Olomoucký kraj vybírá nové sanitky. Tendru se nakonec zúčastnili jen prodejci Fordu a Volkswagenu. Dodavatel fordů byl ale nakonec ze soutěže vyloučen.

Olomoucký kraj vybírá nové sanitky. Tendru se nakonec zúčastnili jen prodejci Fordu a Volkswagenu. Dodavatel fordů byl ale nakonec ze soutěže vyloučen. | foto: HZS Olomouckého kraje

Ford nabídl sanitky nejlevněji, kraj ho vyškrtl. Zůstal jen Volkswagen

  • 49
V kritizovaném tendru na dodavatele dvacet sanitek pro záchrannou službu Olomouckého kraje zvítězí s největší pravděpodobností vozy Volkswagen. Konkurenční Ford, který podal nejlevnější nabídku, totiž hejtmanství vyloučilo. Podle něj nesplnil kritéria soutěže. Zástupci Fordu s rozhodnutím nesouhlasí.

Nabídku na dodání sanitek a dalšího vybavení pro záchranáře podali podle informací MF DNES tři zájemci, dva prodejci vozů Volkswagen a dealer Fordu. Dodavatelé německých vozů se přihlásili s cenou 66,4 milionu a 66,7 milionu korun bez DPH. Ford s necelými 65 miliony a jako jediný by se tak vešel do očekávané ceny zakázky, kterou kraj stanovil na 65,5 milionu korun. Právě cena má hrát při posuzování nabídek klíčovou roli.

Jenže nabídkou společnosti Auto Kora top z distribuční sítě vozidel Ford se krajská rada, která by měla vítěze klání vyhlásit začátkem června, ani nebude zabývat. Podle hodnotící komise uchazeč nesplnil kritéria tendru tím, že například nedoložil certifikáty držáků defibrilátorů, kyslíkových lahví a protokol o homologaci aut podle evropských směrnic.

„Zadavatel na základě doporučení hodnotící komise a po posouzení nabídek dodavatelů rozhodl o tom, že vás z další účasti v zadávacím řízení vylučuje pro nesplnění zadávacích podmínek,“ napsal společnosti Auto Kora top hejtman Jiří Rozbořil v dokumentu, který má MF DNES k dispozici.

Zástupci Fordu ale s rozhodnutím nesouhlasí. „Společnost Auto Kora top dostala dvě obsáhlé žádosti o vysvětlení nabídky, přičemž na odpověď byly vždy tři dny. Všechny body těchto žádostí byly detailně zodpovězeny,“ uvedl zástupce společnosti Ford Motor Company Petr Šimůnek a dodal, že FMC ve spolupráci s Auto Kora top proto připravuje odvolání proti vyloučení.

Některé kritizované požadavky hejtmanství nakonec stáhlo

Soutěž na dodavatele sanitek v minulosti kritizovalo několik zástupců prodejců aut, podle nichž byl tendr vypsaný na míru modelu Volkswagen Transporter T5. Kvůli specifickým požadavkům, které prý šly na ruku německé značce, podmínky řízení nesplňovali dodavatelé vozů značek  Peugeot, Citroën nebo Mercedes-Benz.

Kritici soutěže se pozastavovali nad požadavky na výkon motoru, na mechanickou uzávěrku diferenciálu, zesílené pérování vinutými pružinami, které má podle zástupců Fordu na zadní nápravě jedině Transporter, a dále nad rozměrem pneumatik a ráfků. Ten zástupci FMC označili za přímo opsaný z ceníku dealerů německé značky (více čtěte zde).

Některé z těchto požadavků hejtmanství v lednu, dva dny poté, co MF DNES zveřejnila námitky, z podmínek soutěže vypustilo. Podle tehdejšího vyjádření ředitele záchranky Ivo Mareše tak učinilo z vlastního podnětu na základě poznatků a zkušeností jiných krajů.

„Nikoli kvůli informacím v tisku,“ řekl tehdy Mareš.

Nové sanitky, které dodá vítěz tendru, nahradí téměř polovinu flotily záchranné služby čítající 44 aut s majákem, přičemž těm nejstarším je devět let. Průměrný věk vozů ve flotile je ale nižší, činí 5,3 roku.

Nákup hned dvaceti sanitek, jejichž pořízení uhradí z drtivé většiny evropská dotace, záchranáři dlouho nepamatují. Hejtmanství vozový park rychlé zdravotnické pomoci v posledních letech obměňovalo průběžně v počtu tří nových aut ročně.