Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Slovenský vrtulník ve službách olomoucké záchranky musel nouzově přistát

  12:57aktualizováno  16:53
Helikoptéra olomoucké záchranky přepravující pacienta musela kvůli technickému problému nouzově přistát. Provoz této služby na zdejším heliportu před méně než měsícem převzala slovenská společnost Air Transport Europe. Ředitel záchranky v reakci nařídil pozastavit lety a žádá záruku bezpečnosti.
Vrtulník Agusta A109 K2 slovenské společnosti Air Transport Europe, která začala od ledna 2017 provozovat leteckou záchrannou službu z olomouckého heliportu.

Vrtulník Agusta A109 K2 slovenské společnosti Air Transport Europe, která začala od ledna 2017 provozovat leteckou záchrannou službu z olomouckého heliportu. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Problémy s jedním ze dvou motorů se na vrtulníku objevily kolem desáté dopoledne během přepravy pacienta na popáleninové centrum brněnské nemocnice. Stroj byl v tu chvíli nad Prostějovem, posádka se proto vrátila a nouzově přistála na olomouckém letišti, musela totiž provést přistání na dráhu tak jako klasické letadlo.

„Během transportu pacienta z Drahotuší začaly kontrolky pilotovi signalizovat možnou závadu na motoru, proto se rozhodl pro nouzové přistání. Tam byla díky obrovskému nasazení už připravena sanitka, takže transport mohl pokračovat a jeho doba se nijak výrazně neprodloužila. Pacient nebyl nijak ohrožen na životě,“ nastínil ředitel krajské záchranné služby Petr Hubáček.

„Provozovatel nyní závadu na vrtulníku odstraňuje. Mluvil jsem s jejich technikem i šéfpilotem a během úterý by to mělo být vyřešeno. Vydal jsem ale nařízení, že dokud nedostaneme záruku bezpečnosti, letecká záchranná služba bude pozastavena. Tuto informaci jsem předal i na ministerstvo zdravotnictví,“ dodal.

Podle mluvčí společnosti ATE Zuzany Hopjakové byla příčinou závady kovová tříska v oleji motoru.

„Pilot provedl preventivní bezpečnostní přistání, důvodem byla signalizace kontrolky kovových částic v oleji. Na motor byly namontovány nové moduly a při jeho záběhu se taková situace může objevit. Na základě dosavadních zjištění bude vykonána prohlídka a po motorové zkoušce očekáváme vrácení vrtulníku do provozu ve večerních hodinách,“ uvedla odpoledne.

Jeden z tendrů ministerstvo kvůli problémům zrušilo

Leteckou záchrannou službu provozuje od začátku ledna slovenská společnost Air Transport Europe (ATE), která vyhrála výběrové řízení ministerstva zdravotnictví. Jeho hlavním kritériem byla cena a čelil silné kritice české společnosti DSA, která v tendru neuspěla.

Olomoucký vrtulník

Výběrové řízení na olomoucké stanoviště bylo součástí balíku výběrových řízení pro šest krajů, v dalších čtyřech leteckou záchranku zajišťuje armáda a policie. Po dvou stanovištích získaly česká firma DSA, slovenská Air Transport Europe a rakouská Helikopter Air Transport. Právě výběrová řízení pro Olomouc, Ústí nad Labem, Jihlavu a Ostravu, v nichž vyhrály obě zahraniční společnosti, DSA napadla a část přezkoumává antimonopolní úřad.

Tendr pro Ústí nad Labem už dokonce ministerstvo zrušilo a vypíše ho znovu. Jak uvedla ČTK, důvodem byly mimo jiné nejasnosti ohledně technických požadavků na vrtulníky.

Podle zadávací dokumentace měly mít stroje „plnou certifikaci v kategorii A“, účastníci tendru si ale tento požadavek vysvětlovali rozdílně. Jeden certifikaci prokázal, druhý ji neměl, ale doložil splnění kvalifikačních požadavků, které této certifikaci odpovídaly. Doloženou certifikaci nemá ani vrtulník, se kterým ATE létá v Olomouckém kraji.

