Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ministr z Přerova je proti stavbě průtahu městem. Primátor mu to vyčetl

  6:56aktualizováno  6:56
Plán ulevit dopravou přetíženému Přerovu pomocí průtahu dostal trhlinu. Smysl stavby, o kterou město usiluje mnoho let, totiž zpochybnil ministr dopravy Antonín Prachař. Podle něj nepomůže. Primátor Jiří Lajtoch na kritiku vzápětí zareagoval a ministrovi vyčetl, že jako Přerovan by měl stavbu podpořit.
Dopravní situace je v ulicích Přerova často katastrofální. Proti stavbě průtahu (místními nazývaný „průpich“), je však ministr dopravy s tím, že městu nepomůže. Na to nelibě reagoval primátor Jiří Lajtoch.

Dopravní situace je v ulicích Přerova často katastrofální. Proti stavbě průtahu (místními nazývaný „průpich“), je však ministr dopravy s tím, že městu nepomůže. Na to nelibě reagoval primátor Jiří Lajtoch. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Plán na takzvaný „přerovský průpich“ je v posledních letech ve městě často skloňované téma. Jde o přeložku silnice I/55, která by spojila křižovatku Velkých Novosadů a Komenského ulice s ulicí Nádražní u autobusového nádraží. Magistrát si od ní slibuje, že zlepší průjezdnost Přerovem a vytáhne tranzitní dopravu z ulic s obytnou zástavbou.

K dlouho připravované stavbě se však šéf resortu dopravy Prachař postavil odmítavě.

„Nejsem zastánce takzvaného průpichu. Za současné situace není vhodné tuto stavbu realizovat,“ nechal se například nedávno slyšet během setkání s obyvateli přerovské místní části Dluhonic. Plány na „průpich“ navíc zkritizoval opakovaně. Stavba by podle něj byla velmi nákladná a do doby, než bude hotové připojení na dálnici D1 a obchvat Přerova, bude prakticky bezúčelná.

Trasa plánovaného průtahu Přerovem.

Plánovaná trasa průtahu (místními označovaný jako „průpich“). Pro zvětšení klikněte.

„Na jedné straně budou stát kolony aut u Předmostí, na druhé straně pak u autobusového nádraží,“ je přesvědčený ministr. Navíc vzápětí přilil olej do ohně, když naznačil, že za celým plánem jsou výnosné spekulace s pozemky.

„Nepřekvapuje mě na druhou stranu mimořádný zájem ze strany některých vlastníků nemovitostí v území ležícím na trase průtahu, kteří by rádi dotáhli do konce svůj původní realitní byznys,“ prohlásil Prachař. Detaily údajných spekulací však neuvedl. A nutno dodat, že pro něj nepředložil ani žádné důkazy.

Lajtoch: Jako Přerovan byste měl mít zájem na zlepšení situace

Okamžitě si vysloužil rozhořčenou reakci Lajtocha. „Byl jsem přesvědčen, že jako Přerovan budete mít enormní zájem na tom, aby se dopravní situace v Přerově zlepšila. Místo toho se dozvídám věci, které mne nemohou nechat v klidu. Zdá se mi, že zpochybňujete průtah - a vůbec vnášíte do problematiky více nejasností,“ napsal mu primátor v otevřeném dopise, v němž stavbu zaníceně obhajuje.

Vyřešil by podle něj řadu problémů způsobených časovým nesouladem dokončení obou chybějících úseků D1 u Přerova.

Vyplatí se podle vás stavba průtahu Přerovem?

celkem hlasů: 267

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 12. září 2014. Anketa je uzavřena.

Ne 218
Ano 34
Nemám jasný názor 15

„Dálnice D1 bude napojena na Tovačovskou ulici, která se stane vlastně sběrnou komunikací na dálnici. K současným 18 tisícům vozidel denně přibudou další, která budou jezdit přes podjezd pod železnicí ke křižovatce Husovy a Kojetínské ulice. Ta bude bez průtahu prakticky neprůjezdná,“ hájí plány. Do dokončení obou úseků dálnice D1 by tak podle něj celý průtah městem zlepšil plynulost dopravy.

„Pomohl by převádět tranzitní dopravu ve směru sever-jih,“ je přesvědčený Lajtoch.

I primátor byl původně proti průtahu, připomíná opozice

Ministr ale trvá na svém. „Nadále to považuji jen za doplňkové řešení vnitřní silniční dopravy v Přerově, kterému musí nejprve předcházet dostavba dálničního obchvatu Přerova v rámci páteřní sítě D1,“ reagoval Prachař na výtky primátora.

„Vybudováním průtahu pouze v kilometrovém úseku jenom přivede dopravu blíže k centru a nepovažuji ho za žádnou alternativu k odvedení tranzitní dopravy mimo město,“ dodal ministr.

Lajtoch naopak připomněl, že město už investovalo do přípravy průtahu miliony. Tři miliony stál výkup a demolice areálu Heinik, přes nějž má trasa vést. Další dva spolykala příprava plánů a územního rozhodnutí.

„Průtah není ideální řešení, ale je to správná cesta. Podle našeho dopravního odborníka Tomáše Tužína je ale vhodné souběžně postavit průtah i obchvat města,“ říká za přerovskou opozici Vladimír Puchalský ze sdružení Společně pro Přerov a připomněl, že ještě před čtyřmi lety Lajtoch s „průpichem“ nesouhlasil. I proto mu jeho nynější slovní přestřelku s ministrem vytýká.

„Jeho otevřený dopis je pouze alibismus a ve skutečnosti nic nevyřeší,“ rýpl si opoziční politik.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.