Reklama

VIDEO: Modelář tři tisíce hodin stavěl fascinující model královské jachty

Čtyři sta metrů lana, 240 maličkých kladek a kolem tří tisíc hodin práce. To vše je ukryto ve fascinujícím modelu královské jachty Royal Caroline z roku 1749, kterou před zhruba dvěma týdny dokončil olomoucký modelář Petr Šebesta. O víkendu ji ukázal na výstavě v Olomouci.

Nadšenci si jeho maketu propracovanou do posledního detailu - včetně miniaturního kalamáře s inkoustem v kapitánské kajutě - mohli prohlédnout na výstavě modelářství a sběratelství For Model.

„Stavěl jsem ji dva roky a dva měsíce. Jsou v tom zhruba tři tisíce hodin práce. Začal jsem v lednu 2015, letos v únoru jsem ji dokončil,“ přibližuje dvaapadesátiletý Šebesta u víc než dva metry dlouhé a kolem deseti kilogramů těžké makety majestátní plachetnice.

Fotogalerie

Na výšku má 1,3 metru. Na letošní výstavě For Model na olomouckém Výstavišti Flora budila zaslouženou pozornost, Šebesta od řady návštěvníků slyšel slova chvály a uznání.

Reklama

Modelář zdůrazňuje, že se jeho loď nezrodila z žádné předpřipravené stavebnice. Vše vyrobil sám, včetně smrkových a borovicových lišt, z nichž je sestavený trup. Na spletité lanoví bylo třeba téměř 400 metrů provazů, 240 malých kladek je vysoustružených z ořechového dřeva a dřeva keře lidově nazývaného krušpánek.

Stavbě makety se Šebesta věnoval každý den vedle práce údržbáře na Fakultě tělesné kultury Univerzity Palackého. „Plus minus to byly čtyři hodiny denně,“ přemítá člen olomouckého Klubu lodních modelářů.

Řezby a ozdoby z moduritu

Ke stavbě modelů se dostal v deseti letech. Začínal s letadly, před zhruba deseti lety se začal věnovat lodím. Dnes jich má doma devatenáct. „Už můj děda je vyráběl. Byl stolař a historické plachetnice byly jeho koníček. Mně také učarovaly,“ líčí Šebesta.

Maketa Royal Caroline v měřítku 1:20 je jeho dosud nejdokonalejším dílem. Podstatnou část zhruba tří tisíc odpracovaných hodin zabrala bohatá výzdoba. Předloha totiž sloužila přímo anglickému králi Jiřímu III. a jeho ženě Caroline. Jiné plachetnice měly tehdy zlacené vyřezávané reliéfy většinou pouze na zádi, tato královská jachta jimi byla pokryta celá.

„Všechny řezby a ozdoby jsem dělal ručně z moduritu, každý z těch reliéfů má jiný motiv. Navíc jsem je musel dělat zrcadlově obrácené na pravý a levý bok lodi. Je to přesně podle dobových výkresů,“ prozrazuje modelář. K propracování nejjemnějších ozdob se mu u moduritu jako nejlepší nástroj osvědčila prázdná náplň z propisky.

Ohromující detaily jsou k vidění i v plně vybavených kajutách. Je do nich možné nahlédnout buď okénky, nebo shora díky odnímatelným částem paluby. V kapitánské kajutě tak na stole leží svinuté mapy, stojí tu kalamář se zastrčeným brkem a na stěně visí obrazy. Kromě toho se na palubě svítí.

Inspiraci, dobové obrazy lodi a také rady, jak model stavět, našel Šebesta především na internetu. „U této lodi se dokonce zachovaly historické plány,“ popisuje.

Velice mu pomohly také zkušenosti modelářů, kteří si Royal Caroline již postavili. Internet Šebestu přivedl i k práci modelářky z Ostravska Doris Obručové. Královskou jachtu stvořila z papíru. „Dokonale popsala, jak tuto loď stavěla. Hodně jsem čerpal z jejích zkušeností,“ vyzdvihuje s díky Šebesta.

Jiný model může i na vodu. Má v sobě 13 kilogramů betonu

Kromě Royal Caroline si lidé mohli na For Model 2017 prohlédnout jeho starší model britské plachetnice Bounty z konce 18. století. Na rozdíl od královské jachty může i na vodu, což Šebesta s dálkovým ovladačem v ruce vzápětí na výstavě dokazuje v tamním bazénku.

Aby se Bounty kvůli vysokým stěžňům nepřevrhla, má v trupu ukrytou zátěž. „Musí vážit 23 kilogramů, proto jsem do ní musel nalít 13 kilo betonu,“ dodává nadšenec.

Kromě lodí se na For Model v bazénku proháněly velké makety moderních válečných křižníků, pod hladinou rejdily ponorky. O kus dál v pavilonu olomoucké Flory měli své království majitelé dálkově ovládaných modelů nákladních aut a nejrůznějších bagrů, vrčela tu i funkční zmenšenina drtičky kamene.

Krom toho mohly zástupy návštěvníků narazit na závodní dráhu sportovních vozů či plné vitríny dalších modelů a také nejrůznějších sbírek.

Reklama
Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus
Reklama

9 příspěvků v diskusi

Reklama