Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dvacet tisíc aut denně už obec na konci dálnice nevydrží, žádá obchvat

  15:24aktualizováno  15:24
Do boje za urychlení výstavby obchvatu se pustila Libivá na Mohelnicku. Lidem v osadě ležící na frekventované spojnici Mohelnice a Šumperka vadí zplodiny, hluk a především mají strach o bezpečí dětí. Libivá je totiž první na ráně po ukončení dálnice ve směru od Olomouce do Mohelnice.

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Osada leží na hlavním tahu z Mohelnice na Šumperk, kudy denně projede dvacet tisíc aut.

„Doprava je už neúnosná. Proto jsme přišli s peticí, kterou vyzýváme Ředitelství silnic a dálnic, aby urychlilo výstavbu obchvatu,“ říká předseda osadního výboru Libivé Miroslav Krejčí. Pod petici se podepsaly přes čtyři stovky místních.

V boji za obchvat jsou podle něj iniciativní hlavně mladé rodiny. „Máme tady zastávku, ze které denně odjíždí do školy třicet dětí. Jenže je problém přejít silnici, i když tu máme přechod. Nikdo tu totiž nejede padesátkou a řidiči se často ani neobtěžují zastavit,“ popisuje Krejčí.

Spolu s mohelnickým starostou kvůli tomu vyráží za ministrem dopravy Danem Ťokem.

„Máme s ním domluvené jednání. Jsem zvědavý, jak dopadneme. Pořád slyším, že peníze na nové silnice jsou, tak snad nejsme úplně bez šance,“ věří předseda osadního výboru.

Dvanáct let čekání na obchvat. Podle obyvatel příliš dlouho

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je však v případě obchvatu Libivé teprve ve fázi příprav.

„Až letos jsme mohli začít se zpracováním tzv. záměru. Ten v lednu předložíme komisi ministerstva dopravy, která ho posoudí a bude rozhodovat o jeho schválení,“ přiblížil ředitel olomouckého ŘSD Martin Smolka.

Průměrná doba od schválení projektu do ukončení výstavby je podle expertů dvanáct let. Pro místní je to však příliš dlouho.

„Otázka je, zda se může podařit výstavbu urychlit,“ přemítá Smolka.

Pro může podle něj hovořit fakt, že nejde o technicky náročnou stavbu. Na čtyřkilometrovém úseku je totiž pouze jeden most. Odhadovaná cena je 1,2 miliardy korun.

Smolka však zdůraznil, že výstavba obchvatu Libivé je závislá na vzniku mimoúrovňové křižovatky Mohelnice sever, kde se budou křížit dálnice R35 ve směru na Hradec Králové a rychlostní komunikace na Šumperk.

Je potřeba také postavit chybějící úsek dálnice R35 z Mohelnice na Hradec Králové, což jsou desítky kilometrů. Dělníci se do práce pustí příští rok na podzim, s dalšími dvěma úseky pak začnou v roce 2019.

„Je také varianta křižovatku Mohelnice sever připravit samostatně - a potom by bylo možné obchvat Libivé urychlit,“ nastínil jedno z řešení Smolka. I v tomto případě je však jisté, že lidé v Libivé si na obchvat a úlevu od aut budou muset počkat ještě roky.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Olomoucký kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Ilustrační snímek
Po jezeře v CHKO se prohání čluny, ochranáři s rybáři budou držet hlídky

Řvoucí motorové čluny na Moravičanských jezerech u Mohelnice na Šumpersku rozčilují stále více plavce, ochranáře i rybáře. Jezera totiž leží v chráněné...  celý článek

Prostějovská radnice.
Prostějov zůstává bez tajemnice, vítězka tendru se neshodla s primátorkou

Magistrátu v Prostějově se napoprvé nepodařilo obsadit uvolněné místo tajemníka, přestože z výběrového řízení vzešla vítězná kandidátka. Ta porazila další dva...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.