Výcvik pilotů vrtulníků pro let s brýlemi na noční vidění začal na letišti v Bochoři na podzim. (Ilustrační snímek)

Výcvik pilotů vrtulníků pro let s brýlemi na noční vidění začal na letišti v Bochoři na podzim. (Ilustrační snímek) | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Naděje pro letiště Bochoř, opravny tu učí létání s nočním viděním

  • 0
Je tu šance na záchranu desítek pracovních míst na letišti v Bochoři u Přerova. Vojáci odsud sice odejdou, působit zde ale začaly státní letecké opravny. Podnik, jenž má jedinečné postavení v NATO, tady cvičí piloty v létání s brýlemi pro noční vidění.

"Využíváme kapacitu bochořského letiště na výcvik pilotů vrtulníků pro létání s brýlemi na noční vidění," potvrdil mluvčí LOM Praha Andrej Čírtek. Státní podnik LOM Praha (dříve Letecké opravny Malešice) by tak mohl v budoucnu znamenat naději pro některé bochořské zaměstnance.

Opravny, které jsou mimo jiné jediným opravárenským závodem pro vrtulníky Mi v zemích NATO a EU, se totiž nezabývá jen opravami techniky, ale i výrobou simulačních technologií či tréninkem pilotů.

Ředitel v areálu sídlícího civilního Regionálního letiště Přerov Petr Polášek informaci doplnil s tím, že výcvik začal během podzimu. "Využívají plochu a mají pronajatou i část jednoho z hangárů."

Místní politici věří, že vrtulníky by s letištěm mohly prostřednictvím LOM zůstat ve větším rozsahu spojené i poté, co se má do 1. ledna 2014 přesunout vrtulníková letka na základnu Sedlec-Vícenice u Náměště nad Oslavou.

Zástupci podniku připouštějí zájem o část uvolněných prostor v bochořském areálu a potvrdil jej i exministr obrany Alexandr Vondra.

Podle Čírtka firma předběžně uvažuje o využití části areálu v Bochoři pro letecký výcvik a případně i pro údržbu vrtulníků. "Neuvažujeme o stěhování podniku či jeho části do Přerova, nýbrž o možném využití uvolněné infrastruktury pro rozšíření našich obchodních aktivit," upřesnil Čírtek.

Podle poslance Zdeňka Boháče by LOM případným přesunutím části svých činností mohl zachránit některá pracovní místa. "Je tu šance získat desítky míst směrem k opravnám vrtulníků," mínil na přerovském zastupitelstvu Boháč.

Pro hejtmanství je letiště Bochoř docela "velké sousto"

Zda vůbec, případně kdy skutečně, by se LOM mohl v Bochoři víc usadit, je otázkou řady dalších jednání. "Budoucnost se bude odvíjet od toho, jak stát rozhodne, že naloží s majetkem letiště po odchodu vrtulníkové letky. V úvahu by z naší strany připadal pronájem jednoho hangáru," odhadl Čírtek.

Na vyjednávání jsou připravení i zástupci civilní části letiště, přerovští a krajští politici. Nejen kvůli zachování pracovních příležitostí, ale i budoucnosti civilního letiště.

"Chceme s ministerstvem hledat další způsob využití smíšeného provozu. Nyní máme s armádou smlouvu o smíšeném provozu, která má vypověditelnost asi šest měsíců," dodal Polášek. S armádou se musí domluvit hlavně na způsobu zajištění řízení letového provozu pro civilní část v dalších letech.

O směřování civilního letiště se chystají debatovat i všichni tři jeho akcionáři – Olomoucký a Zlínský kraj i město Přerov. Nová vedení obou hejtmanství totiž považují projekt v jeho původní podobě za poměrně "velké sousto".