Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Doprava versus lidé. Zábřeh plánuje náměstí bez aut, obchodníci jsou proti

  4:54aktualizováno  4:54
Boj o budoucí podobu náměstí Osvobození se rozhořel v Zábřehu. Architektonická studie, kterou město vybralo jako vítěznou, navrhuje zakázat vjezd autům. Zatímco většina místních lidí dle ankety není proti, podnikatelé, kteří mají v centru své obchody, plán ostře kritizují. Radnice slibuje další jednání.

Současný pohled na zábřežské náměstí Osvobození. | foto: zabreh.cz

Majitelé obchodů strach z vylidnění centra i z toho, že jejich obchody na náměstí přijdou o tržby.

„Abychom byli konkurenceschopní, musí tu být zachována doprava, byť v omezené míře,“ uvedl například majitel prodejny elektro sídlící na zábřežském náměstí Osvobození Aleš Urbánek. Podle něj je náměstí už z historického pohledu obchodním centrem.

„Jsou příklady ze srovnatelných měst, kde radnice na náměstích zkusily zlikvidovat dopravu, ale následně tam začala centra umírat,“ argumentuje Urbánek.

Podobně vidí situaci také majitel místního papírnictví, trafiky a cukrárny Stanislav Kylar.

„Určitě nám to ublíží. Jezdím po světě a ve městech, jako je Zábřeh, jsem nikde neviděl náměstí bez dopravy. Je scestné uvažovat o tom, že si sem bude chodit hodně lidí sednout. Vždyť náměstí nemá žádné atraktivní historické stavby ani zajímavosti. Pěší zóna nám sníží tržby,“ přemítá Kylar.

Pěší zóna lidi naopak do centra přiláká, tvrdí starosta

Podnikatelé vidí jako schůdné řešení dopravu v centru omezit například tak, aby byla pouze jednosměrná s výrazným snížením rychlosti.

„Dnes jde málokdo do obchodu na větší vzdálenost. Je důležité, aby mohli zákazníci přijet co nejblíž,“ upozorňuje Urbánek. Podobně se vyjádřili i majitelé dalších obchodů na náměstí.

Jak se náměstí měnilo

Zábřežský starosta František John je naopak přesvědčený, že pěší zóna lidi do centra přiláká.

„Když nebude náměstí plné projíždějících aut, budou se tady lidé víc zdržovat a je šance, že také více a častěji využijí služeb místních podnikatelů. Myslím, že pěší zóna prostor výrazně oživí,“ říká.

Podle něj bude pro zdejší podnikatele mnohem větším problémem dokončované nové obchodní centrum vedle tamního Kauflandu než proměna náměstí na pěší zónu.

„Možná bude muset dojít i ke změně ve struktuře nabízeného zboží a služeb,“ přemítá starosta.

Město chce s lidmi i podnikateli nadále jednat, chystá prezentaci

Přesto se město snaží vyjít podnikatelům vstříc a nebrání se ani kompromisu v podobě omezení dopravy na náměstí Osvobození.

„Určitě bereme podněty živnostníků a obchodníků velmi vážně, protože jsou pro město důležití,“ sdělil John.

Ačkoliv vítězná architektonická studie, kterou vybrala odborná komise, s dopravou v centru nepočítá, existuje řada dalších, které se jí naopak nebrání.

„Pokud se to ukáže jako potřebné, je možné se bavit o jiné studii nebo se dohodnout s vítězem na případných úpravách,“ nebrání se změnám zábřežský starosta.

„Určitě o tom ještě budeme jednat. Na druhou polovinu července připravujeme také veřejnou prezentaci všech prací odevzdaných do architektonické soutěže. Chceme zkrátka o proměně náměstí Osvobození diskutovat co nejvíc, abychom měli od lidí maximum podnětů a připomínek a mohli se dobře rozhodnout,“ shrnul John.

Obyvatelé Zábřeha přístup města kvitují. „Mně se moc líbí vybraný návrh, který počítá s pěší zónou bez dopravy. Beru ale i námitky podnikatelů. Zastupitelé to s rozhodováním určitě nebudou mít jednoduché,“ uzavřel například místní obyvatel Michal Čekaj.







Hlavní zprávy

Nejsem perfektní máma!
Nejsem perfektní máma!

Své dítě miluji, ale dávám mu opravdu to nejlepší?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.