V lyžařském středisku na Červenohorském sedle dělí parkoviště a sjezdovky rušná silnice. Lávku by zde kromě nich uvítali i záchranáři či rolbaři.

V lyžařském středisku na Červenohorském sedle dělí parkoviště a sjezdovky rušná silnice. Lávku by zde kromě nich uvítali i záchranáři či rolbaři. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Loučná zkusí poslední možnost, jak zařídit lyžařům lávku přes rušnou silnici

  • 1
Červenohorské sedlo má jednu z posledních šancí, jak získat důležitou lávku, která překlene rušnou cestu spojující Šumperk a Jeseník, a po níž by se lyžaři a horská služba bezpečně dostávali z parkoviště ke sjezdovkám. Starosta Loučné nad Desnou požádá o peníze kraj. Hejtman Martin Tesařík pomoc nevylučuje.

Postavit lávku přes nebezpečnou silnici na Červenohorském sedle chtějí jak záchranáři, tak vlastník areálu Ski klub Šumperk, jehož území cesta protíná. Pořád ale nejsou peníze. Loučná teď chce zkusit prakticky poslední možnost, jak se k penězům dostat - dotaci od kraje.

"Zřejmě jde o poslední možnost, jak lávku postavit. Neuspěli jsme na fondu dopravní infrastruktury a neprošla ani varianta, že by se lávka postavila spolu s plánovanou opravou silnice Kouty - Červenohorské sedlo. Zkusíme, zda nás podpoří kraj," sdělil starosta Loučné nad Desnou Pavel Martínek.

Obec se snaží vyřešit nebezpečné místo už několik let. Od roku 1990 tam došlo ke dvěma smrtelným úrazům způsobeným kolizí projíždějících aut s přecházejícími lyžaři. "Pro nás je to práce navíc. Neděláme ji pro nás. Jde o nadregionální záležitost a také tak by se k ní měly odpovědné instituce postavit, protože tam jezdí lidé z celé republiky," uvedl Martínek.

Přecházení frekventované silnice první třídy z parkoviště k některým sjezdovkám je s rostoucím provozem stále nebezpečnější. Každou zimu to zjišťují desítky tisíc lyžařů. Záchranáři zase vědí, jak je těžké dostat se na stanici horské služby se zraněným lyžařem převáženým za sněžným skútrem.

Přes rušnou silnici musí denně horská služba i rolba

"Někdy musíme přejíždět silnici se zraněnými i několikrát denně. Je to nebezpečné, zvlášť proto, že je zde často mlha," upozornil šéf Horské služby Jeseníky Michal Klimeš.

VŠE JE PŘIPRAVENO, CHYBÍ JEN PENÍZE

Loučná už zaplatila projekt, získala stavební povolení a vybrala dodavatele stavby. Náklady činí 16 milionů korun, z toho vesnice uhradí dva miliony.

Nepříjemné situace zažívá také rolbař z lyžařského střediska, když se má s pomalou rolbou dostat přes silnici. Vše by řešila několik metrů široká lávka.

"Jsme zřejmě jediné středisko v republice, které půlí frekventovaná silnice. Na řešení by se peníze měly najít," řekl šéf Ski klubu Šumperk.

Kraji není problém lhostejný, před časem přislíbil přes čtyři miliony, když se Loučné podaří sehnat další peníze jinde.

Žádost se však do projektů podporovaných státem nevešla. A to je velká chyba, říkají shodně policisté, záchranáři i lidé ze šumperského Ski klubu. Otázka je, zda kraj v současnosti sáhne k tak masivní podpoře jednoho projektu.

"Lávku přes silnici první třídy na Červenohorském sedle považujeme za důležitý bezpečnostní prvek, který sníží riziko nehod. Olomoucký kraj v roce 2009 přislíbil podíl na jejím financování, tehdy se však obci nepodařilo získat státní dotaci. Pokud znovu o příspěvek požádá, určitě budu prosazovat finanční podporu tohoto projektu, ale její konkrétní výši musí schválit krajské zastupitelstvo," řekl hejtman Martin Tesařík.

Starosta Loučné Pavel Martínek věří, že se lávku přece jen podaří postavit. "Mělo by to ale být před rekonstrukcí silnice, protože potom už to asi nebude možné," podotkl starosta Martínek. Lávka přes silnici je podle projektu dlouhá dvacet metrů, včetně navazujících silnic stavba měří přes sto osmdesát metrů.