Záchranka na olomouckém heliportu zkouší nový vrtulník, výcvik je hektický

  • 14
Náročné dny zažívají lékaři i zbylý personál letecké záchranné služby Olomouckého kraje. Během necelých tří týdnů se totiž musí přeškolit na odlišný typ vrtulníku, s nímž musí být už od ledna připraveni vzlétnout do akce. Stroj používaný novým provozovatelem v úterý dorazil na olomoucký heliport.

Nového provozovatele letecké záchranné služby, slovenskou společnost Air Transport Europe, vybrala komise ministerstva zdravotnictví ve výběrovém řízení. Nahradí firmu Alfa Helicopter, která končí a tendru se nezúčastnila.

Soutěž provázely protesty poražené české firmy DSA (více čtěte zde) a nyní ji přezkoumává antimonopolní úřad. Odborné záchranářské organizace zase varovaly, že není možné se v tak krátkém čase řádně připravit a secvičit, protože na to jsou potřeba alespoň tři měsíce (psali jsme například zde).

I ředitel krajské záchranné služby Petr Hubáček označuje méně než tři týdny času, navíc obsahující vánoční svátky, za „šibeniční termín“.

„Tři týdny oproti třem měsícům je nesrovnatelný nepoměr. Nicméně díky obrovskému nasazení a vstřícnosti personálu a snaze ATE vyjít vstříc se termín spuštění 1. ledna podaří dodržet. V současné době se proškoluje a lidé procházejí teoretickými kurzy pro nový typ vrtulníku týkajícími se obsluhy, bezpečnosti či materiálního a přístrojového vybavení. Příští týden začínají rekondiční lety,“ shrnul Hubáček.

Personál věnuje výcviku i desítky hodin volného času

Aby se přitom termín podařilo stihnout, věnují podle něj zaměstnanci záchranky přípravě i desítky hodin ze svého volna. Čeká je totiž práce na zcela odlišném stroji od jiného výrobce, než s jakým záchranka létala doposud. Místo vrtulníku Eurocopter EC135 T2+ bude pro pacienty létat helikoptéra Agusta A109 K2.

Záchranka mění vrtulník

„Jde o starší typ vrtulníku, než jaké máme v Olomouci doposud. V České republice s nimi nemá žádná zdravotnická záchranná služba zkušenosti, jelikož žádný ze současných provozovatelů včetně armády a policie jimi nedisponuje. K jeho výhodám či nevýhodám se budeme moci vyjádřit až při spuštění do provozu,“ uvedl Hubáček.

Mimo jiné má stroj například níže umístěnou „vrtuli“, takže není možné se k němu přiblížit, dokud se listy rotoru nezastaví. Dosavadní vrtulník nakládání či vykládání pacientů „za běhu“ technicky umožňoval.

„Ani u něj se tak ale nedělo běžně, šlo jen o výjimečné situace, kterých bylo za celou dobu provozu letecké záchranné služby jen několik. Bezpečnost pacienta a posádky vrtulníku je vždy prioritou číslo jedna a čas potřebný pro zastavení a startování rotoru pacienta neohrozí,“ komentoval to šéf záchranky.

Na nový vrtulník se musí přeškolit také piloti, kteří pochází z řad končící Alfa Helicopter.

„Jsou tedy plně erudovaní, zkušení a znalí místopisu nejen našeho kraje, ale i Zlínského a Pardubického, kde naše letecká záchranná služba také zasahuje,“ doplnil Hubáček.

Tendr na olomoucké stanoviště byl součástí balíku výběrových řízení pro šest krajů, v dalších čtyřech bude leteckou záchranku zajišťovat armáda a policie. Po dvou stanovištích získaly česká firma DSA, slovenská Air Transport Europe a rakouská Helikopter Air Transport. Právě výběrová řízení pro Olomouc, Ústí nad Labem, Jihlavu a Ostravu, v nichž vyhrály obě zahraniční společnosti, DSA napadla.