Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mluvčí developera tlačícího na stavbu mrakodrapu povede radniční noviny

  5:55aktualizováno  5:55
Měsíčník olomoucké radnice bude podle připravované smlouvy nově vyrábět společnost Profi-tisk group. Za šéfredaktora si už vybrala Juraje Aláče, čímž naštvala opozici. Aláč totiž mediálně zastupuje developera, jenž se s městem pře kvůli plánované stavbě pětasedmdesátimetrové budovy Šantovka Tower.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Aláč se novým šéfem radničního zpravodaje stane přesto, že dohadování olomoucké radnice s investorem plánované výškové budovy provázejí už několik měsíců soudní spory i přestřelky v médiích. Většina opozičních politiků se proti tomu ohradila. Obávají se, že měsíčník nebude pod novým vedením informovat o kauze „mrakodrap“ objektivně.

„Příčí se nám situace, kdy bude osoba, která zastává pozici šéfredaktora městského periodika, v jiných médiích veřejně ústy jiného svého klienta proti městu a jeho zájmům vystupovat a například hrozit podáním žalob, jako tomu bylo již v minulosti. Toto je do očí bijící střet zájmů a neakceptovatelný stav,“ napsali v protestu opoziční zastupitelé uskupení Občané pro Olomouc a ProOlomouc.

Podobně se vyjádřilo i hnutí ANO. „Nechceme zpochybňovat odbornou úroveň pana Aláče, ale považujeme za nevhodné a i novinářsky neetické, aby veřejně vystupoval za město a zároveň za subjekty, které jsou s městem v nějakém vztahu, či dokonce soudním sporu,“ uvedl zastupitel hnutí Miloslav Tichý.

Radniční politiky Tichý společně s kolegy z klubu vyzval, aby „učinili opatření, která vyloučí riziko neobjektivního či tendenčního informování“. Totéž po radních chtějí Občané pro Olomouc a ProOlomouc.

„Žádáme radu města, aby pozici šéfredaktora Radničních listů zastával odborník, který svými pracovními aktivitami nebude vzbuzovat obavy, že jeho zájmem nemusí být nestranný pohled na dění v Olomouci,“ uvedl Tomáš Pejpek z klubu ProOlomouc.

Primátor: Vnímám to jako spekulaci, opozice je destruktivní

Výzvy se ale nejspíš minou účinkem. „Mám pořád pocit, že nehovořím s konstruktivní opozicí, ale s destruktivní, která bude hledat permanentně problém. Vysoutěžili a připravili jsme vydávání Radničních listů tak, aby mohlo fungovat. Z tohoto pohledu je pro mě tato záležitost po věcné stránce připravena tak, že se pod ni mohu podepsat v tom smyslu, že je objektivní, korektní a bez jakýchkoli problémů,“ řekl primátor Antonín Staněk z ČSSD.

Očekává, že lidé, které si Profi-tisk vybere ke zpracování periodika, se budou řídit požadavkem, že informace v Radničních listech musejí být objektivní a vyvážené.

„Všechno ostatní vnímám jako spekulaci, která se může, anebo nemusí naplnit,“ uvedl Staněk. Dodal, že se s Aláčem po pracovní linii nikdy nesetkal.

„Pakliže bude pan Aláč navržen (firmou Profitisk - pozn. red.) do funkce šéfredaktora, bude muset prokázat svoji práci. Přiznám se, že jsem člověk odmítající dopředu někoho kádrovat a odsuzovat,“ zdůraznil Staněk. Doplnil, že pokud by město nebylo spokojené s přístupem šéfredaktora, bude mít možnost ho nechat odvolat.

Bývalý dlouholetý novinář Aláč, který už několik let podniká jako živnostník, považuje argumenty opozice za liché.

„Naprosto tomu nerozumím, není tam žádný střet zájmů,“ tvrdí Aláč. Říká, že pokud bude práci pro Radniční listy časově stíhat, nevidí v ničem problém.

Vydavatel: Do textů týkajících se Šantovky nebude zasahovat

Proti kritice opozice se ohradil i jednatel Profi-tisku Tomáš Vebr. Mimo jiné odkazuje na to, že o obsahu radničního měsíčníku rozhodují politici, nikoliv jeho zpracovatel.

„Přesto, aby nedošlo k sebemenší pochybnosti, pan Aláč nebude případné texty, které by se jakýmkoliv způsobem dotýkaly Šantovky, psát ani do nich zasahovat. Jejich autorem bude jiný novinář,“ zdůraznil.

Dřívější vyjádření mluvčího Šantovky Aláče:

„... ano, žalobu (na město kvůli územnímu plánu - pozn. red.) jsme podali. Dále se k tomu do rozhodnutí soudu nebudeme vyjadřovat.“

„... rozhodnutí rady města o stavební uzávěře má za cíl znemožnit realizaci části projektu a investor jej vedle schválení územního plánu v minulém roce vnímá jako další jednoznačně nepřátelský a nepochopitelný krok, který má za cíl jej účelově poškodit a zmařit takto podstatnou a pro město jednoznačně přínosnou investici.“

„... investor se bude proti tomuto rozhodnutí rady města bránit všemi dostupnými právními prostředky.“

Místo šéfredaktora Radničních listů nabídl Aláčovi proto, že stejnou pozici zastává i v měsíčníku Olomoucký kraj, který rovněž tiskne Profi-tisk.

„Obsahem krajských novin jsou mnohdy podobné informace jako v Radničních listech. Připadalo by mi nesmyslné, kdyby je psali dva různí lidé bez znalosti toho, co píše ten druhý,“ zdůvodnil Vebr.

Město doposud platilo za radniční noviny o 2,7 milionu ročně víc

Celou záležitost vnímá jako politické hašteření opozice a koalice.

„My jsme především tiskaři, a popravdě řečeno, by pro nás bylo jednodušší, kdyby součástí výběrového řízení na výrobu Radničních listů nebyla redakční část. Kdyby si ji město řešilo po své linii. Minimálně proto, že bych nemusel řešit problémy, kdo může a nesmí texty psát,“ podotkl.

Společnost Profit-tisk group získala zakázku na výrobu Radničních listů jako vítěz veřejné obchodní soutěže. Vedení města si firmu vybralo i kvůli ceně.

„Za rok zaplatíme za vydávání Radničních listů 1,64 milionu korun, u Strategicu (dosavadního zpracovatele měsíčníku Strategic Consulting - pozn. red.) to bylo zhruba 4,3 milionu. Úspora je tedy kolem 2,7 milionu,“ podotkl primátor Staněk.

První číslo nového městského měsíčníku vyjde v březnu pod názvem Olomoucké listy.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.