BEZ PLACHTY NE! Už tři roky platí v Přerově vyhláška, která nařizuje řidičům přepravujícím sypký nebo prašný náklad jezdit s plachtou. Ministerstvo nyní požaduje její zrušení. Ilustrační snímek

BEZ PLACHTY NE! Už tři roky platí v Přerově vyhláška, která nařizuje řidičům přepravujícím sypký nebo prašný náklad jezdit s plachtou. Ministerstvo nyní požaduje její zrušení. Ilustrační snímek | foto: Jan Záleský, iDNES.cz

Ministerstvo chce vzít Přerovu ochranu před prášícími nákladními auty

  • 4
Tři roky platí v Přerově vyhláška, jež řidičům nařizuje mít při přepravě sypkých materiálů či zemědělských plodin zakrytý náklad. Má pomoci snížit množství polétavého prachu ve vzduchu. Přestože ji ministerstvo vnitra při schvalování posvětilo, nyní žádá její zrušení. Radní ustoupit nechtějí.

Vzduch, který dýchají obyvatelé Přerova, patří hlavně při inverzích k nejšpinavějším v Česku. Jedním z kroků, který má situaci zlepšovat, je i vyhláška přikazující vozit sypký nebo prašný náklad pod plachtou. Město teď o ni ale možná přijde.

„V roce 2010 jsme po konzultaci s ministerstvem vnitra ve městě vydali obecně závaznou vyhlášku, která začala platit od ledna 2011 a zabývá se průjezdem nákladních automobilů se sypkým a prašným nákladem. Ty musí jezdit zaplachtované nebo náklad převážet v uzavřeném prostoru, aby se nezvyšovalo množství polétavého prachu ve vzduchu,“ nastínil mluvčí přerovského magistrátu Bohuslav Přidal.

„K našemu překvapení nyní přišla výzva ministerstva vnitra, aby město tuto vyhlášku zrušilo. Podle něj je v rozporu s Ústavou a zákonem o obcích a pokud nebude zrušena, skončí věc u Ústavního soudu,“ dodal.

Jde o byznys, plachtování prý zdržovalo, tvrdí tajemník radnice

Ve zdůvodnění výzvy ke zrušení vyhlášky ministerstvo mimo jiné argumentuje tím, že stejnou povinnost jako vyhláška řidičům nařizuje už zákon o silničním provozu a je tedy nadbytečná. Navíc upravuje problematiku, kterou mají regulovat zákony a nikoliv městské vyhlášky.

Přerovská radnice s tím ale nesouhlasí. „Rada města záležitost projednala a po konzultaci doporučila zastupitelstvu, které o případném zrušení vyhlášky v pondělí rozhodne, aby s výzvou ministerstva nesouhlasilo a nerušilo ji,“ uvedl Přidal.

Podle zástupců města přitom může mít změna názoru ministerstva jiné příčiny než konflikt v legislativě.

„Při přípravě vyhlášky žádná nezákonnost nebyla shledána. Město přitom na podmínkách nic nezměnilo. Podle mých neoficiálních informací tam byl podnět ze strany přepravců, které plachtování zdržovalo. Je to byznys. Město trvá na tom, aby vyhláška platila. Už kvůli životnímu prostředí. Jde o prach, který město trápí,“ řekl ČTK tajemník radnice Jiří Bakalík.

Za necelé čtyři roky zaplatili dopravci na pokutách 226 tisíc

Přerov byl regionu a zřejmě vůbec v celém Česku prvním městem, jež podobné nařízení přijalo, Později se tímto krokem v kraji inspirovaly například nedaleké Hranice. Na dodržování vyhlášky mohli dohlížet strážníci i policisté při běžných kontrolách. Za její porušení hrozila fyzickým osobám pokuta až 30 tisíc korun, podnikatelé mohli dostat sankci až 200 tisíc.

„Během doby, kdy vyhláška platí, padlo 24 pokut v celkové výši 226 tisíc korun, do rozpočtu města z této částky plynulo  149 tisíc,“ nastínil Přidal.

Při boji s polétavým prachem město dříve zvažovalo dokonce i zákaz vjezdu nákladním autům, tato varianta se však ukázala jako nereálná.

„Na silnicích prvních tříd je to nemožné a navíc nejsou k dispozici vhodné objízdné trasy. Kamiony by musely jezdit přes okolní obce, které by to nepovolily. Znamenalo by to pro ně velkou zátěž,“ vysvětlil mluvčí v roce 2010 proč nakonec radnice sáhla k "plachtovací vyhlášce".