Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního

Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního uzlu. Pohled ze severovýchodu (od čtvrti Bělidla). | foto: Moravia Consult Olomouc

Zakázku na proměnu olomouckého nádraží získaly OHL ŽS s Alpine Bau

  • 1
Zakázku v odhadované hodnotě kolem tří miliard na modernizaci olomouckého vlakového nádraží získá sdružení firem OHL ŽS a Alpine Bau CZ. Správa železniční dopravní cesty je určila jako vítěze tendru. Původně vybraného vítěze musela po zásahu antimonopolního úřadu vyřadit.

"Rozhodli jsme se plně respektovat rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a řídit se jeho pokyny, přestože jsme přesvědčeni, že výběrové řízení proběhlo maximálně transparentně a nediskriminačně," uvedl Jakub Ptačinský, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Zakázku, jejíž hodnota byla před výběrovým řízením odhadována na zhruba tři miliardy korun, původně získalo sdružení firem Eurovia, Subterra a Elektrizace železnic Praha, které nabídlo cenu 1,7 miliardy bez DPH. Nyní vybraný "nový" vítěz nabídl 1,89 miliardy.

"Společnost Eurovia CS jako vedoucí účastník sdružení společně s dalšími členy sdružení Subterrou a EŽ, respektuje rozhodnutí předsedy ÚOHS, že chyba, kterou sdružení udělalo v nabídce, je oprávněným důvodem k vyloučení," uvedla mluvčí Eurovie Petra Kučerová.

Původní vítěz později nabídl nižší částku než jakou měl v obálce

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) už v dubnu rozhodl, že SŽDC porušila zákon o veřejných zakázkách, protože nabídku původně vítězného sdružení měla naopak vyřadit. Nabídková cena totiž nebyla uvedena ve správném tvaru. Kontrolorům mimo jiné vadila změna ceny vítězného sdružení.

"Zadavatel nedodržel zásadu transparentnosti, když při posouzení nabídek vzal v potaz opožděné upozornění tohoto uchazeče, že jeho skutečná nabídková cena je nižší, než byla ta čtená při otevírání obálek. V důsledku těchto pochybení mohlo dojít k podstatnému ovlivnění výběru nejvhodnější nabídky," vysvětlil tehdy předseda ÚOHS Petr Rafaj.

Úřad proto výsledek výběrového řízení zrušil, SŽDC i sdružení stavebních firem ale proti tomu podaly rozklad. Případ byl proto znovu přezkoumán, antimonopolní úřad ale své rozhodnutí v červnu potvrdil.

Proměna olomouckého nádraží bude mimo jiné spočívat v modernizaci nástupišť a vybudování jednoho zcela nového, opravu podchodu a v neposlední řadě zhruba třinácti kilometrů kolejí.

Nový kabát navíc dostanou třeba i některé mosty. Stavební práce mají trvat přibližně tři roky, původně přitom měly začít už loni v říjnu.

,