Bez digitalizace se malá kina v menších městech jen obtížně dostávají k novým filmům. Málokde přitom mají na změnu technologie peníze, i olomoucký Metropol (na snímku) ji má jen necelé dva roky.

Bez digitalizace se malá kina v menších městech jen obtížně dostávají k novým filmům. Málokde přitom mají na změnu technologie peníze, i olomoucký Metropol (na snímku) ji má jen necelé dva roky. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Malá kina se dostanou k minimu nových filmů, chybí jim digitalizace

  • 0
Menší kina Olomouckého kraje, která nemají peníze na digitalizaci, trápí velmi omezený přístup k novým filmům. Jejich velká část je totiž distribuována právě jen v nové podobě. Radovat se tak může třeba Uničov a Zábřeh, kterým na novou technologii přispěje Státní fond pro rozvoj kinematografie.

"V současnosti se dostaneme tak k pětadvaceti procentům titulů," nastínil například vedoucí uničovského kina Miroslav Ševčík. Proto zde také promítají spíše klubovou nebo českou kinematografii, jednou měsíčně se pak koná projekce pro seniory.

Ševčíkova slova potvrzuje i vedoucí provozu kina v Jeseníku Petr Víša. "Někdy je klasická kopie k dispozici jedna, jindy žádná. Občas si kopii půjčíme a musíme ji hned vrátit s tím, že podruhé ten film uvedeme třeba až za čtvrt roku."

Martin Juránek z Mohelnického kulturního centra je ještě skeptičtější. "Loni jsme měli nějaké premiéry, letos žádná nebude. Kvůli digitalizaci to pro nás prostě není možné," uvedl. Mohelnické kino je podle něj ve ztrátě, a i když naplní plnou kapacitu sálu, nemají vyhráno.

"Máme jen osmdesát míst," vysvětluje a doufá, že v budoucnu bude víc novinek možné promítat s pomocí blu-ray disků přes dataprojektor. Právě na tyto nosiče je možné zapsat velké množství souborů ve vysoké kvalitě, a jsou tedy vhodné pro distribuci filmů, které se pak promítají v kinech.

V některých městech dostali dotace

Nástup digitalizace zasáhl také kino Panorama v Senici na Hané. "V současnosti jsou ze šestnácti premiérových titulů k zapůjčení v nedigitalizované podobě čtyři," vysvětluje správce Panoramy Josef Močka. Programům tak chybí novinky k nalákání diváků, které potřebují.

Kolik stojí digitalizace kina

Pořizovací cena digitálního projektoru je mezi dvěma a půl a čtyřmi miliony korun. Jejich výhoda, kromě kvality obrazu a zvuku, je v tom, že kopie se na rozdíl od klasického filmového formátu neopotřebovávají. A jejich doručení je jednodušší.

A digitalizované není ani kino ve Šternberku. Podle programové pracovnice Jany Sedlákové od ní vzhledem k blízkosti multikina upustili. Také Sedláková chce v budoucnu promítat s pomocí blu-ray technologie, s přístupem k novinkám je však celkem spokojená.

"Mám dobrou spolupráci s distributory, co chci, to tu do měsíce mám."  Šternberské kino promítá jednou týdně a jeho program je složen převážně z českých filmů.

Zatímco Šternberk, Mohelnice a Senice na Hané i nadále zůstanou kiny starého typu, Uničov a Zábřeh na Moravě digitalizací letos projdou. "Obdrželi jsme příspěvek od Státního fondu pro rozvoj kinematografie, čekáme ještě na příspěvek od města a vypsání výběrového řízení na dodavatele," říká vedoucí kina Retro v Zábřehu Milan Uho. Bez státního příspěvku by se ostatně, stejně jako další kina, jen těžko obešla.