O dodavateli sanitek by měl zadavatel soutěže, jímž je Olomoucký kraj, rozhodnout začátkem května. Podle informací MF DNES dva prodejci vozů Volkswagen Transporter nabízejí kraji sanitky a další vybavení vozů záchranky za 66,3 milionu korun a za 66,7 milionu bez DPH.
Dealer Fordu se do soutěže přihlásil s modelem Transit a cenou necelých 65 milionů bez DPH. Právě cena by přitom měla hrát při posuzování nabídek hlavní roli.
„Základním hodnoticím kritériem pro zadání veřejné zakázky je nejnižší nabídková cena,“ píše se v zadávací dokumentaci tendru.
Hejtmanství se k nabídkám nevyjádřilo s odkazem na zákon o veřejných zakázkách.
„Obsah nabídek je předmětem posuzování a hodnocení jmenovanou hodnoticí komisí. Ta je vázána mlčenlivostí ke skutečnostem, které se v rámci činnosti komise dozví. Zadavatel nebude sdělovat žádné informace související s posouzením a hodnocením nabídek,“ uvedla mluvčí krajského úřadu Kamila Navrátilová s tím, že o vítězi tendru by měla rozhodnout krajská rada 7. května.
Tendr čelil kritice, že je ušit na míru vozům Volkswagen
Soutěž na dodavatele sanitek v minulosti kritizovalo několik zástupců prodejců aut. Pozastavovali se například nad požadavky na mechanickou uzávěrku diferenciálu a na rozměr pneumatik a ráfků, který byl podle Fordu přímo opsaný z ceníku Volkswagen Transporter. Tyto věci hejtmanství v lednu, dva dny poté, co MF DNES zveřejnila námitky, z podmínek soutěže vypustilo (více čtěte zde).
„Zadávací kritéria jsme se rozhodli upravit z vlastního podnětu na základě poznatků a zkušeností jiných krajů. Nikoliv kvůli informacím v tisku,“ řekl tehdy šéf zdravotnické záchranné služby Ivo Mareš.
Nové sanitky, které kraji dodá vítěz tendru, nahradí téměř polovinu flotily záchranky čítající 44 aut s majákem. Nejstarším sanitkám, které zdravotníci mají, je devět let. Průměrný věk aut ve flotile je ovšem nižší, činí 5,3 roku.
„Při běžném užívání automobilu pět let asi není moc. U sanitek je tomu ale jinak. Řidiči sanitní vozy prostě nemůžou šetřit, musejí být na místě co nejrychleji. Motory u našich automobilů odcházejí už po čtyřech letech ostrého provozu. Extrémně namáhány jsou i tlumiče, kola. Auta dostávají opravdu na frak,“ řekl už dříve Mareš.
O opotřebení sanitních vozů svědčí podle něj i údaje na tachometru. Sanitky záchranářů z Olomouckého kraje mají v průměru najeto 193 tisíc kilometrů, což odpovídá více než šestatřiceti tisícům kilometrů za rok.