Opravy na silnici R46 začaly už loni. Ani po jejich ukončení se tam ale povolená stotřicetikilometrová rychlost nevrátí. (Ilustrační snímek)

Opravy na silnici R46 začaly už loni. Ani po jejich ukončení se tam ale povolená stotřicetikilometrová rychlost nevrátí. (Ilustrační snímek) | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Rychlost na silnici z Olomouce do Vyškova se sníží, dálnic však přibude

  • 10
Řidiči, kteří pojedou z Olomouce do Vyškova po R46, ani po skončení oprav nebudou moct šlápnout na plyn. Maximální povolená rychlost tam ze 130 spadne na 110 km/h. Vybrané rychlostní silnice však ministerstvo chce změnit na dálnice a například okolo Postřelmova se rychlost zvýší.

Podle návrhu ministerstva dopravy, který ve středu projednala vláda, má silnice R46 mezi Olomoucí a Prostějovem i dál na Vyškov spadnout mezi ty, po kterých bude možné jezdit maximálně stodesítkou. Důvodem je především bezpečnost.

Komunikace, která byla v době svého vzniku vyprojektovaná zhruba na stokilometrovou rychlost, se nejspíš už ani po skončení probíhající ozdravné kúry nevrátí ke svému někdejšímu rychlostnímu limitu.

Návrh změn na silnicích v kraji

R35: Ze stávající komunikace R35 mezi Olomoucí a Lipníkem nad Bečvou by se stala dálnice D35.

44: Silnice číslo 44 - obchvat Postřelmova se stane silnicí pro motorová vozidla a rychlost bude zvýšena na 110 km/h.

Bělotín: Rychlost se zvýší i na dálničním přivaděči u Bělotína.

R46: Z R46 Olomouc-Vyškov by se stala silnice pro motorová vozidla s maximální rychlostí 110 km/h.

Na několika jiných úsecích v kraji se ovšem naopak bude jezdit rychleji. Vytipované úseky silnic první třídy, na kterých se zvýší povolená rychlost z 90 na 110 kilometrů v hodině, mají směrově oddělené úseky komunikací se čtyřmi pruhy. Změny jsou součástí takzvaného nového pojetí dálniční sítě. To má umožnit administrativně přehlednější systém "třídění" komunikací.

Zjednodušeně řečeno tam, kde to není bezpečné, se trochu ubere z povolené rychlosti, a jinde, kde k tomu stav silnice i její bezpečnostní provedení vybízí, se naopak přidá. Jako třeba na tři kilometry dlouhém obchvatu Postřelmova. Tam by se mohlo nově jezdit až 110.

Některé změny jsou jen kosmetické

"My takové zvýšení přivítáme. Ten úsek je bezpečný a co si budeme povídat, už dnes tam řada řidičů jezdí rychleji než povolených 90 kilometrů v hodině. Navíc je možné, že zvýšení rychlosti odradí některé řidiče od jezdění přes naši obec," podotkl postřelmovský starosta Jaroslav Nimrichtr.

Ve směru od Zábřehu na Šumperk totiž někteří kvůli o něco složitějšímu způsobu najetí na obchvat podle starosty raději stále jezdí přes Postřelmov. Ale vidina o něco vyšší časové úspory by je mohla přitáhnout na obchvat.

Stát na mapě silniční sítě v kraji "přemaloval" i několik dalších úseků. Některé z navrhovaných změn jsou ovšem spíš kosmetické. Například mezi místy, kde by auta mohla jezdit až 110 kilometrů v hodině, je i silnice I/35 Olomouc - Křelov. Od sjezdu na Prachárnu, kousek za kruhovou křižovatkou u Globusu, se však touto rychlostí díky doplňkovému značení jezdí už nyní.

"U odbočky ke Křelovu dřív bývala devadesátka, ale už nějakou dobu je tam stodesítka. Ministerstvo nejspíš chce sjednotit značení třídy silnic, aby rychlost platila ze zákona," odhadoval nedávno vedoucí krajského oddělení silničního hospodářství Ladislav Růžička. Podle mluvčího resortu Martina Nováka je opravdu cílem systém zpřehlednit a dát mu "štábní kulturu".

Silnice R46 je havarijní, silničáři už vyměnili svodidla

Rychlost jízdy by se měla na 110 zvednout i na dálničním přivaděči na D1 u Bělotína. U všech úseků navržených ministerstvem na změnu proběhnou ještě před případným zvýšením či snížením povolené rychlosti bezpečnostní audity.

Právě bezpečnost byla příčinou, proč frekventovaná silnice R46 od Olomouce dál na Vyškov spadne do kategorie silnic do 110 kilometrů v hodině. I když vlastně v dnešní situaci by takový posun paradoxně znamenal změnu k lepšímu. V daném úseku se totiž stotřicítkou nejezdí už víc jak rok a půl. Po tragické nehodě, při které u Prostějova zemřelo šest lidí, tam silničáři povolenou rychlost jízdy snížili.

"Ministerstvo stav této silnice označilo za havarijní," dodal ředitel olomoucké správy Ředitelství silnic a dálnic Martin Smolka. Už loni proto silničáři vyměnili nebezpečná středová svodidla a začali opravovat povrch vozovky.

Letos budou pokračovat na dalších úsecích. Půjde o pětikilometrovou část od Prostějova směrem na Olomouc po Olšany a pak o zhruba čtyřkilometrový úsek mezi Brodkem u Prostějova a Vranovicemi-Kelčicemi. Opravy povrchu budou trvat do léta a poté začnou dělníci na prostějovské estakádě pokládat takzvaný tichý asfalt, který tlumí hluk.