Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Modernizace Nebelovy tratě na Jesenicku skončila fiaskem. Firma nestíhá

  5:51aktualizováno  5:51
Jediná železniční spojnice severu Olomouckého kraje s vnitrozemím má potíže. Zakázka na modernizaci trati ze Šumperka do Jeseníku totiž stojí, neboť maďarský dodavatel nestíhá termíny. Měsíce, po které se na železnici nepracuje, však budou zřejmě chybět. A mohou ohrozit i klíčovou evropskou dotaci.

Železniční trať na Jesenicku z filmu Alois Nebel | foto: archiv tvůrců

Přestože už nějakou dobu vozí cestující na Jesenicku kvůli výluce spojené s modernizací tratě náhradní autobusy, je to zřejmě úplně zbytečné. Česko-maďarské sdružení firem Klement a A-Híd totiž na místě nepracuje a hotové nemá téměř nic. Tento týden navíc dodavatel přiznal, že nestíhá termíny a dokončit stavební práce nezvládne.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) tak bude muset smlouvu na téměř třičtvrtěmiliardovou zakázku zrušit a vysoutěžit znovu. Zatím navíc není jasné, kdy se provoz na trati obnoví. Například podle starosty Lipové-lázní Lubomíra Žmolíka přitom náhradní autobusovou dopravu provází řada komplikací.

„Další autobusy zatěžují naše silnice, je problém kolem nástupních železničních stanic, protože tam nefungují toalety a lidé znečišťují okolí. Tohle všechno jsme si letos mohli ušetřit,“ zlobí se starosta, kterým je zároveň šéfem Sdružení měst a obcí Jesenicka.

Společně s tamními obyvateli se obává o budoucnost dlouho opomíjené a zanedbané trati, kterou proslavil komiks a film Alois Nebel. Trať je totiž jedinou železniční spojnicí z Jeseníku do vnitrozemí.

„Doufám, že horší nebezpečí než zpoždění stavby nehrozí. Neumím si představit, že by se trať kompletně nezmodernizovala,“ dodal lipovský starosta.

Pro celé Jesenicko jde podle místních o zásadní investici

Podle něj je zakázka, při níž se počítá se zvýšením rychlosti až ke sto kilometrům za hodinu, rekonstrukcí nástupišť či výměnou kolejí, zásadní investicí pro celé Jesenicko.

„Zvýšení rychlosti a komfortnější cestování je jedinou možností, jak zvýšit zájem o tuto trať. A bez železnice tady v žádném případě být nechceme,“ zdůraznil Žmolík.

„Tady se na trať desítky let kašlalo, takže byla v dost hrozném stavu. Jezdit ze Zábřeha do Jeseníku skoro dvě hodiny, to je hrůza. Na modernější trať, rychlejší jízdu a lepší vlaky už tady čekáme jako na smilování,“ přidal se také Rostislav Procházka z Branné.

Místní lidé i starostové zdejších obcí věří, že SŽDC nakonec najde východisko a důležitou spojnici zachrání.

„Problémy s dodavatelem se mohou stát a jsou nepříjemné. Doufám, že SŽDC udělá vše pro to, aby se modernizace přesto uskutečnila,“ doplnil Žmolík.

Výluka může způsobit dlouhodobý úbytek cestujících

Komplikace vnímá také šéf Koordinátora krajské dopravy Jaroslav Tomík. „Je otázka, zda se termín dokončení odsune. Pokud ano, bude to velmi nepříjemné. Jde totiž o dlouhodobou výluku a jakékoli zpoždění a prodloužení takové výluky může mít negativní dopad na cestující,“ obává se.

„Najdou si jiný, pohodlnější způsob dopravy a těžko se potom budou vracet na železnici,“ dodal Tomík.

Zdržení a protažení výluky bude znamenat problém také pro České dráhy, které bojují s nedostatkem autobusů pro zajištění náhradní dopravy.

„Je složité zajistit dost autobusů pro náhradní dopravu, navíc se zvyšují náklady, které musíme platit. Delší výluka bude znamenat další náklady navíc,“ sdělila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Zda bude stát muset vrátit dotace zatím není jasné

Přes zimu se vlaky na trať kvůli turistům vrátí. SŽDC využije zimní měsíce k výběrovému řízení na nového dodavatele, který by nahradil dodavatelské sdružení.

Společnost Klement se nechce ke svým potížím příliš vyjadřovat. „Obchodní případy společnosti Klement a. s. nekomentujeme, protože vše podléhá know-how a obchodnímu tajemství společnosti,“ uvedla mluvčí firmy Pavlína Moudrá.

Zakázka na modernizaci trati za více než 750 milionů korun je kryta hlavně z evropských peněz. Zda bude kvůli nesplnění termínu stát dotace vracet jako nevyčerpané, zatím není jasné.

„Teď je předčasné mluvit o tom, zda se podaří dodržet termín dokončení a zda jeho nedodržení může ohrozit dotaci. V současnosti se snažíme vše vyřešit tak, aby stavba mohla co nejrychleji pokračovat,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.







Hlavní zprávy

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.