Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Miliardová kanalizační stavba století proměnila pětici měst ve staveniště

  6:52aktualizováno  6:52
Odvrácenou tvář monstrózního plánu na modernizaci a rozšiřování kanalizační sítě v pěti městech na Šumpersku pociťují tamní obyvatelé. Nejhorší situace je v Zábřehu, město se kvůli pracím proměnilo ve staveniště a je téměř neprůjezdné. Velké problémy jsou ale třeba i v Mohelnici či Lošticích.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Lukáš TáborskýMF DNES

Díry v cestách, prach nebo naopak bahno, uzavírky, věčně ucpané objížďky a rozkopané ulice, často víckrát na stejném místě. Obyvatelé Šumperska už dlouhé měsíce pociťují negativní dopady „investice století“ čili na zdejší poměry monstrózního plánu na modernizaci a rozšiřování kanalizační sítě v pěti městech současně.

Například v Zábřehu lidé letos kvůli stavbě prožili krušné léto, stavbou byl postižen nejvíc a řada místních ulic připomíná tankodrom.

„Dělá se tady 36 kilometrů kanalizace, město je opravdu hodně rozbité. Doprava je velmi komplikovaná, protože objížďky se často mění. Musí se vést provizorně i ulicemi, které ještě nejsou upravené, jenom aby se dalo nějak projet,“ nastínil starosta František John.

„Prašnost byla hrozná. Sice tudy občas projížděly kropicí vozy, ale v těch vedrech to nestačilo,“ potvrzuje Pavel Bruštík, který má ve městě firmu na výrobu vitráží. Jeho samotného stálo ježdění rozbitými ulicemi jednu proraženou pneumatiku.

„Už se těším, že za dva měsíce bude konečně klid. Samozřejmě mi to vadí, ale beru to tak, že kanalizace se zkrátka musí udělat,“ řekl.

„Naši zákazníci nemají kde zaparkovat, takže nakupují jinde“

Stavba kanalizace také bere tržby obchodníkům, k nimž výstavba leckdy výrazně zhoršila, nebo dokonce zamezila přístup. Své o tom vědí v květinářství Zajas v Mohelnici.

„Naši zákazníci nemají u nás už od dubna kde zaparkovat, takže nakupují jinde. Přišli jsme o velkou část tržeb. Respektuji, že kanalizace se musí udělat, ale nemuselo to trvat tak dlouho. Takový výpadek může firmu položit,“ říká podnikatelka Věra Jarmarová.

„Je to na hlavu. Kdybych měl kam, tak na ty měsíce, co se tady staví, uteču. Rozkopávali to tady několikrát, úplný Kocourkov,“ zlobí se také známý loštický řezbář Jaroslav Beneš.

Největší vodohospodářskou stavbu v historii okresu, která spolkne celkem 1,7 miliardy, zaštiťuje společnost Vodohospodářská zařízení, jejímiž akcionáři jsou města a obce v šumperském okrese. Její šéf Petr Suchomel kritiku lidí chápe.

„Snažíme se dopady na veřejnost minimalizovat, ale při takovém rozsahu stavby se velkým potížím nedá vyhnout,“ uvedl.

Hlavní příčinou je zkrácení doby výstavby o sedm měsíců

Podle něj vznikl hlavní problém, když se zkrátila doba na výstavbu. Kvůli potížím s dotací od Unie totiž firmy dostaly k dispozici místo původně plánovaných 24 pouze 17 měsíců.

„Když se ve městě musí stavět na řadě míst najednou, nejde se vyhnout problémům,“ dodal Suchomel a reagoval také na stížnosti, že na řadě míst byly ulice rozkopané opakovaně.

„Vypadá to tak, že by mělo jít udělat vše najednou, ale bohužel technologie to neumožňuje,“ zdůvodnil Suchomel.

Obří vodohospodářský projekt na Šumpersku

  • Týká se Šumperka, Zábřehu, Mohelnice, Hanušovic a Loštic.
  • Celkem se zrekonstruuje 21 km kanalizace, což zásadně vylepší podmínky pro 42 tisíc obyvatel regionu. Síť kanalizace se rozroste o 60 km nového potrubí, do systému se tak připojí dalších 3 700 lidí.
  • Přestavuje se i čistička v Mohelnici.
  • Náklady dosahují téměř 1,7 miliardy korun, z toho přesně 1,2 miliardy hradí EU.

„Dělají se přeložky sítí, kope se výkop pro hlavní řad, po jeho položení se zasype, odtlakuje. Pokud je nějaká netěsnost, kope se na zjištěném místě znovu. Potom se budou kopat výkopy pro přípojky k odběratelům, silniční vpusti a nakonec přijde pokládka povrchu. Tlačili jsme na firmy, aby práce působily lidem co nejméně problémů, ale technologické postupy změnit nemohou,“ doplnil starosta Zábřehu František John.

Stavbařům komplikuje práci nepřesná dokumentace

Místostarosta Loštic Jan Konečný také upozornil, že velké problémy mají vodaři s inženýrskými sítěmi.

„Pokud se sítě neobnovovaly v posledních 20 až 25 letech, jsou problémy s dokumentací, je často nepřesná. A pokud se objeví kolize například s plynem, je to i na měsíce,“ řekl Konečný. V Lošticích byl přitom v jednom místě velký problém i s vedením vysokého napětí.

„Přeložka by byla drahá a navíc by to trvalo velmi dlouho. Naštěstí bylo možné uhnout s kanalizací. I tak to znamenalo zdržení,“ popsal Konečný.

Někde asi letos nestihneme cesty opravit, připouští investor

Investor ujišťuje, že nejpozději v listopadu hlavní práce skončí. „Nejdál jsme v Šumperku, kde byl rozsah prací nejmenší. Tam je hotové téměř vše, s výjimkou drobných dodělávek položení povrchu. V ostatních městech je dokončeno více než 80 procent všech prací, před dokončením je čistička odpadních vod,“ přiblížil Suchomel.

Neskrývá však obavy, jak společnost bude stíhat opravy rozkopaných povrchů silnic.

„Teď je období stavebního boomu i na silnicích, takže je problém sehnat do konce roku firmy, které silnice po stavbě kanalizace opraví,“ připustil. Nevyloučil přitom, že se někde nepodaří cesty opravit letos a přijdou na řadu až příští rok.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.