Osada leží na hlavním tahu z Mohelnice na Šumperk, kudy denně projede dvacet tisíc aut.
„Doprava je už neúnosná. Proto jsme přišli s peticí, kterou vyzýváme Ředitelství silnic a dálnic, aby urychlilo výstavbu obchvatu,“ říká předseda osadního výboru Libivé Miroslav Krejčí. Pod petici se podepsaly přes čtyři stovky místních.
V boji za obchvat jsou podle něj iniciativní hlavně mladé rodiny. „Máme tady zastávku, ze které denně odjíždí do školy třicet dětí. Jenže je problém přejít silnici, i když tu máme přechod. Nikdo tu totiž nejede padesátkou a řidiči se často ani neobtěžují zastavit,“ popisuje Krejčí.
Spolu s mohelnickým starostou kvůli tomu vyráží za ministrem dopravy Danem Ťokem.
„Máme s ním domluvené jednání. Jsem zvědavý, jak dopadneme. Pořád slyším, že peníze na nové silnice jsou, tak snad nejsme úplně bez šance,“ věří předseda osadního výboru.
Dvanáct let čekání na obchvat. Podle obyvatel příliš dlouho
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je však v případě obchvatu Libivé teprve ve fázi příprav.
„Až letos jsme mohli začít se zpracováním tzv. záměru. Ten v lednu předložíme komisi ministerstva dopravy, která ho posoudí a bude rozhodovat o jeho schválení,“ přiblížil ředitel olomouckého ŘSD Martin Smolka.
Průměrná doba od schválení projektu do ukončení výstavby je podle expertů dvanáct let. Pro místní je to však příliš dlouho.
„Otázka je, zda se může podařit výstavbu urychlit,“ přemítá Smolka.
Pro může podle něj hovořit fakt, že nejde o technicky náročnou stavbu. Na čtyřkilometrovém úseku je totiž pouze jeden most. Odhadovaná cena je 1,2 miliardy korun.
Smolka však zdůraznil, že výstavba obchvatu Libivé je závislá na vzniku mimoúrovňové křižovatky Mohelnice sever, kde se budou křížit dálnice R35 ve směru na Hradec Králové a rychlostní komunikace na Šumperk.
Je potřeba také postavit chybějící úsek dálnice R35 z Mohelnice na Hradec Králové, což jsou desítky kilometrů. Dělníci se do práce pustí příští rok na podzim, s dalšími dvěma úseky pak začnou v roce 2019.
„Je také varianta křižovatku Mohelnice sever připravit samostatně - a potom by bylo možné obchvat Libivé urychlit,“ nastínil jedno z řešení Smolka. I v tomto případě je však jisté, že lidé v Libivé si na obchvat a úlevu od aut budou muset počkat ještě roky.