Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního

Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního uzlu. Pohled ze severovýchodu (od čtvrti Bělidla). | foto: Moravia Consult Olomouc

Po měsících odkladů začne v září proměna olomouckého vlakového nádraží

  • 4
S bezmála ročním zpožděním v září konečně začne velká proměna olomouckého vlakového nádraží. "Revoluce" za dvě miliardy přinese mimo jiné zmodernizovaná nástupiště, obnovu podchodu a nové koleje i mosty. Stavba ovšem zasáhne i do života cestujících.

"Celá stavba je naplánovaná na šestatřicet měsíců, zahájení prací očekáváme v průběhu září," přiblížil Jakub Ptačinský, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Krom jiného za ně olomoucká nástupiště při přestavbě dostanou nový kabát střižený dle pravidel platných v celé Evropě.

"Přímo v kolejišti pak bude vybudováno ještě jedno nové ostrovní nástupiště. Stavební firmy opraví i starý podchod," doplnil Ptačinský.

Modernizace se bude týkat i třinácti kilometrů kolejí a mostů v okolí Olomouce. Po odchodu dělníků tu bude železnice i bezpečnější, zabezpečovací systém čeká obnova.

20. března 2012

"Bezpečnost cestujících a provozu bude nově hlídat kamerový systém. Odbavovací kapacita olomouckého nádraží se zvýší o čtrnáct procent. Po modernizaci zde budou moci osobní vlaky projíždět rychlostí do sto šedesáti kilometrů v hodině a nákladní soupravy až do sto dvaceti kilometrů v hodině," shrnul mluvčí SŽDC.

Proměna měla původně začít už téměř před rokem

Toho všeho se tak lidé dočkají po třech letech od zářijového začátku stavby. Nejdříve tedy na podzim 2016. Úplně původní termín zahájení prací přitom byl již říjen 2012.

Nástup dělníků ovšem zdržely problémy při výběrovém řízení SŽDC, na které v dubnu upozornil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Jak má nádraží vypadat

"Zadavatel porušil zákon o veřejných zakázkách, když při posuzování nabídek nevyřadil nabídku sdružení společností Eurovia, Subterra a Elektrizace železnic Praha a tohoto uchazeče nevyloučil. Jeho nabídková cena nebyla uvedena ve správném tvaru," uvedl tehdy předseda ÚOHS Petr Rafaj.

Právě tuto skupinu firem si správci železnic pro proměnu olomoucké trati vybrali, ÚOHS byl proti.

"Zadavatel rovněž nedodržel zásadu transparentnosti, když při posouzení nabídek vzal v potaz opožděné upozornění tohoto uchazeče, že jeho skutečná nabídková cena je nižší, než byla ta čtená při otevírání obálek. V důsledku těchto pochybení mohlo dojít k podstatnému ovlivnění výběru nejvhodnější nabídky," vysvětlil Rafaj.

Cestující budou muset sledovat hlášení před odjezdem

Po několika měsících tak správa železnic vybrala nového vítěze. Vyhověla přitom ÚOHS, podle něhož mělo vyhrát sdružení společností OHL ŽS a Alpine Bau CZ, které si za proměnu olomoucké železnice naúčtují zhruba dvě miliardy korun.

"Správa železnic sice plně respektuje rozhodnutí úřadu, trvá ale na tom, že soutěž, jejíž výsledek ÚOHS zpochybnil, se přesto uskutečnila maximálně transparentně a nediskriminačně," podotkl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Samotné přebudování nástupišť, kolejí či mostů se ovšem neobejde bez zásahů do samotné dopravy. Ptačinský tak nevylučuje změny nástupišť pro jednotlivé vlakové spoje.

"Vzhledem k tomu, že nemáme zaveden odbavovací systém jako například v Německu, kde vlaky odjíždějí z pevných a neměnných pozic, tak se cestující stejně jako doposud dozvědí číslo nástupiště až před příjezdem vlaku," přemítá mluvčí.

"Spíše očekáváme, že vzhledem k vysoké vytíženosti trasy bude docházet v určitých fázích stavby ke zpoždění vlaků. O všech změnách budou cestující informováni," doplnil.