěma lety.

„Službu zatím využívají asi dvě desítky nemocnic po celé České republice. Každá, která díky projektu uskuteční významný krok k bezbariérovosti pro skupinu sluchově postižených pacientů, je označena modrobílou nálepkou s nápisem Bezbariérová nemocnice pro neslyšící. Na ní je také uvedeno místo, kde lze v areálu nemocnice tablet najít,“ vysvětluje mluvčí Agelu Hana Szotkowská.

Například ve fakultní nemocnici však přesto pouze na služby on-line tlumočníka personál odkázaný není.

„Ve všech odděleních má personál k dispozici karty s piktogramy pro základní komunikaci s neslyšícími pacienty,“ doplňuje Havrlant. V neposlední řadě pak podle něj mohou pomoci vyškolení pracovníci, kteří se se sluchově postiženými lidmi dokážou domluvit.

„Máme zaměstnance, kteří prošli základním kurzem znakové řeči a kteří v případě potřeby mohou komunikaci s neslyšícím zprostředkovat,“ dodal mluvčí.