Hejtman: Letecká záchranka se technicky vrátila do dob založení

Kromě kritiky výběrového řízení přitom DSA dokonce před časem zpochybnila i bezpečnost techniky vítězného konkurenta.

„Společnost ATE má největší nehodovost vrtulníků letecké záchranné služby v Evropské unii, za posledních 10 let tři katastrofy a celkem 11 mrtvých,“ řekl Tuček už dříve Olomouckému deníku.

„Naše vrtulníky splnily všechna požadovaná kritéria a podmínky, jsme připraveni a schopni vykonávat leteckou záchranu službu v plném rozsahu,“ reagovala na to mluvčí společnosti ATE Hopjaková

ATE má v Olomouci stroj Agusta A109 K2, který byl vyroben v roce 1991 a má nalétáno 4 468 hodin. Předchozí provozovatel přitom používal modernější helikoptéru Eurocopter EC135 T2+ z roku 2010. Například nový hejtman Oto Košta se vyjádřil, že po technické stránce se tak letecká záchranka vrátila do dob svých začátků před 25 lety.

„Firma byla v Olomouckém a Ústeckém kraji levná - co jsem se dozvěděl tak o 40 milionů - proto, že sem dodala nemoderní vrtulník, který má hodně nalétáno a je staršího data výroby. Tím se dostala s cenou jinam, než v ostatních krajích, kde soutěžily firmy s moderními vrtulníky odpovídajícími dnešní době a vysoce kvalitní péči,“ doplnil ředitel záchranky Hubáček.

15. prosince 2016

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Zemřel kardiochirurg Šantavý, špičkový lékař zachránil nespočet životů

25. dubna 2024  16:28

Fakultní nemocnice v Olomouci oznámila, že v pátek 19. dubna náhle zemřel lékař a někdejší...

Slavia - Olomouc 2:2, domácí srovnali před koncem. Titul se jim vzdaluje

21. dubna 2024  14:11,  aktualizováno  17:13

Že po jednoznačné první půli padnou po přestávce v Edenu rychlé dva góly, se dalo celkem jasně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lidé nám lesy drancují, přemýšlejme o houbařských lístcích, vyzývá podnikatel

20. dubna 2024

Premium Na Slovensku je největším soukromým vlastníkem lesů, v Česku se Richard Benýšek soustředí hlavně na...

Seniorka při vystupování spadla pod tramvaj a zemřela, policie stíhá řidiče

24. dubna 2024  13:51,  aktualizováno  15:21

Obviněním řidiče tramvaje z usmrcení z nedbalosti skončilo po více než půl roce vyšetřování loňské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na střelnici se smrtelně zranil muž. Policie to vyšetřuje jako sebevraždu

20. dubna 2024  12:36

V pátek odpoledne se na střelnici v Olomouci zastřelil muž ve středních letech. I přes okamžitě...

Přerovské farmářské trhy budou mít pauzu, všichni prodejci minule prodělali

28. dubna 2024  6:49

O důležitosti výběru místa se přesvědčili obchodníci na farmářských trzích v Přerově. V dubnu na...

Světlomet míval osmnáct součástek, dnes i 380, líčí šéfové mohelnické továrny

27. dubna 2024

Premium Tři desetiletí letos uplynula od chvíle, kdy tehdejší továrna Hella Autotechnik v Mohelnici na...

Vyprodáno. Sparta se valí na Olomouc. Unikátní situace, těší se trenér Saňák

27. dubna 2024  11:55

Bude to krásný pohled a skvělá kulisa. Fotbalový svátek. Naposledy Sigma vyprodala Andrův stadion...

Sigma se brání auditem proti nařčením: Prodeje majetku nebyly nevýhodné

27. dubna 2024  7:17

Fotbalová Sigma si nechala od poradenské společnosti Grant Thornton posoudit prodeje nebytových...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...