(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Lidé z Konice a Hanušovic přijdou o vlaky, které ruší „u sousedů“

  • 3
Železniční trať z Konice na Prostějovsku do nedalekých Chornic je před zrušením. Místní lidé vlaky využívali k cestám do práce a do školy, nyní slouží především turistům. Sousední Pardubický kraj kromě toho plánuje zavření dalších tratí, které zasahují do Olomouckého kraje.

Ohroženy jsou taky vlaky z Hanušovic směrem na Králíky a rovněž spojka do Štítů. Proti tomu se bouří starostové a plány sousedů se nelíbí ani olomouckému hejtmanství.

"Dopravní obslužnost je pro nás prioritou. Nyní čekáme na oficiální stanovisko Pardubického kraje. Regionální tratě chceme zachovat," prohlásil náměstek hejtmana odpovědný za dopravu Alois Mačák. Dva dopravce na železnici letos kraj dotuje téměř 389 miliony korun.

Důchodce Josef Ševčík ze Dzbelu na Prostějovsku do Chornic dříve jezdil do školy a v posledních letech vlak využíval na cesty do práce do nedaleké Trnávky. "Během minulých šesti sedmi let bylo spojení čím dál horší. Posledního půl roku jsem musel jezdit autem, protože v Chornicích bych čekal třeba i hodinu. Je to velká škoda, že tato trať končí, alespoň základní spoje by se měly zachovat," stěžuje si Ševčík.

Vzpomíná si například i na přímý spoj z Konice do České Třebové. "A tak to dopadlo. Pro lidi, kteří shánějí práci třeba v Jevíčku, je to špatná zpráva," konstatuje.

Šetřit se musí s rozmyslem, ozývají se starostové

Starostka Dzbelu Jana Konečná připustila, že vlakem směrem na Chornice v posledních letech jezdí méně lidí než dřív. Dnes spoj podle ní občas využívají hlavně mladí na cestu do školy do Jevíčka, protože autobus jezdit přestal, a přes léto zejména turisté.

Příliš drahé vlaky

Malé regionální vlaky jsou příliš drahé. Průměrná cena kilometru jízdy vlakové soupravy na regionální trati vyjde zhruba na 120 korun a kraje kilometr takového spoje dotují částkou kolem devadesáti korun. Oproti tomu na autobusy přispívá kraj pouhými několika desítkami korun.

Na druhé straně vlak je jistota. Zejména v zimě bývají silnice na Hanušovicku, Zábřežsku a Králicku špatně sjízdné, vlak projede téměř vždy.

Na podzim se proti rušení bouřili i lidé z okolí tratě do Velké Kraše, nakonec náhradu vlaků autobusy museli akceptovat.

"Dřív se vlakem jezdívalo do Chornic do školy, takže řada lidí tam má příbuzné a kořeny. Kdyby přestal jezdit úplně, moc by nás to mrzelo," potvrdila Konečná.

Zklamání zavládlo i v Hanušovicích. Starostka Ivana Vokurková sice chápe, že provoz železnice směrem na Králíky je neekonomický, šetřit se však podle ní musí s rozmyslem. "Tady se ruší pošty, školy, zdravotní střediska a je zde vysoká nezaměstnanost. Když se zruší dráha, už nebudeme mít nic. Bude to mít špatný dopad na obce," je přesvědčena.

Kromě lidí, kteří v Pardubickém kraji shánějí práci, vlak využívají i mladí, kteří dojíždějí do školy do Králík.

Pardubický kraj nyní s postiženými obcemi rozjel sérii schůzek, na kterých chce svůj plán na rušení některých vlaků starostům na obou stranách regionální hranice vysvětlit.

"Nyní řešíme náhradu za neobjednané vlakové spoje s pomocí autobusů a poté, co se na optimalizaci veřejné dopravy shodneme, budeme řešit kompletní systém dopravní obslužnosti kraje," vysvětlil náměstek hejtmana Pardubického kraje v oblasti dopravy Jan Tichý.

Kvůli vysokým nákladům a neefektivnímu provozu zrušil dvě železniční tratě i Olomoucký kraj. Loni v prosinci přestaly jezdit vlaky mezi Velkou Kraší a Vidnavou na Jesenicku a Litovlí a Mladčí na Olomoucku, které nahradily autobusy.