Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Nguyen Phuong Thao, MF DNES

Velká oprava, pokus druhý. Trať do Jeseníků je na půl roku opět zavřená

  • 15
Klíčová železniční spojnice severu Olomouckého kraje s vnitrozemím, trať ze Šumperku přes Jeseník do Krnova, je už podruhé během dvou let na několik měsíců zavřená. Rozsáhlá modernizace zde měla proběhnout už loni, stavební firmy ale nebyly schopné dostát závazkům a na opravy nakonec vůbec nedošlo.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) musela po loňském fiasku vybrat jiného dodavatele. Zakázku nyní získala společnost OHL ŽS.

„Všechna rizika nikdy není možné zcela vyloučit. Pokud někdo splňuje všechny požadavky, které jsou stanoveny zákonem, a vyhraje výběrové řízení, tak zakázku získá. Všechny podmínky splnil i původní dodavatel,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

OHL ŽS vnímá zakázku jako velmi významnou, uvedl mluvčí společnosti Tomáš Psota a ujišťuje, že podobné fiasko už se opakovat nebude.

„Samozřejmě víme, co se stalo a že se SŽDC musela rozloučit s původním dodavatelem. My žádné záruky nad rámec smlouvy dát ani nemůžeme. Myslím, že určitou zárukou jsou naše dlouholeté zkušenosti se železničními stavbami,“ doplnil Psota.

Výluka na trati s číslem 292 potrvá do 3. října 2016. „Všechny vlaky jsou v úseku Zábřeh na Moravě, respektive Šumperk - Hanušovice - Lipová-lázně - Jeseník a na trati Hanušovice - Staré Město pod Sněžníkem a opačně nahrazeny autobusy. Cestující by měli věnovat zvýšenou pozornost především odlišným jízdním dobám oproti platnému jízdnímu řádu,“ upozornil Illiaš.

Modernizaci budou provázet i menší výluky na přilehlých tratích

„Jsme si vědomi, že to způsobí lidem problémy, protože každé přestupování z vlaku na náhradní autobus a opačně cestu značně komplikuje. Věříme, že cestujícím tyto komplikace po rekonstrukci trati vynahradíme rychlejší a pohodlnější přepravou,“ uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Podle ní je náhradních spojů dostatek. „Nasazujeme zde dostatečnou kapacitu autobusů, která pokryje všechny potřebné spoje. Je třeba také říct, že tato výluka vyvolá krátkodobé výluky i na některých přilehlých tratích,“ dodala.

Šéf Sdružení měst a obcí Jesenicka Lubomír Žmolík opravu trati vítá. „Jsem rád, že už se konečně začne, protože s dodavatelem, který nebyl schopen rekonstrukci provést, to byl velký průšvih,“ řekl. Podle něj zdržení se stavbou lidem na Jesenicku zbytečně komplikovalo život.

„Několik měsíců se nejezdilo úplně zbytečně, protože žádné práce neprobíhaly. Doufám, že nic podobného se už nebude opakovat,“ podotkl Žmolík.

Po sdružení, které zakázku nezvládlo, SŽDC vymáhá pokutu

První pokus modernizovat trať skončil fiaskem. Dodavatel, kterým bylo česko-maďarské sdružení firem Klement a A-Híd, na místě loni stavbu fakticky ani nezahájil.

„Musím říct, že je to vůbec poprvé v historii SŽDC, kdy se tak velká zakázka musela soutěžit znovu. Na původním dodavateli teď vymáháme smluvní pokuty ve výši zhruba sedmdesát milionů korun,“ řekl Illiaš.

Nový dodavatel má za úkol zmodernizovat trať i nástupiště za tři čtvrtě miliardy korun. Poté se traťová rychlost zvýší až na sto kilometrů v hodině. Právě pomalá rychlost a dlouhé jízdní doby vadily cestujícím nejvíc.