Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zvolí projede 15 tisíc aut denně, přechody ale kvůli předpisům zrušili

  9:55aktualizováno  10:43
Bez jediného přechodu přes velmi rušnou silnici první třídy jsou nyní lidé ve Zvoli na Šumpersku. Zatímco dřív chodili přes "zebru" i v hustém provozu relativně v klidu, teď musejí často riskovat při přebíhání, nebo dlouho čekat, než někdo přibrzdí. Přechody zmizely třeba i od školky či autobusové zastávky.

Ve Zvoli na Šumpersku chybí po rekonstrukci frekventované silnice, po které denně projede 15 tisíc aut, přechody pro chodce. Údajně nesplňují předpisy. | foto: Petr Janeček, MAFRA

Například Zuzana Kramerová ze Zvole zažívá nervy pokaždé, když se s kočárkem potřebuje dostat na autobusovou zastávku ve směru na Zábřeh. "Člověk s tím musí počítat a vyjít dřív. Běžně tak ztratí i pět minut," popisuje žena.

Přejít cestu bylo pro místní dříve obtížné, teď je to ale vyloženě nebezpečné. Problém nastal poté, co silničáři po opravě cesty přechody neobnovili a to kvůli rozhodnutí policie a odboru dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu.

"Stávající přechody se v původních místech obnovovat nebudou, Ředitelství silnic a dálnic tím pouze splnilo nařízení příslušného silničního správního úřadu. Ten rozhodl na základě žádosti odboru dopravní policie krajského policejního ředitelství, který kontroloval všechny přechody na silnicích I. třídy v Olomouckém kraji a určil ty dopravně nebezpečné," uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Lepší nepředpisové přechody než boj o život, zní od místních

Přechody totiž nejsou na předpisovém místě, tedy třeba dostatečně daleko od zatáček, nesplňují podmínky pro přecházení handicapovaných lidí a jeden je příliš blízko autobusové zastávky.

"Zajímalo by mě, kde jsou přechody úplně přesně podle všech těch jejich předpisů. Pořád je lepší mít přechody, i když ne úplně předpisové, než při přecházení doslova bojovat o život," zlobí se ale třeba seniorka Věra Urbášková, která se pohybuje o holích.

"Když potřebuji přejít silnici k lékaři, řidiči kolikrát vůbec nereagují, nezastaví. Opravdu je to hrůza. Pánové nahoře by se nad tím měli zamyslet," doplňuje Urbášková.

Přechod zmizel od školky i zastávky, ze které jezdí školáci

Kolem desáté hodiny ráno jdou na procházku děti z mateřské školy s učitelkami. Musí také přejít nebezpečnou silnici. Přitom dřív byl přechod nedaleko školky.

"Přála bych těm, kteří rozhodli o zrušení přechodů, aby tady museli přecházet s malými dětmi na druhou stranu. Nevím, proč jenom neobnovili na silnici zebry," kroutí hlavou učitelka mateřské školy Marie Kutalová.

Děti způsobně čekají až se najde řidič, který přibrzdí, když učitelka zvedne signální terčík. Než ale děti přejdou na druhou stranu, stojí už v obou směrech desítky aut. Není se co divit.

Obcí ležící na hlavním tahu z Mohelnice na Šumperk totiž denně projíždí kolem patnácti tisíc vozů. Ráno ve špičce je to i přes dvacet aut za minutu. Tedy zrovna v době, kdy chodí školáci na autobus do Zábřehu.

"Děti byly zvyklé, že tu jsou přechody. Bylo hodně nebezpečné je najednou zrušit. Díky bohu se zatím nic nestalo, ale co až se něco stane," říká Pavel Zamykal, otec dvou dětí, které dojíždějí do školy v Zábřehu.

Místo obnovy starých bude muset obec za miliony zařídit nové

Starosta Josef Najman čelí častým otázkám lidí, kdy se s přechody něco bude dít. "Byla za tím řada tvrdých jednání, ale lidem jsem mohl dát pozitivní zprávu. Musíme ale mít projekt, dostat povolení. Věřím, že pro obec nejdůležitější přechod u samoobsluhy mezi autobusovými zastávkami bude nejpozději do čtyř měsíců," říká Najman.

Další čtyři chce radnice otevřít postupně v následujících měsících. Symbolicky poslední bude otevřen ten u hřbitova.

"Po měsících nervů a jednání jsme se přece jenom někam posunuli, i když to bude pro obecní kasu hodně drahé. Předpisové přechody včetně nasvícení a ostrůvků nás přijdou zhruba na dva a půl milionu. Přesto není vyhnutí," řekl zvolský starosta,

Nechápe, proč silničáři nemohli obnovit přechody tak, jak byly za mnohonásobně nižší částku.

"Spousta aut projíždějící obcí lidem samozřejmě vadila, ale naučili se s tím žít. Teď ke všemu není možné bezpečně přejít silnici," říká Najman.

"Přitom všechno mohlo proběhnout v klidu. Stačilo jen počkat do postavení obchvatu Zvole. Potom bude doprava v obci i mnohem klidnější a přecházení bude dobře zvládnutelné i bez přechodů. Bohužel nemůžeme tak dlouho čekat," dodává.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.