Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Olomoucké nádraží na tři roky obsadí dělníci, miliardová proměna začala

  15:56aktualizováno  15:56
Obří proměna olomouckého vlakového nádraží začala, hotovo by mělo být v srpnu 2016. Zmizí nevábný podchod a kompletní modernizace se dočkají nejen nástupiště, ale i koleje a mosty v okolí krajského města. Vlaky tudy budou moci projíždět až stošedesátikilometrovou rychlostí.

Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního uzlu. Pohled z jižní strany (od nadjezdu). | foto: Moravia Consult Olomouc

Dělníci obléknou do moderního kabátu postupně všechna nástupiště. Vznikne i jedno úplně nové, páté. Cesta po železnici bude bezpečnější díky novému zabezpečovacímu systému či více než stovce elektricky vyhřívaných výhybek, které by neměly zamrzat. Náklady se pohybují kolem dvou miliard korun.

Klíčová proměna čeká i nynější nevábný, ovšem zároveň velice vytížený podchod, který vede na jednotlivá nástupiště. "Základem pro nás je, aby tento podchod byl opravený v příštím roce. Tím chceme urychlit stavbu v této části, považujeme ji totiž za klíčovou," upřesnil Václav John ze Správy železniční dopravní cesty.

Dělníci už začali s prvními pracemi. Na takzvaném zábřežském přednádraží odstraňují kolejnice. Kromě nich vymění i troleje.

"Brzy zahájíme přestavbu první části podchodu, a to ještě v letošním roce," doplnil John při slavnostním zahájení rekonstrukce, která potrvá do srpna 2016.

Lidé se musí připravit na tři roky omezení

Původní plán ovšem počítal se začátkem prací v říjnu 2012, skončily by tak již v roce 2015. Vše se ale posunulo kvůli nesrovnalostem ve výběrovém řízení, na které upozornil antimonopolní úřad.

Lidé se tak teď na nádraží budou muset v každém případě připravit tři roky plné změn a omezení provozu. Podle Johna by však neměla být tak výrazná jako v minulosti při stavbě druhého hodolanského podchodu.

"Situace nyní bude jednodušší, protože máme k dispozici právě již dva podchody. Takže pokud se bude v jednom přerušovat provoz, můžeme využít ten druhý. Cestujícím se chci samozřejmě i tak dopředu omluvit," uvedl John.

Odměnou pro ně vedle zmodernizovaných nástupišť bude také fakt, že se zde do srpna 2016 objeví i páté nástupiště.

"Přístup k němu umožní kromě prodloužení starého podchodu také již připravený výstup z druhého podchodu, který už několik let spojuje celé nádraží s terminálem MHD a s městskou částí Hodolany," uvedl tiskový mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Vlaky budou jezdit až stošedesátikilometrovou rychlostí

I díky novému nástupišti se od léta 2016 kapacita nádraží o čtrnáct procent zvýší. Nově bude možné odbavit až jedenáct vlaků současně. "Půjde o čtyři vlaky na hlavní koridorové trati a dalších sedm ve zbývajících směrech," upřesnil Tesař.

Vlaky navíc budou moci v okolí Olomouce jet až stošedesátikilometrovou rychlostí. "Budou moci jet stejně rychle jako na již zmodernizovaných přilehlých úsecích. Začnou tak brzdit prakticky až u nástupišť," dodává Tesař.

Po skončení prací si ale cestující budou zvykat i na nový informační systém odpovídající evropským pravidlům a také na nové uspořádání dopravy.

"Druhé nástupiště bude sloužit výlučně spojům ve směru Česká Třebová - Přerov, což umožní pohodlný přestup cestujícím z vlaku vyšší kategorie do nižší a opačně. Tedy bez nutnosti přecházení mezi nástupišti," upřesňuje Tesař.

Podobně to bude fungovat také u třetího nástupiště. U něj budou zastavovat vlaky, které jezdí mezi Prahou a Přerovem, respektive Ostravou. I tady budou mít lidé možnost přímo přestupovat z či do spojů pro místní tratě.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.